تزریق ژل یا فیلر به چه معناست؟

تزریق ژل یا فیلر به چه معناست؟

تزریق ژل یا فیلر به چه معناست؟

ژل یا هر فیلر دیگری به معنای ماده ای است که از طریق تزریق وارد بافت زیر جلدی شده و موجب برآمدگی آن قسمت و یا برطرف شدن چین و چروک یا فرورفتگی آن ناحیه می گردد.فیلر ها یا مثل ژل به طور سنتتیک تولید شده ودر بسته های آماده خریداری و تزریق می شوند و یا مثل چربی از بدنفرد کشیده شده و در نواحی مورد نیاز استفاده می گردند.

هر کدام از انواع فیلرها(چربی یا ژل) مزایا و معایب خاص خود را داشته و برای هر فردی بسته به مورد شرایط وی نوع خاصی از آن پیشنهاد می شود.ژل هایی که هم اکنون عمدتا مورد استفاده قرار میگیرند از جنس هیالورونیک اسید می باشند.هیالورونیک اسید جزئی از بافت زیر جلدی است و بطور طبیعی در ساختار بافتی همه افراد وجود دارد.ژل های هیالورونیک اسید از طریق تزریق وارد بافت زیر جلدی شده و معمولا بین 6 تا 10 سال باقیمانده و سپسبه تدریج جذب می شوند.

انواع دیگر ژل با ماندگاری کمتر و بیشتر نیز وجود دارند ولی کمتر مورد استفاده قرار میگیرند.

ژل های هیالورونیک موجود بسته به شرکت تولید کننده اسامی تجاری خاصی دارند.ژل های مورد استفاده در نواحی مختلف معمولا ساختار متفاوتی دارند مثلا ژل تزریقی برای لب با ژل مورد استفاده برای تزریقات سطحی و آن هم ژل مورد استفاده برای برای لایه های عمیق متفاوت است و این تفاوت شامل غلظت و اندازه پارتیکلهای موجود در ژل می باشد.

کاندید مناسب برای تزریق فیلر کیست ؟

باید توجه داشت که فیلر ها فقط منطقه ای از ناحیه زیر پوست را پر میکنند، در بسیاری از موارد مشکلات صورت شامل افتادگی و شلی پوست آن یا چین و چروک سطحی یا چین به علت انقباضات عضلانی و… می باشد که مسائل فوق با ژل یا فیلر های دیگر مثلا چربی قابل حل نیست .هرکدام از مواد مطرح شده بالا راهکار درمانی متفاوتی دارند.در بعضی افراد برای نتیجه گیری بهتر از طریق فیلر ممکن است اقدامات دیگری مثل تزریق بوتاکس یا لیزر و… نیز لازن بانجام باشد بنابراین بیمار با آگاهی نسبت به این مسائل باید انتظار درست و منطقی از تزریق فیلر داشته باشد.مناطقی که بیشتر برای تزریق ژل یا چربی مورد توجه قرار میگیرند گونه ها ، خطوط خنده و لبها هستند.البته ژل قابلیت استفاده جهت برطرف کردن چین های پوستی کناطق دیگر صورت را نیز دارد.

تزریق ژل به چه صورت انجام می شود؟

بعد از مشاوره با پزشک و تعیین نوع ژل و محل تزریق نوبت به پروسه تزریق آن می رسد.این کار به صورت سرپایی در مطب انجام میشود .بیمار پوزیشن نیمه نشسته داشته و به منظور کم کردن درد حین ورود سوزن معمولا بی حسی به صورت موضعی صورت میگیرد.

بی حسی می تواند از طریق مصرف پیماد موضعی روی محل تزریق و یا در افراد درد پایین بصورت بلوک عصب ناحیه انجام شود.

بعضی از ژل ها خودشان ماده ی بی حسی لیدوکائین هستند که به بی دردی تزریق کمک میکند.سرنگ حاوی ژل معمولا 0.8 تا 1.2 cc  حجم دارد و بسته به نیاز بیمار ممکن است یک یا چند سرنگ استفاده شود.

اقدامات قبل از تزریق فیلر چیست؟

  • قبل از تزریق بایستی اطلاعات کامل از نحوه تزریق ژل و نوع ژل که برایمان استفاده می شود را از پزشکمان بگیریم
  • اگر سابقه مصرف داروی خاص و یا بیماری زمینه ای داریم حتما به پزشکتان اطلاع دهید.
  • افرادی که در تزریقات قبلی تورم قابل ملاحظه ای در محل تزریق داشته اند می توانند از یک روز قبل تزریق تا چند روز بعد آنتی هیستامین خوراکی مثل قرص سیتریزین روزی یکدفعه استفاده کنند.

 

 

مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.