بوتاکس چیست ؟

بوتاکس چیست ؟


بوتاکس چیست ؟

بوتاکس کلستریدیوم بوتولینوم می باشدکه توسط کارخانه های سازنده به صورت پودر در وایالهای 50 و 100 واحدی تهیخ شده که پزشک شما بعد از حل کردن آن توسط سرنگ ظریف در عضلات صورت با دقت تزریق می کند.

بوتاکس با جلوگیری کردن از آزاد شدن ماده ای در پایانه های عصبی عضلانی مانع انتقال پیام های عصبی به عضله شده و بنابراین مانع انقباض آن شده و عضلات نواحی تزریق شده شل می شود و چین و چروک هایی که توسط انقباض عضلات بخصوص در نیمه بالای صورت ایجاد شده اند کمتر شده یا از بین میرود بعد از سه الی شش ماه با ایجاد پایانه های عصبی عضلانی جدیدکم کم وضعیت قبلی جایگذین می شود.و عضلات نواحی تزریق شده قدرت انقباض خود را بدست آورده و چین و چروک های مناطق فوق که به خاطر انقباض عضلات بوده مجددا ظاهر میشود.

بدلیل اینکه بوتاکس توسط کارخانه های مختلف تولید می شود لازم است قبل از تزریق از کیفیت آن اطمینان حاصل کنید.

کاندید مناسب برای تزریق بوتاکس کیست؟

چین و چروک های صورت به دو دسته داینامیک و استاتیک تقسیم می شوند. چین های داینامیک چین هایی هستند که به خاطر انقباض عضلات صورت بوجود آمده و یا توسط آن تشدید میشوند.

برعکس چین های استاتیک به چین و چروکهایی گفته می شود. که روی پوست صورت دائم حتی وقتی عضلات صورت منقبض نیستند وجود دارد ولی ممکن است با انقباض عضلات صورت تشدید شوند.

بوتاکس چون مانع انقباض عضلات صورت میشود.برای رفع چین و چروک داینامیک مناسب بوده و فیلر ها و پرکتیس ها که شامل ژل و چربی است برای رفع چین های استاتیک مناسب هستند.در بعضی مواقع چون هر دوعامل دست به دست هم می دهندلازم است برای برطرف شدن آن از اقدامات ترکیبی یعنی هم ژل و هم بوتاکس استفاده شود.

اگر صورت را به دو نیمه بالا و پایین تقسیم کنیم بوتاکس برای برطرف کردن چین های داینامیک نیمه بالا موثر تر است چون در صورت تزریق زیاد و نادرست بوتاکس در نیمه پایین صورت عضلات دور دهان تحت تاثیر قرار گرفته و نحوه خندیدن و یا جویدن را تحت تاثیر قرار داده و فرد را آزرده می کند.پس اگر شما چین و چروک صورت یا انقباض عضلانی ایجاد شده و یا تشدید شده ، بخصوص در نیمه بالایی صورتتان بهترین کاندید جهت تزریق بوتاکس هستید.این منطقه شامل خط اخم و چروک های پیشانی است.تزریق بوتاکس برای سنین 15 تا 65 سال مناسب است و بیشتر جنبه زیبایی دارد.

در کودکان بوتاکس بیشتر جنبه درمانی دارد و برای درمان انقباضات عضلانی غیرطبیعی مثل تورتیکولی(کج گردنی) بکار میرود.

بوتاکس چگونه تزریق می شود؟

بوتاکس به صورت مشخص در ویالهایی با واحد مشخص تولید می شود که توسط پزشک شما با حلال حل میشود و به صورت مایع توسط سرنگی ظریف تزریق می شود.معمولا تزریق در وضعیت نیمه نشسته انجام می شود. جهت جلوگیری و کمتر کردن میزان درد حین ورود سوزن شما میتوانید از پماد های بی حس کننده موضعی که ترکیبی از چند ماده بی حس کننده است نیم ساعت قبل از تزریق استفاده کنید.همچنین کمپرس سرد نیز قبل و حین تزریق میزان درد تزریق را کاهش می دهد.تزریق بوتاکس با تمهیدات فوق عموما آسان و بدون درد انجام می شود.تزریق بوتاکس بسته به وسعت عمل معمولا چند دقیقه بیشتر طول نمیکشدو بعد از اتمام آن بیمار می تواند بدون هیچ مشکلی فعالیت های عادی خود را از سر بگیرد.معمولا دو تا سه روز بعد از تزریق بیمار حس می کند که قادر به حرکت دادن عضلات نبوده و به اصطلاح عضلات آن قسمت فریز شده اند و همین مسئله باعث از بین رفتن چین های آن منطقه خواهد بود.بوتاکس معمولا به طور کامل اثر خود را طی 5 تا 7 روز نشان می دهد.

و معمولا بین سه تا شش ماه بعد اثر آن از بین میرود پس از این زمان بیمار میتواند تزریق مجدد داشته باشد.

 

 

مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.