همه چیز در مورد عمل ثانویه بینی، عمل زیبایی و ترمیمی بینی


عمل زیبایی بینی

بينی از مهم ترين اعضای صورت است و عملكردی حياتی برای انسان به همراه دارد و ایجاد هر گونه اختلالی در آن موجب بروز مشكلاتی برای فرد می شود. امروزه عمل زیبایی بینی جزو مشهور ترین عمل های زیبایی می باشد که کاندیدای بسیاری دارد، روزانه افراد بسیاری برای انجام جراحی بینی به مطب ها و کلینیک های زیبایی مراجعه می کنند. جراحی زیبایی بینی فرایندی بسیار شخصی است که می تواند بر سلامت ذهنی فرد و ظاهر او تاثیر بگذارد. بنابراین، بسیار مهم است که بیماران جراحی انتخاب کنند که با او احساس راحتی می کنند؛ پزشکی که دغدغه هایشان را درک و به نگرانی هایشان توجه کند و طرح درمانی برای رسیدن به نتیجه مطلوب برنامه ریزی کند. رینوپلاستی می تواند تا حد زیادی تعادل ویژگی های صورت را بهبود دهد و به بیماران کمک کند اعتماد به نفس تازه ای پیدا کنند. عمل بینی همچنین می تواند برای اصلاح نقص های ساختاری، از جمله مواردی که باعث مشکلات تنفسی می شود، مورد استفاده قرار گیرد.

انواع عمل بینی

عمل ترمیمی بینی

عمل ترمیم بینی جهت رفع مشکلات و یا اختلالاتی که برای شخص ایجاد شده از جمله مشکلات تنفس، خر و پف، بسته شدن مجرای تنفسی و …، انجام می شود. برای ترمیم بینی بهترین جراح بینی به موقعیت قرار گیری غضروف های درون بینی و همچنین ایراد های به وجود آمده در عمل بینی اول توجه می کند. همچنین موقعیت بینی پیش از جراحی بینی اول نیز بررسی می شود. انواعی از مشکلاتی که در جراحی ترمیمی بینی رفع می شود به شرح زیر است:

انحراف بینی

انحراف بینی به آسیب در غضروف تیغه میان دو حفره ی بینی اطلاق می شود. در واقع تیغه بینی دیواره‌ای است که از غضروف و بافت هم بند تشکیل شده و مجاری بینی را تشکیل می‌دهد. هنگامی که این تیغه به صورت نامتقارن به یکی از طرفین انحراف پیدا کند طبیعتآ موجب تفاوت اندازه بین دو مجرای بینی شده که این موضوع خود مشکلاتی را برای فرد به همراه دارد. انحراف بینی را با سردرد، گرفتگی بینی و سینوزیت می شناسیم. این اختلال نسبتآ شایع که بسیاری از عمل های جراحی بینی برای درمان آن صورت می گیرد می تواند با یک شکستگی ساده در بینی و یک تصادف ایجاد شود.

ترمیم یا حذف قوز بینی

این نوع جراحی ترمیمی که با اصلاح و کوچک کردن استخوان بینی همراه است شایع ترین دلیل انجام عمل بینی ترمیم است. عمل بینی، قسمتی از بینی را که در قسمت میانی بینی وجود دارد و باعث بوجود آمدن قوز بینی شده است برطرف می کند. حذف یک برآمدگی یا رفع قوز بینی یکی از رایج ترین مسائلی است که افراد به دنبال رفع آن در عمل بینی هستند. قوز بینی میتواند به صورت مادرزادی و یا بر اثر ضربه و شکستگی بینی به وجود آمده باشد. در هر حال این امکان وجود دارد که قوز بینی علاوه بر زشتی ظاهری مشکلاتی در تنفس فرد ایجاد کرده باشد.

پولیپ بینی

پولیپ بینی یک بیماری تقریبآ شایع تنفسی می  باشد که اغلب بیماران تا مدت زیادی از وجود آن بی‌اطلاع هستند و تنها از علائم آن رنج می‌برند. به عبارتی توده هایی که در اثر عفونت، آلرژی و یا فیبروز کیستیک ایجاد می شود و با مسدود کردن مجرای تنفس بینی و سینوس ها باعث ایجاد اختلال در تنفس فرد میگردد پولیپ گفته می شود. این توده‌ها نرم، غیرقابل لمس، بدون درد و غیر سرطانی هستند. این مشکل که در بیماران مبتلا به آسم و آبریزش بینی آلرژیک بسیار رایج است با مسدود کردن راه تنفسی و ایجاد خشکی و خلط گلو بسیار وضعیت ناخوشایندی را برای فرد مبتلا ایجاد می کند. در نهایت این جراحی با برداشتن توده و باز کردن مجرای تنفسی همراه است باعث بهبود سلامت فرد می شود.

عمل ثانویه بینی

جراحی بینی ثانویه به این معناست که فرد یک بار عمل بینی انجام داده است اما پس از گذشت یک سال از نتیجه مطلوبی برخوردار نشده یا مشکلاتی نظیر اختلال در تنفس، اختلال در حس بویایی و دفورمه شدن بینی و غیره برای وی به وجود آمده است. در این شرایط وی پس از مراجعه به جراح بینی موارد را بازگو و جراح بینی پس از انجام ارزیابی های لازم برای انجام جراحی بینی ثانویه اقدام می کند. عیوب بینی که با جراحی ثانویه قابل اصلاح هستند عبارت اند از:

  • سربالاشدن یا خوکی شدن نوک بینی
  • قوز بینی که خوب برطرف نشده است.
  • کوتاهی بیش از حد نوک بینی
  • برجستگی بیش از حد نوک بینی
  • افتادگی نوک بینی که در اثر عدم به کارگیری تکنیک های مناسب ایجاد شده است.

عمل زیبایی و ترمیمی بینی

عمل زیبایی و ترمیمی تلفیقی از عمل زیبایی و عمل ترمیمی است. به عنوان مثال: عملی که برای یک بینی گوشتی که دارای پولیپ انجام می شود که نتیجه ی عمل درمان پولیپ و کوچک کردن اندازه ی بینی انجام می شود.

عوارض جراحی بینی استخوانی

عوارض جراحی بینی استخوانی به دلیل اینکه دارای غضروفی نازک و ضعیف هستند، می تواند بسیار کمتر از عوارض جراحی بینی گوشتی باشد. به دلیل مستحکم بودن جنس غضروف در جراحی بینی های استخوانی، تغییر شکل بیشتری با دام و پایداری بالاتر امکان پذیر است. برای مراقبت و جلوگیری از عوارض عمل بینی استخوانی، حدوداً 9 ماه زمان لازم است تا بینی به طور کامل به شکل دلخواه فرد برسد و هیچ مشکلی زیبایی و جریان تنفسی او را تهدید نکند.

عوارض جراحی بینی گوشتی

عوارض جراحی بینی گوشتی اما با توجه به جنس و ویژگی های این نوع بینی ها بیشتر می باشد. این بینی ها بعد از عمل بین 18 تا 24 ماه زمان لازم دارند تا به شکل مورد نظر و پایداری مناسب برسند. البته ممکن است در طول درمان این نوع از بینی ها، گوشت اضافه دوباره روی بینی و قسمت های آن رشد کند که برای جلوگیری این کار، به بیماران کورتون تزریق می شود. برای جلوگیری از بروز عوارض جراحی بینی غضروفی بهتر است به افراد متخصص در این زمینه مراجعه نموده تا مشکلاتی مانند افتادگی بینی، کوچک شدن و عدم تناسب با ظاهر فرد و … گریبان گیر افراد نشود.

شستشوی بینی پس از جراحی رینوپلاستی

شستشوی بینی بعد از عمل زیبایی بینی و همچنین شستشوی بینی بعد از عمل انحراف به دلیل گرفتگی بینی بعد از عمل زیبایی یک نکته ضروری است. پس از عمل و بازگشت از بیمارستان در صورت نیاز می توانید قسمت بیرونی بینی را به آرامی با پنبه و یا گوش پاک کن آغشته به هیدروژن پراکسید تمیز نمایید. بعد از برداشتن پانسمان باید بینی هر روز دو مرتبه تمیز شود تا چربی ترشح شده توسط غدد پوستی پاک شود. در صورت تمیز نکردن چربی پوست بینی سبب می شود که بینی مدت زمان بیشتری متورم باشد. اما باید توجه داشته باشید که تمیز کردن بینی باید به آرامی صورت گیرد و حین تمیز کردن بینی نباید به آن فشار بیاورید و موجب تغییر حالت آن شوید.

گاهی به دلیل وجود خون و مخاط بینی مسدود شده، به طوری که ممکن است فرد بیمار مجبور به نفس کشیدن از طریق دهان شود. در این حالت استفاده از اسپری سالین و سرم شور برای حفظ رطوبت پیشنهاد می شود. در واقع اسپری سالین یک محفظه پلاستیکی است که جریان کم فشار آب را از طریق یک سوراخ بینی به داخل آن می‌فرستد و از سوراخ دیگر بینی خارج خواهد شد. پزشکان اسپری سالین را یک هفته پس از عمل تجویز می کنند و استفاده از آن را تا زمان بهبودی توصیه می کنند. می‌توان یک هفته پس از جراحی، بینی خود را از طریق محلول آب نمک به منظور حفظ نظافت آبکشی کنید.

عمل زیبایی بینی

اهمیت انتخاب جراح بینی

  1. جراحی بینی از جمله جراحی های ضروری نیست، بنابراین تمام افراد از وقت کافی برای تحقیق درباره جراح بینی خوب برخوردار هستند.
  2. اولین و مهم ترین قدم در جراحی بینی، انتخاب بهترین جراح بینی می باشد، چرا که در نتیجه نهایی عمل بینی تاثیر مستقیم خواهد داشت.
  3. توجه داشته باشید که تنها داشتن رزومه تحصیلی عالی رتبه دلیلی بر خوب و متبحر بودن جراح بینی نیست. بنابراین برای تشخیص میزان تبحر جراح، حتما نمونه کار های ایشان را مشاهده کنید.
  4. برای مشاهده نمونه کار های جراح می توانید به گالری تصاویر موجود در سایت یا صفحه اینستاگرام جراح بینی مراجعه نمایید.
  5. همچنین می توانید با مراجعه حضوری به مطب، میزان رضایت بیمارانی که برای معاینه بعد از جراحی به مطب مراجعه کردند را بسنجید.
  6. توجه داشته باشید در بیشتر موارد که افراد در انتخاب جراح بینی خود به خوبی تحقیق نکرده اند، از نتیجه نهایی بینی خود احساس رضایت نداشته و مجبور به انجام جراحی ترمیمی بینی شده اند.
  7. لازم به ذکر است برای انجام جراحی بینی ترمیمی باید حداقل یکسال از جراحی بینی اولیه گذشته باشد. همچنین هزینه این جراحی نسبت به جراحی بینی اولیه بیشتر خواهد بود.

عمل زیبایی بینی

چه مدت طول می کشد تا نتایج نهایی را مشاهده کنم؟

عمل بینی برای هر شخصی منحصر به فرد است و نتایج نهایی جراحی می تواند تا یک سال بعد از عمل شکل بگیرد. عوارض جانبی مانند تورم و کبودی در اطراف بینی و چشم تا دوهفته بعد از عمل کاهش می یابد و از بین می رود. در حالی که تغییرات واضح تر ممکن است در هفته های اول بعد از جراحی قابل مشاهده باشد، با این حال ماه ها بعد از جراحی، بینی به شکل نهایی خود می رسد.

آیا جراحی زیبایی روی تنفس فرد تأثیر گذار است؟

ایجاد مشکل تنفسی به دنبال جراحی زیبایی بینی، یک قانون نیست بلکه یک استثناء است. به دنبال عمل رینوپلاستی، حتی اگر بینی کوچک شده باشد، تنفس فرد باید بهبود یابد. به شرطی که تکنیک جراحی صحیح اجرا شده باشد . البته از جراحتان انتظار کوچک کردن شدید بینی، بینی سرسره ای و عروسکی کردن بینی نداشته باشید زیرا همه این موارد کفه تنفس را سبک کرده و در آینده تنفس از بینی بسیار مشکل خواهد شد. جراح ماهر با حفظ تعادل دو مورد فوق، می تواند حداکثر نتیجه زیبایی مطلوب و حداکثر ظرفیت تنفسی را حفظ نماید و عملی بسیار موفق را به فرد تقدیم کند. لذا جراحی زیبایی بینی، اصولا نباید ظرفیت تنفسی فرد را بکاهد (مگر در مواردی که فرد آلرژی دارد و به دنبال فعال شدن آلرژی و حساسیتش دچار گرفتگی بینی شده و آنرا به جراحی نسبت می دهد که در این موارد با استفاده از اسپری بینی و درمان دارویی می توان این مشکل را رفع کرد)

 

عمل زیبایی بینی

جراحی های درمانیجراحی های زیباییمقالات منتخب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.