آیا جراحی بینی همان رینوپلاستی است؟ چه تفاوتی میان این دو وجود دارد؟

معمولا زمانی که یک فرد اعلام می کند بینی اش را عمل کرده، همه ی تصورات به سمت عمل زیبایی بینی می رود. اما این تصور همیشه درست نیست و دلیل آن را در این پست عنوان می کنیم. منظور از عمل بینی ممکن است عمل زیبایی بینی و یا جراحی عملکردی بینی باشد. تفاوت میان عمل بینی و رینوپلاستی (جراحی زیبایی بینی) را در اینجا بررسی می کنیم.

رینوپلاستی چیست؟

رینوپلاستی همان عمل زیبایی بینی است که طی آن، اندازه، شکل و تقارن تمامی قسمت های بینی اعم از پره ها، نوک و پل تغییر پیدا کرده و بینی ظاهر متعادل تری به خود می گیرد. رینوپلاستی را می توان به دو روش باز یا بسته انجام داد که انتخاب هر روش بر عهده ی پزشک و بر اساس شرایط بینی بیمار صورت می پذیرد. در ابتدای عمل زیبایی بینی به روش باز یک شکاف بر روی فضای بین دو سوراخ ایجاد می شود. این شکاف در بسیار کوچک است و بعد از گذشت دوران نقاهت به یک خط بسیار کم رنگ تبدیل می شود که اصلا جلب توجه نمی کند. عمل زیبایی بینی به روش بسته به هیچ شکاف خارجی منجر نمی شود اما نمی توان آن را بر روی تمامی بیماران انجام داد. از آنجایی که نقص ظاهری بینی در هر بیمار متفاوت است، روش عمل بینی نیز به طور منحصر به فرد و با توجه به آناتومی بینی توسط جراح بینی انتخاب می شود. در عمل زیبایی بینی برخی بیماران، ممکن است از گرافت غضروف کمک گرفته شود.

اگر هر یک از مشکلات زیر در بینی تان شما را اذیت می کند، رینوپلاستی یا عمل زیبایی بینی می تواند حلال مشکل شما بوده و نگرانی هایتان را برطرف کند.

فرورفتگی یا قوز بینی

 

رادیکس (radix) قسمت استخوانی بالای بینی است. رادیکس و غضروف زیر آن ممکن است بزرگ باشند که باعث پدید آمدن قوز بینی می شود. اگر رادیکس فرورفته باشد، فرورفتگی پل بینی را ایجاد می کند. با عمل قوز بینی می توان قسمت های اضافی را از بین برد. ممکن است جراح با اضافه کردن تکه ای از غضروف سایر قسمت های بینی بیمار، قسمت فرورفته بینی را پر و پل بینی را صاف کند.

ارتفاع نوک بینی

ارتفاع نوک بینی، میزان برآمدگی نوک بینی از سطح صورت است. اگر نوک بینی بیش از حد سربالا باشد، تاثیر زیادی بر ظاهر کلی بینی می گذارد. از طرف دیگر، بینی را بسیار کوچک نشان داده و باعث نامتناسب دیده شدن آن با سایر اجزای صورت می شود.

 

برای کاهش ارتفاع نوک بینی، جراح قسمتی از غضروف نوک بینی را حذف می کند و یا غضروف اضافی نوک را به بخش های بالایی انتقال می دهد تا بینی ظاهری متناسبی به خود بگیرد. اگر هم نوک بینی سربالا نباشد، جراح ممکن است از گرافت غضروف برای اصلاح آن استفاده کند.

زاویه ی بین لب و بینی

اگر به عکس نیمرخ خود توجه کنید، زوایه ی بین لب و بینی از دو خط تشکیل می شود: خطی که از نوک بینی تا محدوده ی لب بالایی کشیده می شود، و خطی که از لب بالایی تا زیر بینی و محل جدا شدن دو سوراخ بینی امتداد می یابد. در بیشتر موارد، جراح می کوشد تا با استفاده از عمل زیبایی بینی زاویه ی میان لب و بینی را در مردان به ۹۵-۹۰ درجه و در زنان به ۱۰۵-۱۰۰ برساند.

عرض بینی

اگر از پایین به بینی برخی افراد نگاه کنیم، سوراخ های بینی و نوک آن یک مثلث را می سازند. اگر طول ضلع پایینی این مثلث (پهنای بینی) خیلی زیاد باشد، آن بینی پهن است و نیاز به جراحی زیبایی دارد.

پره های بینی

عمل پره های بینی یا آلار باعث کوچک تر شدن سوراخ های بینی می شود. آلا لبه ی خارجی سوراخ های بینی است که اصلاح آن معمولا با کاهش عرض این لبه عمراه است. جراح با حذف یک قسمت از بافت پره بینی از عرض سوراخ های بینی می کاهد.

عمل بینی چیست؟

عمل بینی یک اصطلاح کلی برای تمامی جراحی های زیبایی و عملکردی است که بر روی بینی انجام می شوند. به عبارت دیگر، عمل بینی علاوه بر رینوپلاستی، شامل اقدامات زیر می شود:

عمل انحراف بینی

تیغه یا سپتوم بینی همان دیواره ای است که حفره بینی را به دو قسمت چپ و راست تقسیم می کند. این تیغه از قسمت بالایی بینی تا نوک بینی ادامه دارد و از بالا به جمجمه وصل می شود. تیغه بینی از چندین تکه ی غضروفی و استخوانی تشکیل شده است.

زمانی که دیواره بر اثر ضربه یا به صورت مادرزادی به یک سمت حفره بینی مایل شود، انحراف تیغه بینی ایجاد می گردد و در این صورت، دو مجرای بینی متقارن نخواهند بود. انحراف تیغه بینی یا انحراف بینی به شکل های S یا C پدیدار می شود. گرفتگی مجرای هوا در بینی و آسیب به بافت نرم آن از پیامدهای ضربه به بینی هستند.

جراح با توجه به محل انحراف، ممکن است قسمت استخوانی و بالایی بینی یا قسمت پایینی و غضروفی را با استفاده از سپتوپلاستی تغییر شکل دهد.

شاخک های بزرگ بینی

عمل بینی همچنین می تواند شاخک های بزرگ بینی را اصلاح کند. شاخک ها، استخوان های بلند و ظریفی هستند که از هر دو طرف سپتوم بیرون زده اند و انتهای آن ها شبیه به یک دکمه ی کوچک است. چنانچه این شاخک ها بیش از اندازه بزرگ شود و یا در موقعیت نادرستی قرار بگیرند، مشکلاتی تنفسی و بیماری های دیگری را در پی خواهند داشت.

 

عمل شاخک های بینی می تواند شاخک های متورم شده بر اثر آلرژی یا سایر محرک ها را اصلاح کند. در برخی موارد، یک شاخک به دلیل انحراف بینی منقبض و تضعیف می شود. در نتیجه، شاخکی که در سوراخ بینی روبرویی قرار دارد، شروع به بزرگ شدن می کند تا انقباض شاخک روبرویی را جبران نماید و در نهایت، منجر به گرفتگی بینی می شود.

پولیپ بینی

پولیپ بینی هم مانند شاخک های بزرگ شده با آلرژی و محرک های محیطی در ارتباط است. این غده های خوش خیم و ژله مانند در داخل مجراهای بینی رشد می کنند. جراح در طول عمل پولیپ بینی با استفاده از یک وسیله پولیپ را دام انداخته و آن را می تراشد.

شکستگی بینی

انواع مختلفی از شکستگی بینی وجود دارد. چنانچه درمان بینی شکسته نادیده گرفته شود، بیمار با مشکلاتی از جمله بینی کج یا بدشکل روبرو می شود. انواع مختلف شکستگی بینی به انواع مختلف جراحی استئوتومی نیاز دارد.

 

همانطور که گفته شد، عمل بینی تنها به معنی جراحی زیبایی بینی نیست. بنابراین، منظور از عمل بینی می تواند جراحی به منظور بهبود ظاهر و یا عملکرد بینی باشد. اگر تنها برای زیبایی بینی به کلینیک مراجعه می نمایید، بهتر است از کلمه ی رینوپلاستی استفاده کنید تا منظورتان به درستی به جراح القا شود. فراموش نکنید که انتخاب جراح بینی خوب برای هر نوع عمل بینی مهم ترین فاکتور است. هدف از عمل بینی هرچه که باشد، یک جراح بینی باتجربه می تواند بهترین مشاوره عمل بینی را به شما داده و بهترین نتیجه را در صورت شما پیاده کند.

مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.