انحراف تیغه بینی چیست ؟

حفره بینی توسط یک دیواره غضروفی و استخوانی از وسط به دو ناحیه راست و چپ تقسیم میشود که هر کدام از سوراخهای بینی ورودی هوا را برای هر یک از نواحی فوق تامین میکنند. در صورتیکه این تیغه وسط بینی بصورت مادرزادی و یا در اثر ضربه و شکستگی به یک سمت منحرف باشد فضای یکی از حفرات راست یا چپ را تنگ میکند و عبور هوا از آن مسیر بسختی صورت میگیرد در نتیجه بیمار احساس گرفتگی و سختی تنفس از همان سمت را خواهد داشت. در موارد خفیف ممکن است در حالت عادی فرد علامت نداشته باشد ولی با فعالیت و نیاز بیشتر به اکسیژن این احساس به وی دست میدهد. بغیر از اشکال در تنفس انحراف تیغه بینی میتواند موجب خونریزی از بینی، اشکال در حس بویایی، خشکی داخل آن و سینوزیت نیز گردد. در این شرایط توسط عمل جراحی بینی، انحراف تیغه بینی اصلاح شده و علایم بیمار بهبود پیدا میکند. لازم بذکر است که انحراف ظاهری بینی همیشه ارتباطی با انحراف تیغه داخلی آن ندارد مثلاً فردی که از نظر ظاهری بینی کاملاً صاف دارد ممکن است از داخل تیغه بینی اش انحراف داشته و مشکل تنفسی داشته باشد و برعکس. عمل انحراف بینی میتواند بتنهایی و یا همراه با عمل رینوپلاستی انجام شود.

چه کسی کاندید عمل انحراف بینی (سپتوپلاستی) است ؟

در صورتیکه انحراف تیغه بینی علامت دار باشد بیمار جهت اصلاح آن نیازمند عمل جراحی است، این علایم شامل مشکل تنفسی، خرخر شبانه با علت مربوط به بینی، خونریزی از بینی، سینوزیت، تنفس دهانی و خشکی دهان میباشند.

جراحی انحراف بینی چگونه انجام میشود ؟

عمل انحراف بینی خود بتنهایی اگر بدون رینوپلاستی انجام شود عمل طولانی و سنگینی نیست. در این عمل معمولاً از بیرون برشی روی پوست داده نمیشود، جراح توسط برش داخلی که از بیرون مشخص نیست وارد تیغه میانی بینی شده و با برداشتن یا فرم دادن غضروف و استخوان تیغه انحرافش را بر طرف میکند و سپس محل برش را ترمیم میکند. معمولاً بخیه ها از نوع جذبی بوده و مدتی بعد جذب میشوند. بمنظور جلوگیری از خونریزی و همچنین اعمال فشار مثبت در داخل بینی جهت جلوگیری از ایجاد فضاهای مرده و تجمع خون بمدت چند روز داخل بینی تامپون یا اسپلینت داخلی تعبیه میشود. اسپلینت داخلی وسیله ای است به شکل لوله که از طریق آن میتوان براحتی تنفس کرد. گاهاً صفحات پلاستیکی (فیلم) داخل بینی گذاشته میشود. موارد فوق چند روز بعد عمل از بینی خارج میشوند. بیمار روزهای اول بعد عمل کمی تورم در موضع جراحی دارد که بتدریج کاهش پیدا میکند. عمل سپتوپلاستی میتواند با بیهوشی کامل یا نیمه بیهوشی انجام شود، بیمار چند ساعت بعد از عمل بستری بوده و سپس مرخص میشود.

اقدامات بعد عمل سپتوپلاستی

  1. درد و تورم اندک بعد از عمل طبیعی است. میتوانید مسکن خفیف مثل استامینوفن در چند روز اول استفاده کنید. بخاطر عمل ممکن است  درد و گزگز در دندانهای بالا حس کنید  که این مورد هم کم کم طی هفته اول از بین میرود.
  2. تامپون یا اسپلینت داخلی شما 3 تا 7 روز بعد عمل خارج میشود، پس از خارج کردن آن جهت جلوگیری از تجمع ترشح و خونابه لازم است بمدت حداقل یک هفته داخل بینی را با سرم شستشو داده و یا از اسپری یا قطره نرمال سالین استفاده کنید.
  3. در سه هفته بعد از عمل از فین کردن بایستی خودداری کنید.
  4. معمولاً بخیه ای روی پوست شما برای برداشتن وجود ندارد و بخیه های داخلی از نوع جذبی است، اگر داخل بینیتان ورقه پلاستیکی یا سیلیکونی تعبیه شده باشد بعد  یک تا دو هفته خارج خواهد شد.

جراحی های درمانیمقالات

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.