اگر بینی ام آنطور که می خواستم نشد، چه کنم؟

جراحی بینی یکی از متداول ترین جراحی هایی است که در سراسر دنیا برای رفع نواقص ظاهری و عملکردی بینی انجام می شود. با این وجود، گاهی اوقات بیمار بعد از خوابیدن ورم و کبودی در آینه چیزی مغایر با انتظارات خود می بیند و یا تنفس وی بعد از عمل با مشکل مواجه می شود. اما آیا زندگی بعد از شکست عمل بینی تمام می شود؟ یا راه حلی برای اصلاح بینی خراب شده در طول جراحی وجود دارد؟

اگر هنوز به دلیل ترس از خراب شدن نتیجه جراحی راجع به انجام عمل بینی تردید دارید یا از آن دسته افراد هستید که عمل زیبایی بینی نتوانسته انتظاراتتان را برآورده سازد، با این مطلب همراه باشید.

دلایل خراب شدن بینی بعد از عمل

ابتدا باید دید که چه عواملی باعث نارضایتی بیمار از عمل بینی خود می شوند.

۱.    کاندیدای مناسبی برای عمل بینی نبودن

حتما پیش آمده که بعد از شنیدن خبر عمل بینی یکی از آشنایان بسیار متعجب شده و چهره ای شبیه به این حالت :ǀ پیدا کرده اید. در واقع، بینی برخی از کسانی که به مطب جراح بینی مراجعه می کنند اصلا نیازی به جراحی ندارد. این افراد علی رغم نهی پزشک از عمل زیبایی بینی، به اقدام آن اصرار می ورزند و در نهایت، از کرده ی خود پشیمان می شوند.

۲.    تقدم قیمت بر کیفیت

قیمت عمل زیبایی بینی برای برخی بیماران از نتیجه مهم تر است. این افراد، به جراح ها و کلینیک هایی مراجعه می کنند که دستمزد کمتری نسبت به سایرین می گیرند. از طرف دیگر، بعضی دیگر تصور می کنند که دستمزد بالای جراح به معنای کیفیت بهتر کار اوست. در هر دو صورت، نداشتن اطلاعات کافی درمورد سابقه ی جراح اکثرا به نتایج خوبی منجر نمی شود.

۳.    زیاده روی جراح

در بعضی موارد، بینی بیمار تنها به یک سری تغییرات جزئی نیاز دارد تا به زیباترین شکل ممکن خود درآید. اما جراح تغییرات شدید و زیادی را در بینی بیمار ایجاد می کند. مهارت جراح در زیبایی شناسی و تشخیص میزان تغییرات لازم، یک مسئله ی بسیار مهم است که متاسفانه برخی از جراح ها آن را نادیده می گیرند. جراح بینی خوب علی رغم اصرارهای بیمار، مدل و فرمی را روی بینی پیاده می کند که مناسب صورت وی باشد.

۴.    انتخاب روش جراحی نامناسب

انتخاب یک روش برای جراحی بینی همه ی بیماران کار غلطی است که برخی جراحان مرتکب می شوند. برای رفع نواقص هر بینی باید یک روش جراحی منحصر به فرد و مناسب با نیازهای بیمار در نظر گرفت چرا که ممکن است تعدادی از روش های جراحی برای یک مورد مناسب نبوده و بر نتیجه عمل بینی تاثیر منفی بگذارند.

۵.    انتخاب جراح نامناسب

اگر در موارد بالا دقت کرده باشید، جراح کم تجربه و نامناسب یکی از اصلی ترین دلایل خراب شدن بینی بعد از عمل است که باعث مشکلات عدیده ای می شود. پیدا کردن و تحقیق درمورد جراح بینی ماهر که اعتبار و تجربه ی زیادی در این زمینه دارد، اصلی ترین وظیفه ی بیمار است. کم کاری بیمار و سپردن مرکز چهره به دست غیرمتخصصین، در بیشتر موارد زیان های بزرگی را به او وارد می کند.

۶.    گذراندن دوران نقاهت به طرز اشتباه

در موارد زیادی، بیمار در دوران نقاهت بعد از عمل بینی کارهای اشتباهی انجام می دهد. به طور مثال، عمل نکردن به دستورات پزشک از این قبیل اشتباهات است. دوران نقاهت و پروسه ی بهبودی بعد از عمل بینی به اندازه ی خود جراحی اهمیت دارد زیرا یک اتفاق ناگوار حتی کوچک می تواند در بهبودی جای زخم اختلال ایجاد کرده و به بینی آسیب برساند که در آخر ممکن است فرم و مدل بینی خراب شود.

راه حل بینی خراب شده بعد از عمل

جراحی بینی ثانویه یا عمل ترمیمی بینی (Revision Rhinoplasty) نوعی از جراحی پلاستیک است که می تواند مشکلات به وجود آمده از عمل بینی قبلی را برطرف کند. این جراحی می تواند هم مشکلات زیبایی و هم مشکلات تنفسی را از بین ببرد. کسانی که از نتیجه عمل بینی قبلی خود راضی نیستند و به دنبال راه چاره برای بهبود ظاهر و عملکرد بینی خود می گردند، کاندیدای خوبی برای عمل ترمیم بینی محسوب می شوند.

جراحی ترمیم بینی چگونه انجام می شود؟

عمل ترمیم بینی برای هر شخص متفاوت است. هر قسمت بینی شامل یک سوم بالایی، یک سوم میانی یا نوک بینی ممکن است بر اثر عمل بینی اولیه دچار نقص شود. جراحی ترمیمی شما باید به گونه ای انجام شود که بر روی معایب بینی تمرکز و آن ها را برطرف کند.

برای انجام عمل ترمیمی بینی معمولا از بیهوشی عمومی و جنرال استفاده می شود. جراحی ترمیمی ممکن است بیشتر از جراحی اولیه به طول بیانجامد. گاهی عمل ترمیمی بینی حتی ۴ ساعت هم طول می کشد؛ در حالی که جراحی اولیه بعد از یک الی ۲ ساعت به اتمام می رسد.

هدف از انجام جراحی ترمیمی بینی بازگرداندن ساختار و عملکرد سالم بینی است. در برخی موارد، جراح تلاش می کند تا از طریق حذف یا پیوند غضروف، تقارن بینی را ایجاد کند. در صورت لزوم، از غضروف سپتوم و تیغه بینی یا غضروف گوش کمک گرفته می شود. به طور کلی، اگر میزان کمتری از غضروف بینی در عمل اولیه برداشته شده باشد، نواقص بینی در طول عمل ثانویه راحت تر برطرف می شوند.

جراحی بینی ترمیمی نیز می تواند به دو صورت بسته یا باز انجام شود. روش عمل بر اساس صلاحدید جراح انتخاب می گردد. هرگز جراح خود را بر اساس مهارت وی در یکی از این روش ها انتخاب نکنید. یک جراح باتجربه باید در انجام هر دو روش زبردست باشد تا جراحی ترمیمی بینی تان با بهترین و مناسب ترین روش صورت بگیرد.

دوران نقاهت بعد از جراحی بینی ترمیمی

دوران نقاهت بعد از عمل ترمیم بینی شبیه به دوران نقاهت بعد از جراحی بینی اولیه است. گچ بینی به کاهش ورم و خونریزی بعد از عمل کمک می کند اما تا زمان برداشتن آن، نمی توانید از راه بینی تنفس کنید. ممکن است جراح تعدادی مسکن برای تسکین درد بعد از عمل برایتان تجویز نماید.

نکات مهم درمورد عمل ترمیم بینی

تصمیم گیری برای انجام عمل ترمیم بینی از اهمیت زیادی برخوردار است و نباید آن را سرسری گرفت. جراحی بینی ترمیمی می تواند خیلی پیچیده تر از جراحی قبلی باشد و باید آن را به دست جراحی سپرد که درک بالایی از ساختار بینی و تکنیک های جراحی داشته باشد. به همین دلیل، ممکن است هزینه عمل بینی ترمیمی بیشتر از عمل اول گردد.

برخی افراد برای جراحی بینی دوم به جراحی مراجعه می کنند که عمل قبلی را انجام داده است و بعضی دیگر به سراغ جراح دیگری می روند. انتخاب جراح به تجربه و تخصص وی و احساس راحتی شما با او بستگی دارد. تنها به این علت که ممکن است جراح قبلی هزینه ی کمتری را از شما بگیرد، به او مراجعه نکنید. مطمئن شوید که جراح انتخابی تان مشکل بینی شما را فهمیده و توانایی برطرف کردن آن را دارد.

چنانچه قبل از عمل بینی اول تحقیقات درستی را درمورد جراح انجام داده و با او یک مشاوره ی صریح و صادقانه داشته باشید، کار به جراحی ترمیمی یا عمل دوم نمی کشد. اما اگر این اتفاق افتاده و فکر می کنید بینی جدیدتان مناسب صورت شما نیست، اصلا نگران نباشید. شما با انتخاب یک جراح ماهر می توانید نواقص به وجود آمده بر اثر عمل بینی را از بین ببرید.

در طول جلسه مشاوره برای عمل ترمیم بینی، جراح، پوست، میزان مقاومت غضروف و ساختار استخوان بینی را معاینه و میزان غضروف موجود را بررسی خواهد کرد؛ چرا که معمولا در جراحی ترمیمی به گرافت غضروف نیاز است.

مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.