توصیه های قبل و بعد از عمل

توصیه های قبل از جراحی زیبایی بینی

  1. از 8 ساعت قبل ازعمل نباید چیزی میل کنید. قبل از آن از خوردن غذاهای سنگین اجتناب کنید. بیمارانی که به علت خاصی مثل مشکل تیروئید مجبوربه مصرف داروی مربوطه درآن زمان هستند با نظر پزشکشان میتوانند با مقدار کمی آب آن را میل کنند.
  2. مصرف سیگار 2 هفته قبل از عمل باید قطع شود. مصرف داروهایی که ممکن است خونریزی را افزایش دهند مثل آسپرین نیز از آن زمان باید قطع گردد.
  3. بیمارانی که دچار استرس و تنشن بیش از حد میباشند میتوانند شب قبل ازعمل آرام بخش ملایم ( دیازپام یا کلردیازپوکساید ) استفاده کنند.
  4. شب قبل ازعمل استحمام کنید.
  5. جهت سلامت و ایمنی عمل قبل از آن یکسری آزمایشات روتین از شما بعمل آمده و توسط جراح و متخصص بیهوشی تان چک خواهد شد.
  6. آقایانی که کاندید عمل رینوپلاستی هستند بایستی روز عمل صورتشان اصلاح شده باشد.
  7. خانمهایی که کاندید عمل رینوپلاستی هستند روز عمل بایستی بدون آرایش (حتی چشم و لب) به کلینیک مراجعه کنند. چون میزان اکسیژن خون از طریق ناخن سنجیده میشود نبایستی لاک یا ناخن مصنوعی داشته وهمچنین نباید زیورآلات و النگو و اجسام فلزی همراهشان باشد.
  8. در صورت داشتن سابقه هر گونه بیماری ( بیماری قلبی – دیابت – سابقه ضربه – بیماریهای داخلی – سابقه خونریزی غیر طبیعی و…. ) ومصرف دارو جراح و متخصص بیهوشی خود را مطلع فرمائید.
  9. روز قبل از عمل از مطب با شما تماس گرفته شده و جزئیات برنامه فردا توضیح داده خواهد شد. روز عمل زودتر و با اطمینان خاطر در کلینیک یا بیمارستان حاضر شوید چرا که تیم درمانی دکتر میلانی نهایت سعی و تلاش خود را برای بهترین و مطمئن ترین کارمبذول خواهند داشت.

توصیه های بعد از جراحی زیبایی بینی

  1. استفاده از کمپرس سرد بخصوص در 24 ساعت اول توصیه میشود ولی اثر مثبت ان تا 72 ساعت نیز عنوان شده بنابراین بطور متناوب تا ان زمان در صورت نیازمیتوانید از کمپرس سرد بهره ببرید. برای این منظور میتوانید از کمپرسهای اماده یا از قالب یخ در کیسه نایلونی استفاده کنید.کمپرس باید طوری روی صورت قرار گیرد که گونه ها بینی و پیشانی را بپوشاند.
  2. پوزیشن دراز کش موجب افزایش تورم صورت و بینی میشود پس بعد از عمل در حد معمول دراز کشیده و شب حین خواب باید سرتان نسبت به بدن با زاویه 30 تا 45 درجه بالاتر قرار گیرد برای این منظور میتوانید از دو بالش برای زیر سر استفاده کنید.سعی کنید بیشتر به صورت طاقباز بخوابید.
  3. بعد از عمل جراحی به علت اثر داروهای بیهوشی روی سیستم گوارشی بسته به نوع بیهوشی تا 4-6 ساعت نباید چیزی میل کنید. بعد از ان ابتدا کمی اب نوشیده و در صورت تحمل اب میوه و سپس بتدریج غذاهای نرم میل کنید. در هفته اول بعد از عمل بایستی از خوردن غذاهای سفت پرهیز کنید.
  4. بعد از عمل برای شما دارو شامل انتی بیوتیک و مسکن تجویز خواهد شد. مصرف آنتی بیوتیک تا انتهای دوره درمانی الزامی است ولی مصرف مسکن به استانه درد هر بیمار بستگی دارد. اکثریت بیماران درد و ناراحتی خاصی را ذکر نمیکنند. مصرف داروهایی مثل اسپرین وایندومتاسین و بروفن بعلت افزایش خونریزی ممنوع بوده ولی از استامینوفن ساده یا کدئینه میتوانید استفاده کنید.
  5. خونریزی و کبودی بعد از عمل به فاکتورهای متعددی بستگی دارد که میتواند مرتبط به کار و متد جراح و یا مرتبط به بیمار باشد. در هر صورت با روشهای نوین رینوپلاستی میزان خونریزی و کبودی عمل به حداقل رسیده و در درصد زیادی از بیماران در هفته اول بعد از عمل کاملا از بین میروند.
  6. در انتهای عمل داخل بینی شما تامپون تعبیه میگردد که روز بعد از عمل خارج خواهد شد. زیر بینی شما گاز کوچکی قرار داده میشود تا خونابه های خارج شده از بینی را در 24 ساعت اول به خود جذب کند. شما میتوانید در صورتیکه گاز فوق بیش از حد خونی شود ان را با احتیاط عوض کنید. در بعضی شرایط یجای تامپون داخل بینی اسپلینت داخلی گذاشته میشود که وسیله ای پلاستیکی و دارای لوله ای برای تنفس است معمولااسپلینت داخلی بعد از 7 تا 10 روز از بینی خارج میشود.
  7. از فردای روز عمل انجام کارهای سبک وکارهایی که بطور معمول در خانه یا اداره انجام میشود بلامانع است ولی از کارها و فعالیتهای فیزیکی سنگین تا چند هفته بعد از عمل باید اجتناب کرد.
  8. در هفته اول که گچ یا اسپلینت روی بینی است به منظور جلوگیری از جابجایی ان بایستی از لباسهایی استفاده شود که از جلو با دکمه یا زیپ باز و بسته میشوند و باید از پوشیدن لباسهایی که از روی سر کشیده میشوند اجتناب کرد.
  9. اگر از عینک استفاده میکنید در هفته اول که گچ روی بینی است استفاده ان از روی گچ بلامانع است. اما بعد از برداشتن گچ تا 6هفته (1ماه و نیم) نباید از عینک استفاده کرد. در این مدت یا بایستی از لنزهای داخل چشمی استفاده کرده یا اینکه با احتیاط به نحوی که وزن عینک روی بینی نباشد از ان استفاده کنید برای این منظور باید پل وسط عینک رابا چسب به پیشانی بچسبانید تا پایه ان روی پشت بینی فشار نیاورد.
  10. معمولا گچ روی بینی یک هفته بعد از عمل برداشته میشود در طی این مدت بایستی از خیس کردن ان خودداری کنید. در صورت استحمام باید از گردن به پایین را شسته و موها را از پشت با دوش دستی بشویید بدون اینکه پانسمان خیس و شل شود. روزی که برای برداشتن گچ به مطب مراجعه میکنید میتوانید قبل از ان استحمام کامل نموده و پانسمان را زیر دوش خیس کنید.
  11. فعالیتهای ورزشی و شنا تا 6 هفته بعد از عمل ممنوع است بعد از ان بتدریج میتوانید ورزش را با فعالیتهای سبک و تایم کم شروع کنید. انجام ورزشهای سنگین و فعالیتهایی که در ان احتمال ضربه وجود دارد مثل شیرجه و اسکی و … از 4 تا 6 ماه بعد از عمل توصیه میشود.
  12. بعد از عمل پوست بینی به نور مستقیم آفتاب حساس خواهدبود بنابراین لااقل بمدت 6 ماه باید از تابش مستقیم آفتاب به پوست بینی جلوگیری کنید. اگر بالاجبار باید در معرض آفتاب باشید از کرمهای ضد آفتاب بایستی استفاده کرد.
  13. فشار اوردن و ضربه به بینی در ماه اول بعد ازعمل مشکل ساز خواهد بود بنابراین از مالش و دستکاری خودسر بینی پرهیز کنید. انجام ماساژ با نظر جراحتان بلامانع است. برای جلوگیری از خونریزی فین کردن در 3 هفته اول ممنوع میباشد.در صورت بروز عطسه با دهان باز عطسه کنید تا به بینی شما فشار وارد نگردد. افرادی که سابقه قبلی الرژی داشته و بطور مکرر دچارعطسه میشوند میتوانند از قرص انتی هیستامین استفاده کنند.
  14. برای بهبود نتیجه نهایی و کاهش عوارض سعی کنید بخصوص در 2 هفته بعد از عمل از صحبت کردن زیاد وخندیدن شدید و گریه کردن پرهیز کنید. همچنین در طی مدت فوق نباید از غذاهای سفت و ادامس استفاده کنید. شما میتواند از روز بعد از عمل از مسواک نرم باهستگی استفاده کنید. مصرف سیگار و قلیان بخصوص در 2 هفته بعد از عمل ممنوع است زیرا باعث افزایش تورم داخل و خارج بینی شده و ترمیم بافتی را بتاخیر می اندازد.
  15. نکته بسیار مهم بعد از عمل بینی این است که به هیچ عنوان نباید در مورد نتیجه عمل زود قضاوت کنید. تثبیت فرم نهایی بینی شما نیاز به گذشت حداقل 6 ماه تا 1 سال دارد. مخصوصا در بینی های گوشتی این زمان طولانی تر است.در هفته های اول بعد عمل بینی شما پهن و بزرگ نوک ان شدیدا متورم و کل بینی به نظر شما عجیب و غیر عادی بنظر میرسد این مسئله نباید شما را مایوس و نگران کند.تورم بینی شما ممکن است در دو سمت یکی نبوده و همین مسئله بینی شما را نا متقارن نشان دهد همچنین ممکن است احساس کرختی و بی حسی در روی بینی بخصوص در نوک آن داشته باشید که موارد فوق هم در هفته های اول نرمالند. به اظهار نظر افراد که ممکن است از روی نااگاهی ایشان باشد توجه نکنید و اگر سئوال یا نکته مبهمی برای شما مطرح است با جراح خود در میان بگذارید.
  16. نکته بسیار مهم دیگر که عموما در افراد بعد از عمل بینی دیده میشود مقایسه کردن بینی خود بعد عمل با دیگران است که اقدام درستی نیست چرا که نتیجه عمل بینی صد در صد به زمینه اولیه بینی بستگی دارد بنابراین زمینه متفاوت نتیجه متفاوتی خواهد داشت.
  17. توجه داشته باشید درصورت داشتن سئوال یا بروز مشکل بعد از عمل میتوانید با شماره های زیر تماس بگیرید:                                                                                    تلفن 24 ساعته : 88881645
    تلفن گویا و ثبت پیام : 88674887
    کلینیک دکتر میلانی (آلفا): 88209101 الی 88209104

جراحی های زیباییمقالات

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.