آیا جراحی بینی ارزشش را دارد؟ مزایای جراحی بینی بیشتر است یا معایبش؟

رینوپلاستی یا جراحی زیبایی بینی در واقع عمل اصلاح شکل و عملکرد بینی است و از پرطرفدارترین جراحی های زیبایی به حساب می آید. این جراحی برای تغییر شکل طبیعی بینی، ترمیم آسیب های ناشی از ضربات، حوادث یا مشکلات ساختاری و تنفسی صورت می گیرد، و هر ساله صدها هزار جراحی بینی بدین منظور انجام می شود. یکی از بهترین مزایای یک جراحی بینی خوب این است که می تواند ظاهر دیگر اجزا صورت را نیز بهبود بخشد و موجب افزایش هماهنگی و هارمونی چهره شود.

مطالعات علمی بسیاری نشان داده اند، که افراد در اولین برخورد به چشم ها و سپس بینی و لب های طرف مقابل نگاه می کنند. هر جذابیت به خصوصی در این حیطه، می تواند تاثیر به سزایی در چهره فرد داشته باشد.

با این حال جراحی بینی انواع مختلفی دارد که هر کدام معایب و مزایای خاص خود را دارند. اکنون این سوال پیش می آید که آیا جراحی بینی ارزشش را دارد یا خیر؟

 

چرا افراد تصمیم به جراحی بینی می گیرند؟

در این قسمت به ۵ دلیل از مهم ترین و شایع ترین علل جراحی بینی اشاره می کنیم.

جراحی بینی معمولا به دلایل زیر انجام می شود:

  • اصلاح عدم تقارن یا فرورفتگی های روی بینی
  • تعویض ایمپلنت ها یا گرافت هایی که بینی را پیازی شکل یا گرد نشان می دهند.
  • اصلاح انسداد بینی که مانع تنفس صحیح می شود.
  • اصلاح بینی های بسیار بزرگ، بسیار کوچک، دراز، پهن یا دارای سوراخ های گشاد و غیره
  • اصلاح بینی هایی با نوک افتاده که تناسب و هارمونی را از چهره می گیرند.

افرادی می توانند کاندید خوبی برای جراحی بینی باشند که از نتیجه جراحی توقعات واقع گرایانه داشته و بدانند که جراحی بینی عملی سخت و پیچیده است که به ندرت می توان به نتایج بی نقص دست پیدا کرد. این افراد همچنین باید در سلامت کامل جسمی و روحی بوده و آمادگی روانی برای جراحی بینی پیدا کرده باشند.

مزایای جراحی بینی

جراحی بینی علاوه برای بهبود ظاهر بینی بسیاری از مشکلات ساختاری و مشکلات تنفسی را نیز می تواند به خوبی برطرف کند. البته برطرف کردن مشکلات ساختاری نیازمند تجربه و مهارت کافی جراح خواهد داشت . شایع ترین مشکلاتی که با جراحی بینی قابل اصلاح خواهند بود عبارتند از:

 

بهبود مشکلات تنفسی

ساختار های بسیاری در بینی وجود دارند که اختلال در آنها می تواند منجر به مشکلات تنفسی و اختلال در جریان یافتن هوا در مجرای بینی شوند. آسیب بینی ناشی از حوادث، ورزش یا ضرب و شتم می تواند منجر به انحراف تیغه بینی شود. تیغه ی بینی یا سپتوم دیواره ای است که سوراخ های چپ و راست را از هم جدا می کند. اگر سپتوم کج شود، ممکن است یک یا هر دو راه های تنفسی (سوراخ های بینی) بسته شوند. رینوپلاستی معمولا همزمان با سپتوپلاستی و به منظور صاف کردن تیغه بینی، بهبود ظاهری و مشکلات تنفسی انجام می گیرد.

شاخک های بینی یکی دیگر از ساختار های درون بینی هستند که می توانند در صورت بزرگ بودن موجب انسداد بینی شوند. یکی دیگر از مزایای جراحی بینی این است که می تواند برای کوچک کردن شاخک های بینی و بهبود مشکلات تنفسی انجام گیرد. عمل توربینوپلاستی نیز اغلب همزمان با رینوپلاستی انجام می شود. شاخک های بینی در ظاهر بینی تاثیری ندارند.

 

خروپف

جراحی بینی می تواند موجب کاهش یا توقف خروپف و دیگر اختلالات خواب شود. ۲۳ درصد از زوج ها به علت خروپف  شریک زندگی شان در اتاق های جدا می خوابند زیرا صدای خروپف آنها مانع از داشتن خوابی آسوده می شود.

آیا مایلید در مورد بهداشت خواب بیشتر بدانید؟

 

بهبود مشکلات سینوسی

جراحی بینی می تواند به درمان سینوزیت های حاد یا التهاب سینوس ها کمک کند. زمانی که سینوس ها مسدود شده و با مایعات پر شوند، باکتری ها را به خود جذب می کنند و عفونی می شوند. اگر بیمار به سینوزیت حاد مبتلا باشد، یا سینوزیت وی مدام عود کند، جراح  وی را معاینه می کند تا به مشکلات ساختاری بینی یا سینوس ها پی ببرد.

اصلاح نواقص مادرزادی

برخی نواقص و ناهنجاری های بینی مادرزادی بوده و اصلاح این مشکلات حین جراحی بینی می تواند موجب بهبود ظاهری و همچنین توانایی آنها برای تنفس از راه بینی شود.

 

اعتماد به نفس

مهمترین و اولین مزیت جراحی بینی افزایش اعتماد به نفس افرادی است که از ظاهر و شکل بینی خود ناراضی هستند و به همین علت کمتر در اجتماع ظاهر می شده اند. البته افراد باید قبل از جراحی، انواع مدل بینی برای عمل را بررسی کنند و از خواسته خود برای شکل نهایی بینی مطمئن شوند.

محدودیت های جراحی بینی

هر چند جراحی بینی مزایای بسیاری هم از نظر ساختاری و تنفسی و هم از نظر ظاهری برای بینی خواهد داشت اما در بعضی موارد موانعی بر سر راه جراح پیش می آید و کار او را دشوار می کند این موانع عبارتند از:

ضخامت پوست بینی

ضخیم بودن پوست بینی، مانع از معلوم شدن نتیجه جراحی می شود. این موضوع برای بیمارانی که تمایل دارند تا نوک بینی شان عروسکی شده یا تغییر بسیاری کند، ایجاد می شود. در جراحی بینی های عروسکی غضروف نوک بینی تغییر پیدا کرده و فرمی جدید می گیرد. اما درصورتی که پوست ضخیم باشد، دیدن نتیجه جراحی دشوار تر خواهد بود.

محدودیت در تغییر آناتومی بینی

در عمل بینی میتوان اقدامات بسیاری انجام داد. شکل بینی ممکن است با دستکاری شکل غضروف و استخوان، به درجات مختلف تغییر کند. با این حال بر اساس آناتومی بدن هر شخص، محدودیت های فراوانی برای اینکار وجود دارد.

 

مقایسه ی خود با اشخاص دیگر

از آنجایی که اجزای صورت دو شخص نمی توانند علیرغم شباهت، عینا یکسان باشند، نمی توان توقع داشت که نتیجه جراحی بینی شما با دیگری یکی شود. در واقع نمی توان از جراحی بینی توقعات غیر واقعی داشت. بنابراین بهتر است روی وجوهی از بینی تمرکز کنید که نگرانی بیشتری بابت آن بخش دارید. سعی کنید در جلسه مشاوره درباره اهداف و توقعات خود از عمل بینی با جراح خود صحبت کنید.

مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.