جراحی بینی در سنین پایین تر – بهترین سن برای جراحی بینی!

نوجوانی دوره ای از زندگی است که فرد شروع به خودشناسی می کند. نوجوانان بیشتر وقت خود را در مقابل آینه سپری و به تغییراتی توجه می کنند که صورت و بدن دستخوش آن ها می شود. معمولا نوجوانان خود را بی نیاز از جراحی های زیبایی می دانند اما زمانی که نوبت به جراحی بینی می رسد، همه چیز فرق می کند. و بهترین سن برای جراحی بینی یک سوال اجتناب ناپذیر می باشد.

بینی عضو مرکزی صورت است که ورم دوران بلوغ در آن، بیشتر از سایر اعضا به چشم می آید و نوجوانان را نگران ظاهر خود می کند. به همین دلیل، اکثر نوجوان ها از والدین خود می خواهند که هرچه سریع تر برای عمل بینی آن ها اقدام نمایند. اما در چه سنی می توان جراحی بینی را انجام داد؟

بهترین سن برای جراحی بینی

معمولا دخترها بعد از اتمام ۱۶ سالگی و پسران بعد از ۱۷ سالگی می توانند برای انجام عمل بینی اقدام کنند. اما بطور قطعی نمی توان گفت که سن مناسب برای عمل بینی همین است. در واقع، هر زمان که رشد فرد کامل شود، می تواند جراحی های زیبایی از جمله عمل زیبایی بینی را انجام دهد. در غیر اینصورت، بینی بعد از عمل نیز به رشد خود ادامه داده و ممکن است با اختلالاتی همچون نازیبایی و نقص تنفسی روبرو شود. به همین دلیل است که جراحان درمورد عمل بینی در سنین پایین هشدار می دهند.

با عمل بینی چه چیزی را می توانید تغییر دهید؟

رینوپلاستی (rhinoplasty) یا جراحی بینی هم با اهداف زیبایی و هم با اهداف عملکردی صورت می گیرد. جراحی بینی عملکردی معمولا به منظور تنفس بهتر و رفع نواقص تنفسی مثل انحراف بینی یا بزرگ شدن شاخک های پایینی بینی انجام می شود. دلایل زیبایی و ظاهری عمل بینی شامل موارد زیر می شود.

  • تراشیدن قوز بینی
  • صاف کردن پل بینی
  • بزرگ کردن یا کوچک کردن سوراخ های بینی
  • تغییر شکل نوک بینی
  • بزرگ یا کوچک کردن بینی
  • بهبود ظاهر بینی بعد از یک ضربه و آسیب

عوارض و معایب عمل بینی در سنین پایین تر

نوجوانان ۱۴ یا ۱۵ ساله ای که برای جراحی بینی خود به ما مراجعه می کنند، اغلب از عوارض و خطرات آن بی خبرند و معمولا بعد از مشاوره تصمیم می گیرند که تا دوران بزرگسالی صبر کنند. اگر نوجوان هستید و قصد دارید بینی خود را عمل کنید، و یا اگر فرزندتان اصرار بر جراحی بینی در سنین پایین دارد، بهتر است معایب و عوارض آن را در زیر با دقت بخوانید.

  • هر نوع جراحی خطرات مخصوص به خود را دارد که قبل از اقدام به جراحی باید آن ها را در نظر گرفت. اما در بیشتر موارد، میزان بروز عوارض عمل بینی در داوطلب های مناسب بسیار کمتر است. بیهوشی را می توان یکی از خطرات جراحی بینی دانست که امکان دارد در سنین پایین تر به عوارضی جدی منجر شود. صدمه به تیغه بینی یا ایجاد شدن سوراخ در آن، مشکلات پوستی و گرفتگی بینی از دیگر عوارض احتمالی عمل بینی در سنین پایین تر هستند.
  • به علاوه، از آنجایی که جراحی بینی یک عمل تهاجمی است و قسمتی از بدن در آن بریده می شود، عوارضی مثل خونریزی و عفونت هم امکان بروز دارند.
  • سلیقه دوران نوجوانی از بزرگسالی متفاوت است. شاید شما در سنین پایین تر یک مدل بینی را بپسندید و آن را بر روی صورت خود پیاده کنید. اما تضمینی وجود ندارد که چند سال بعد نیز همان مدل بینی را دوست داشته باشید. اغلب تصمیماتی که در دوران بلوغ گرفته می شوند، از هیجانات خاص این دوره نشات گرفته و خیلی پایدار نیستند.
  • دوران بلوغ، دوران تحول ظاهری و فکری است. فرم و قالب صورت و اجزای آن بعد از این دوره بسیار تغییر می کند. مدلی که در سنین پایین تر بر روی بینی اجرا می گردد، شاید بعد از اتمام بلوغ، متناسب صورت فرد نبوده و باعث نارضایتی وی از چهره ی خود شود.

آیا جراحی بینی عملکردی را می توان در سنین پایین تر انجام داد؟

بعضی از کودکان و نوجوانان به طور مادرزادی یا به صورت تصادفی و بر اثر ضربه دچار اختلالات تنفسی مثل انحراف بینی می شوند. اگر مجاری بینی کاملا کیپ نشده و این مشکل چندان جدی نباشد، بهتر است که عمل انحراف بینی را تا تکمیل دوران رشد به تعویق انداخت. اما اگر مشکل تنفسی بیمار کاملا جدی است، باید جراحی بینی را در همان سنین پایین انجام داد تا عوارض اختلالات تنفسی گریبان گیر وی نشود.

انتخاب جراح مناسب برای عمل بینی در سنین پایین

چنانچه مجبور به انجام جراحی بینی در سنین پایین شدید و یا پزشک متخصص مانعی برای انجام آن ندید، در انتخاب جراح بینی خود باید دقت مضاعف داشته باشید. جراح انتخابی شما باید دارای فاکتورهای زیر باشد.

  • تخصص در زمینه جراحی بینی (نه جراحی پلاستیک و زیبایی) و به خصوص جراحی بینی بیماران کم سن و سال
  • حداقل ۱۰ سال تجربه
  • مهارت های سطح بالا مثل جراحی ترمیمی
  • آلبوم عکس های قبل و بعد بیماران که نشان دهنده ی زیبایی شناسی و درک بالای جراح از هارمونی اجزای صورت باشد.
  • درک بالا از بحران های نوجوانی و بلوغ؛ جراح باید به اندازه کافی برای مشاوره و راهنمایی یک بیمار نوجوان وقت صرف کند.
  • معاینه ی دقیق بینی بیمار برای اطمینان از رشد کامل بینی
  • توضیح واضح و روشن از پروسه عمل بینی و انتظاراتی که نوجوان باید از عمل بینی خود داشته باشد.

انتظارات غیرواقع گرایانه نوجوانان از جراحی بینی

همانطور که پیشتر گفته شد، تصمیم به جراحی بینی در سنین پایین (حدود ۱۵ سالگی) در اغلب موارد از هیجانات و بحران های دوران بلوغ نشات می گیرد. به همین دلیل، این تصمیم از دو منظر غیرواقع گرایانه است:

انتظارات فیزیکی

بعضی از بیماران کم سن و سالی که به کلینیک ما مراجعه می کنند، فرم و مدلی را برای بینی خود در نظر دارند که از لحاظ فیزیکی ممکن نیست. این بیماران بینی بسیار باریک یا بسیار کوچکی می خواهند که تنفس را برایشان دشوار خواهد کرد. یک جراح بینی خوب تمام این شرایط را برای بیمار توضیح می دهد زیرا نمی خواهد که بیمار از نتیجه عمل خود ناراضی یا حتی پشیمان شود.

انتظاراتی برای بهبود زندگی

اگر نوجوان عمل بینی را راهی برای ساختن یک “زندگی کامل” یا “حل تمامی مشکلات” خود بداند، در آخر ناامید خواهد شد. واقعیت این است که رینوپلاستی زندگی را چه برای نوجوانان و چه برای بزرگسالان کامل نمی کند و بعد از انجام این عمل و تغییر شکل بینی باز هم مشکلاتی وجود خواهد داشت.

چنانچه انتظارات غیر واقع گرایانه ای از عمل بینی خود داشته باشید و توجهی به پیشنهادات معقول جراح نکنید، جراح (اگر فقط به فکر دستمزد خود نباشد) از انجام عمل خودداری خواهد کرد.

مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.