آیا خروپف را می توان با جراحی بینی درمان کرد؟

ثابت کردن اینکه یک شخص به هنگام خواب خروپف می کند کار بسیار سختی است و جوک های زیادی در این باره می شنویم. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که اطرافیان از صدای بلند خروپف های شبانه تان گلایه می کنند و چنانچه این حقیقت را پذیرفته اید، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید تا مشخص شود خروپف شما با جراحی بینی درمان می شود یا خیر.

خروپف یک صدای زمخت و خشن است که در اثر سایش جریان هوا با بافت های نرم گلو و ارتعاش این بافت ها در طول تنفس ایجاد می شود. تقریبا همه خروپف می کنند اما برای بعضی افراد تبدیل به یک مشکل مزمن می شود. گاهی اوقات ممکن است خروپف علامت یک بیماری جدی باشد و نباید آن را به شوخی گرفت. به علاوه، خروپف می تواند باعث رنجش شریک زندگی شما شود.

دلایل خروپف

خروپوف ممکن است به دلایل مختلفی همچون آناتومی دهان و سینوس ها، آلرژی، اضافه وزن و غیره بروز کند. در اینجا، برخی از دلایل جدی خروپف را بررسی می کنیم که با جراحی بینی درمان می شوند.

انحراف بینی

یکی از دلایل احتمالی خروپف می تواند انحراف تیغه بینی باشد. در شرایطی که هیچ مشکلی وجود ندارد، راه هوا در بینی کاملا باز است و بدون هیچ مانعی جریان دارد. اما گاهی مواردی همچون بزرگ شدن لوزه ها و ایجاد گرفتگی بینی، بزرگ شدن دیواره ی داخلی بینی بر اثر آلرژی، اضافه وزن بیش از حد که باعث تنگ شدن راه هوا شود یا تغییر موقعیت یک جزء از بینی باعث تنگ تر شدن راه هوا در بینی می شوند که نتیجه ی همه ی این ها را انحراف تیغه بینی می نامند.

در داخل بینی یک بافت از جنس غضروف وجود دارد که راه های چپ و راست بینی را از هم جدا می کند. به این دیواره ی غضروفی، تیغه بینی گفته می شود. در بعضی افراد، این بافت به سمت دیگر منحرف شده و باعث مسدود شدن نسبی یا کلی راه هوا در بینی می شود. انحراف بینی می تواند بنا بر دلایل ذکر شده در بالا یا در اثر ضربه و جراحت به وجود آید. به علاوه، عامل وراثت و ژنتیک هم ممکن است منجر به انحراف در تیغه بینی شخص گردد. انحراف بینی احتمال بروز خشکی دهان، آپنه خواب و خروپف را افزایش می دهد. موارد زیر را می توان جزء علائم انحراف بینی دانست:

  • گرفتگی یک یا هر دو سوراخ بینی
  • عفونت های سینوسی مکرر
  • خروپف
  • آپنه خواب

 

پولیپ بینی

پولیپ بینی یک توده ی نرم ، بدون درد و غیر سرطانی است که در پوشش مسیر های بینی یا سینوس ها قرار گرفته می گیرد. پولیپ ها مانند قطره ی اشک یا خوشه ی انگور آویزان می شوند. آنها ممکن است به دلیل التهاب مزمنِ ناشی از آسم، عفونت های دوره ای، آلرژی، حساسیت به مواد مخدر یا اختلالات ایمنی خاص بروز کنند. پولیپ های کوچک ممکن است هیچ گونه علائمی نداشته باشند. اما توده های بزرگتر یا گروهی از پولیپ ها با هم می توانند مسیر های بینی شما را مسدود کرده و یا به مشکلات تنفسی، از دست دادن حس بویایی و عفونت های مکرر منجر شوند.

پولیپ ها، زائده هایی نرم و غیر قابل لمس هستند به همین دلیل اگر کوچک باشند شما متوجه آنها نمی شوید .فقط پولیپ های متعدد یا بزرگ ممکن است مسیر بینی شما را مسدود کند.

 

درمان خروپف

برای درمان خروپف های خفیف و کوتاه مدت کافیست سبک زندگی خود را با رعایت مواردی همچون کارهای زیر تغییر دهید.

  • کاهش وزن
  • خودداری از نوشیدن الکل و نوشیدنی های الکلی
  • خواب کافی
  • نخوابیدن بر پشت

در برخی موارد، پزشک یک دستگاه درمان خروپف را تجویز می کند که کاملا بر روی دهان قرار گرفته و موقعیت فک، زبان و کام نرم را درست می کند تا راه برای جریان هوا باز شود.

 

درمان خروپف با جراحی بینی

بهترین روش درمان خروپف های شدید و خروپف هایی که بر اثر اختلال دائمی در جریان هوا ایجاد می شوند، جراحی است. بسته به دلیل اختلال پیش آمده، چند نوع بینی برای درمان خروپف وجود دارد:

سپتوپلاستی: سپتوپلاستی نوعی از جراحی بینی است که برای رفع انحراف تیغه بینی یا سپتوم انجام می شود. در طول این جراحی، تیغه وسط بینی صاف و دو مجرای چپ و راست بینی هم تراز و متقارن می شوند.

جراحی پولیپ بینی: اگر پولیپ با داروهای تجویز شده کوچک نشود، جراحی اندوسکوپیک پولیپ بینی یکی از گزینه های پیش رو برای درمان پولیپ بینی می شود. در جراحی اندوسکوپی، جراح یک لوله ی کوچک را که دارای ذره بین و یک دوربین کوچک است (اندوسکوپ) وارد سوراخ های بینی کرده و به طرف حفره های سینوس هدایت می کند. برای از بین بردن پولیپ جراح از یک وسیله ی دیگر برای تراشیدن پولیپ کمک می گیرد. جراحی اندوسکوپی معمولا به عنوان یک جراحی سرپایی صورت می پذیرد.

خروپف های بلند و همیشگی را نباید نادیده گرفت. با مراجعه به متخصص گوش حلق بینی می توانید از علت خروپف های خود مطلع شده و راه درمان آن را بیابید. پزشک یا با دارو و دستگاه و یا از طریق جراحی شما و اطرافیانتان را از شر خروپف و خرناس های شبانه خلاص می کند. از عبارت « درمان خروپف با جراحی بینی » نترسید زیرا این نوع جراحی ها معمولا بی خطر هستند و دوره بهبود بعد از جراحی بینی کوتاه است.

مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.