همه چیز در مورد جای بخیه ها (اسکار) بعد از عمل بینی

اکثر کسانی که قصد انجام جراحی بینی دارند، نگران جای زخم و بخیه بعد از عمل بینی هستند. این افراد در جلسه های مشاوره قبل از عمل سوال هایی مانند موارد زیر را می پرسند یا در سایت های پزشکی به دنبال جواب می گردند.

  • جای بخیه ها بعد از عمل بینی چگونه به نظر خواهد رسید؟
  • آیا جای بخیه ها بعد از جراحی بینی خیلی مشخص خواهد بود؟
  • آیا می شود جای بخیه ها را از بین برد؟
  • آیا راهکاری برای کمتر دیده شدن جای بخیه ها بعد از عمل بینی وجود دارد؟
  • بخیه های جذبی چه زمانی می افتند؟

اگر شما هم سوالات اینچنینی دارید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

جای بخیه و زخم بعد از جراحی بینی

آیا جراحی و عملی در دنیا وجود دارد که جای بخیه و زخم از خود به جا نگذارد؟ واقعا نه!

هر موقع شکاف یا در کل آسیبی به پوست وارد شود، بدن به طور طبیعی واکنش نشان می دهد و بافت زخم را ایجاد می کند تا شکاف بهبود پیدا کند و جوش بخورد. قبل از آن که سلول های جدید جایگزین سلول های مرده در محل آسیب دیده گردند، یک ساختار محافظ موقتی تشکیل می شود. این بافت به مرور جای خود را به بافت جدید و همیشگی می دهد. در ابتدا، جای زخم قرمز است و فرد احساس سوزش و خارش می کند اما با گذشت زمان، صاف و شبیه پوست اطراف می شود. در موارد بسیار نادری ممکن است بدن بیش از اندازه بافت زخم تولید کند که این مسئله، دوران نقاهت بعد از جراحی بینی را با مشکل روبرو می کند. در چنین شرایطی نباید نگران بود زیرا یک جراح بینی خوب می تواند این مشکل را حل کند.

 

جای بخیه (زخم) بعد از جراحی بینی چقدر قابل مشاهده خواهد بود؟

قسمتی از جواب این سوال بستگی به روش جراحی دارد. اما واقعیت این است که جراحی به هر روشی صورت بگیرد، اگر درست انجام شود، جای زخم به حداقل خواهد رسید.

جراحی بینی به دو روش باز و بسته انجام می شود.

جراحی بسته ی بینی

در جراحی بسته ی بینی (endonasal)، هیچ شکاف یا جراحتی در قسمت بیرونی آن ایجاد نمی شود. جراح در طول این نوع عمل بینی تماما از داخل سوراخ های بینی کار می کند. به همین دلیل، بعد از جراحی جای بخیه و زخمی دیده نمی شود. تمام تغییرات در زیر پوست ایجاد می شوند و جای بخیه ها تنها زمانی دیده می شوند که سر به عقب خم شود و قسمت داخلی بینی در معرض دید قرار بگیرد.

در جراحی بسته ی بینی، شکاف های چندان بزرگی ایجاد نمی شود و به همین خاطر، بیمار بعد از این نوع جراحی ورم کمتر، نقاهت کوتاه تر و درد کمتری را تجربه می کند.

 

اگرچه بیشتر جراحان بینی، عمل باز را ترجیح می دهند، یک جراح با تجربه نوع جراحی را با توجه به شرایط بیمار تعیین کرده و پیش می برد.

 

 

جراحی باز بینی

در عمل باز بینی، جراح یک شکاف کوچک روی بینی ایجاد می کند تا دید بهتری بر موقعیت اجزای بینی داشته باشد. جراح بافت بین دو سوراخ بینی (کلوملا) را برش می دهد. سپس، پوست بینی را به عقب می کشد تا بر استخوان و غضروف مسلط باشد و آن ها را اصلاح کند.

همانطور که در بالا گفته شد، این روش در بین جراحان بینی متداول تر است.

اگرچه جراحی بسته ی بینی جای زخم چندانی بر روی بینی باقی نمی گذارد، اما این روش برای جراحی های جزئی مناسب است و تغییرات شدید در بینی با جراحی باز عملی می شود.

بخیه های جذبی داخل بینی چه زمانی می افتند؟

افتادن بخیه های جذبی داخل بینی عمدتا به جنس بخیه ها بستگی دارد بعضی از افراد تصور می کنند برای افتادن بخیه های جذبی داخل بینی چندین ماه زمان لازم است اما باید گفت این تصور درست نیست و زمان لازم برای افتادن این بخیه ها نهایتا ۳ الی ۴ هفته است.

اسکار (جای زخم) در کدام قسمت بینی ایجاد می شود؟

در جراحی باز فقط یکه قسمت از بینی شکاف می خورد. کلوملا بخش انتهایی سپتوم بینی است و در طول جراحی باز شکاف داده می شود. این شکاف معمولا به شکل یک مثلث باز است و از آنجایی که بافت زخم در پایین بینی و بین دو سوراخ تشکیل می شود، دیگران آن را به سختی و با دقت زیاد می توانند ببینند. این زخم ها تنها زمانی قابل رویت خواهند بود که طرف مقابل کوتاه تر از شما باشد یا سرتان را به عقب برگردانید. در میان فعالیت های روزانه احتمال کمی وجود دارد که کسی بتواند جای بخیه و زخم جراحی بینی شما را ببیند.

چه چیزی جای بخیه بعد از جراحی بینی را بدتر می کند؟

فاکتورهای متعددی می توانند جای بخیه و زخم بعد از عمل بینی شما را بدتر کنند.

عفونت

اگر جای بخیه بعد از جراحی بینی عفونت کند، بهبود زخم مختل خواهد شد. در برخی موارد، عفونت از جوش خوردن پوست جلوگیری می کند و شکاف بزرگ و بزرگتر می شود. در این شرایط، بدن نیروی خود را برای مبارزه با باکتری ها متمرکز می کند و بهبود شکاف به تعویق می افتد.

کشیدن سیگار و قلیان

خون افراد سیگاری اکسیژن کمتری نسبت به دیگران دارد. بدن برای تکمیل فرآیند بهبودی به این اکسیژن نیازمند است. بنابراین، جای زخم افراد سیگاری دیرتر بهبود پیدا می کند و خطر گسترش و پیشرفت اسکار بیشتر می شود.

خشکی پوست

شرایط پوست شما نقش مهمی در چگونگی بهبود جای زخم بعد از جراحی بینی دارد. پوست خشک و ترک خورده بهبود سپتوم را به دلیل اختلال در جوش خوردن شکاف با مشکل روبرو می کند. اما زمانی که پوست به اندازه ی کافی مرطوب باشد، مشکلات کمتری در دوران نقاهت برایتان پیش خواهد آمد.

سن

اگرچه سرعت فرآیند بهبودی بعد از عمل در هر کس متفاوت است، اما قابلیت بهبودی طبیعی بدن با افزایش سن کاهش می یابد. یک زخم در ۶۰ سالگی مانند زخم ۲۰ سالگی بهبود پیدا نمی کند. پس، اگر می خواهید بدانید جای زخم تان بعد از جراحی بینی چگونه به نظر خواهد رسید، حتما سن تان را هم در نظر بگیرید.

 

تابش مستقیم خورشید

اشعه های ماورابنفش خورشید بافت اسکار را تیره می کند و این مسئله، باعث جلب توجه بیشتر می شود. رنگدانه ها مانند یک قاب برای محل شکاف عمل می کند و با پوست اطراف آن مقابله می کند.

واکنش آلرژیک

حساسیت و آلرژی نسبت به هرچیزی که در محل شکاف استفاده می شود یا داروهای بعد از جراحی می تواند موجب سوزش، جوش یا دون دون شدن و عفونت زخم گردد. چنانچه نسبت به این مسئله بی تفاوت باشید،  شاهد اسکار و جای زخم بزرگتری خواهید بود.

آیا امکان پاره شدن بخیه های داخل بینی وجود دارد؟

در حالت عادی بخیه ها پاره نمی شوند. فقط باید سعی کنید تا زمانی که به شما گفته شده از فین کردن و دستکاری داخل بینی بپرهیزید تا بخیه های داخل بینی کاملا بهبود پیدا کنند. هنگام عطسه کردن نیز بهتر است با دهان باز عطسه کنید تا فشار کمتری به داخل بینی بیاید. اگر احساس می کنید بینی شما پر شده است فقط با محلول نمکی آن را شستشو دهید و به هیچ عنوان از گوش پاک کن یا اشیای تیز با تمیز کردن داخل بینی استفاده نکنید.

آیا پزشک جراح می تواند برای کاهش بافت زخم و اسکار کاری کند؟

در عمل باز بینی، جراح با دقت بسیار زیادی شکاف را ایجاد و از شکاف های غیرضروری اجتناب می کند. این شکاف به شکل یک مثلث باز یا حرف V انگلیسی خواهد بود. جراح در طول عمل سعی می کند که از جراحت های اضافی موثر بر پروسه ی بهبودی جلوگیری کند. جراحان بینی یا جراحان دیگر معتقدند که بستن شکاف سخت ترین مرحله ی جراحی است؛ زیرا باید به گونه ای باشد که کمترین اثر و اسکار را بر جای بگذارد.

برای دانستن راهکارهای پیشگیری از ایجاد اسکار (جای زخم) کلیک کنید.

آیا می توان از لیزر برای از بین بردن جای بخیه ها استفاده کرد؟

از آنجایی که رنگ و نوع پوست افراد مختلف با هم تفاوت دارد ممکن است برای بعضی افراد جای بخیه به طور کامل محو شود و برای بعضی دیگر کمی باقی بماند . در مواقعی که جای بخیه باقی می ماند می توان کرم های و پماد های مختلفی برای محو کردن آنها استفاده کرد و تاثیر خوبی هم خواهد داشت. اگر استفاده از پماد و کرم تاثیر گذار نبود روش دیگر استفاده از لیزر است. با لیزر جای بخیه می توان تا حدی آن را کمرنگ کرد . در مورد زمان لیزر بهتر است با دکتر خودتان مشورت کنید.

مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.