جراحی بینی چه مشکلاتی را می تواند برطرف کند؟ دلایل انجام جراحی بینی چیست؟

وقتی عبارت “عمل بینی را می شنویم، بیشتر تصاویر کسانی که جراحی زیبایی بینی انجام داده اند در ذهنمان تداعی می شود. اما جراحی بینی ، دلایل و کاربردهایی بسیار وسیع تر از زیبایی دارد. در واقع، اهداف جراحی بینی را می توان به دو بخش تقسیم کرد: زیبایی و عملکردی. البته در موارد بسیاری، بیمار برای هر دو هدف به جراح مراجعه می کند و عمل زیبایی و عملکردی بینی به طور همزمان و در طول یک مرتبه جراحی صورت می گیرد.

به جز بهبود زیبایی چهره، با عمل بینی می توان موارد زیر را اصلاح کرد:

• آپنه خواب
  • گرفتگی بینی یا پولیپ
  • انحراف بینی
  • سینوزیت
  • مشکلات تنفسی
  • مشکلات مربوط به اعتماد به نفس افراد و…

حال به توضیح هر یک از این مشکلات و اصلاح آن ها با عمل بینی و در واقع، دلایل جراحی بینی می پردازیم.

آپنه خواب

اول باید دید که آپنه خواب چیست؛ زیرا تا زمانی که آشنایی با آن نداشته باشید، توضیح درباره ی آن بیهوده است. آپنه خواب یک اختلال جدی بوده و هنگامی رخ می دهد که بیمار خواب است. تنفس بیمار در طول خواب چندین بار (البته کوتاه) و به طور مکرر قطع می شود. و این یعنی مغز و سایر اجزای بدن اکسیژن کافی دریافت نمی کنند.

• خروپف بلند
  • تنفس منقطع در طول خواب که شخص دیگری شاهد آن است
  • از خواب پریدن همراه با تنگی نفس
  • بیدار شدن همراه با خشکی دهان و گلو درد
  • سردرد صبحگاهی
  • بی خوابی
  • پر خوابی در طول روز
  • گلو درد
  • نداشتن تمرکز و
  • بد خلقی

را می توان از علائم آپنه خواب دانست.

آپنه خواب اگر درمان نشود، می تواند مشکلات زیادی اعم از افزایش فشار خون، سکته، دیابت، افسردگی و سردرد را برای فرد به همراه داشته باشد. علاوه بر این ها آپنه خواب در بلند مدت، کارآیی فعالیت های روزمره را تضعیف می کند. به عنوان مثال، ممکن است منجر به تصادف با وسایل نقلیه و افت تحصیلی در کودکان و نوجوانان شود.

برای درمان آپنه خواب ابتدا باید دلایل و شدت  آن را سنجید. با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی مثل کاهش وزن و ترک سیگار می توان آپنه خواب خفیف را درمان کرد. اما اگر آپنه خواب شدید و به دلیل وجود ضایعه ای در بینی باشد، برای اصلاح آن به جراحی بینی نیاز است.

پولیپ بینی

یکی از دلایل جراحی بینی درمان پولیپ است. پولیپ بینی یک توده ی نرم، بدون درد و غیرسرطانی است که در پوشش مسیر های بینی یا سینوس ها قرار می گیرد. پولیپ ها مانند قطره ی اشک یا خوشه ی انگور آویزان می شوند. التهاب مزمنِ ناشی از آسم، عفونت های دوره ای، آلرژی، حساسیت به مواد مخدر یا اختلالات ایمنی خاص را می توان از دلایل به وجود آمدن پولیپ بینی دانست.

درمان پولیپ بینی با جراحی معمولا بیشتر از روش های دیگر پیشنهاد و عملی می شود. در این نوع جراحی بینی ، از روش اندوسکوپی استفاده شده و جراح یک لوله ی کوچک را که دارای ذره بین و یک دوربین کوچک است (اندوسکوپ) وارد سوراخ های بینی و به طرف حفره های سینوس هدایت می کند. برای از بین بردن پولیپ و اجزای دیگری که باعث انسداد جریان مایعات از سینوس ها شده، جراح از یک جسم کوچک به منظور تراشیدن پولیپ کمک می گیرد.

انحراف تیغه بینی

تیغه ی بینی یک تیغه ی نازک و انعطاف پذیر است که وسط بینی قرار گرفته و مانند یک ستون برای بینی عمل می کند. در حالت عادی، این تیغه باید کاملا صاف بوده و دقیقا وسط دو سوراخ بینی واقع شده باشد. جالب است بدانید که این تیغه در ۸۰% افراد کمی انحراف دارد. انحراف بینی ممکن است در ظاهر بینی مشخص نباشد اما اگر نادیده گرفته شود، مشکلات زیادی را به بار می آورد.

اگر انحراف بینی شدید نباشد، با استفاده از اسپری های مرطوب کننده می توان از بروز عواقب آن جلوگیری کرد. اما جراحی تنها راه درمان انحراف بینی شدید است. جراحی انحراف بینی تنها ۳۰ دقیقه به طول می انجامد و بیمار بعد از سه روز می تواند کارهای روزانه ی خود را از سر بگیرد.

بیشتر افراد این تصور را دارند که عمل انحراف بینی ظاهر بینی را نیز اصلاح می کند اما جراحی انحراف بینی مربوط به ساختار داخلی بینی است و فقط به منظور باز کردن راه جریان هوا در بینی انجام می شود اگر بیماران در حین جراحی انحراف بینی ، خواستار برطرف کردن کجی بینی خود نیز باشند باید دو عمل را با هم انجام دهند که به آن سپتورینوپلاستی می گویند.

سینوزیت

در بیشتر موارد سینوزیت از همان ویروسی که موجب سرما خوردگی شده است نشأت می گیرد. تورم ناشی از یک عفونت ویروسی مانند سرماخوردگی باعث برجسته شدن پوشش حفره های سینوسی می شود. این تورم می تواند تخلیه ی طبیعی مایعات را از مجاری سینوسی به سمت بینی و گلو مسدود کند . اگر این مایعات تخلیه نشده و با گذشت زمان سفت شوند ، باکتری و قارچ در آن محل شروع به رشد می کند و به احتمال زیاد با گذشت زمان بدتر و مزمن می شوند.

حساسیت ها و دیگر مشکلاتی که مانع تخلیه ی طبیعی بینی و باعث تجمع و خشک شدن مایعات در سینوس ها می شوند نیز ممکن است سینوزیت را در پی داشته باشند.

در صورتی که سینوزیت با مصرف آنتی بیوتیک های تجویز شده توسط پزشک بهبود پیدا نکند، پزشک به سراغ عمل سینوس ها می رود. درمان سینوزیت یکی دیگر از دلایل جراحی بینی است. جراحی سینوس ها به روش سنتی شامل حذف دقیق بافت سینوسیِ بیمار و بهبود در تخلیه ی طبیعی مجاری بینی به وسیله ی ایجاد یک گذرگاه برای مواد آلوده است. در بیشتر مواقع، جراح از روش اندوسکوپیک استفاده می کند زیرا دید بیشتر و بهتری را برای جراح ایجاد می کند و در طول آن، هیچ گونه برشی در خارج بینی ایجاد نمی شود. در نتیجه بعد از عمل، تورم، خونریزی و ناراحتی کمتری به وجود می آید و سرعت بهبود نیز افزایش پیدا می کند.

اعتماد به نفس

اگرچه جراحی زیبایی هیچ گاه نباید به عنوان یک روش درمانی برای فراموش کردن یک حادثه و عواقب آن مثل پرخاشگری استفاده شود، اما مطالعات نشان داده اند در مواردی که فرد به دلایل مانند شکل و اندازه ی بینی خود مورد تمسخر دیگران قرار می گیرد، جراحی زیبایی بینی می تواند ظاهر فرد را بهبود بخشیده و اعتماد به نفس از دست رفته اش را به او بازگرداند.

از آنجایی که بینی در مرکز صورت قرار دارد، تغییر شکل آن تاثیر به سزایی در تغییر کل ظاهر فرد و در نتیجه، در تصویر بدنی خود دارد. زمانی که شخص مورد تحسین دیگران قرار بگیرد، احساس خوبی نسبت به خودش داشته و با اعتماد به نفس بیشتری در جامعه حاضر می شود.

مشکلات تنفسی مسئله ای نیست که بتوان نسبت به آن بی تفاوت بود و اگر مجاری تنفسی خیلی تنگ باشند یا یک گرفتگی در آن ها ایجاد شده باشد، عملکرد شش ها، قلب، عروق و سایر اجزای بدن در بلند مدت مختل خواهد شد. چنانچه با هر یک از آن ها درگیر هستید، درمورد درمان مشکلات تنفسی با عمل بینی با یک جراح بینی باتجربه مشورت کنید.

خوب است که درمورد دلایل جراحی بینی آشنا شویم و بدانیم که همیشه یک جراحی انتخابی نیست و مانند جراحی های بسیار دیگر می تواند به بهبود کیفیت زندگی فرد کمک بزرگی بکند.