عمل زیبایی پلک چیست؟ اقدامات قبل و بعد از عمل جراحی پلک چشم


جراحی زیبایی پلک

از نظر زیبایی‌شناسی، چشم‌ها مهم‌ترین بخش صورت محسوب می شوند. جراحی پف پلک متداول‌ترین نوع جراحی پلک است. عمل زیبایی پلک یک روش جراحی است که از نظر پزشکی ضروری نمی‌باشد و صرفاً به منظور بهبود ظاهر فرد انجام می‌شود. به موازات بالا رفتن سن چربی اضافی، بالا و زیر پلک جمع می‌شود و باعث افتادگی ابرو، پف زیر چشم و افتادگی پلک بالا می‌شود. بیماران دچار افتادگی پلک هر روز با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند، به همین دلیل برخی بیماران ترجیح می‌دهند با انجام عمل جراحی از این مشکلات رهایی یابند.

افتادگی شدید پوست دید پیرامونی، به ویژه میدان دید خارجی و فوقانی، را مختل می‌کند. در عمل جراحی پلک این مشکلات برطرف خواهد شد و چشم‌ها جوان‌تر، هوشیارتر و شاداب‌تر از قبل می شود. بلفاروپلاستی با هدف تقلیل یا رفع این مشکلات و جوان‌تر و هوشیارتر کردن چشم‌ها اعمال می‌شود. در واقع بلفاروپلاستی هم به جهت زیباسازی نواحی پیرامون چشم و هم برای درمان مشکلات عملکردی پلک استفاده می‌شود. این عمل در بین خانم‌ها بسیار رایج است، به این دلیل که با این عمل هم مشکلات زیبایی و هم مشکلات عملکردی در ناحیه‌ای از ابرو گرفته تا بالای گونه، رفع می‌شوند.

کاندیدای جراحی پلک چشم

در صورت موارد زیر امکان دارد شما کاندیدای ایده آلی جهت انجام جراحی پلک باشید:

  • دارای پوست اضافه و چروک بر روی پلک های بالایی
  • زیر چشمتان پف کرده باشد.
  • پلک های پایینی افتاده باشد.
    فرد سالم و بدون بیماری تهدید کننده باشید.
  • از مشکلات حاد چشمی رنج نبرید.
  • سیگار نباشید
  • انتظار واقع بینانه ای از عمل پلک داشته باشید.

علت‌ها و دلایل افتادگی پلک

علل افتادگی پلک چشم گوناگون است. برخی ممکن است با افتادگی چشم موروثی متولد شوند، که به آن پتوز (افتادگی پلک فوقانی) مادرزادی گفته می‌شود. اکثر موارد پتوز اکتسابی با بالا رفتن سن و در نتیجه کشیده شدن و شل شدن تاندونی که پلک را باز نگه می‌دارد، ایجاد می‌شوند.

افتادگی پلک همچنین می‌تواند در اثر تروما، جراحی، یا آسیب به عضلاتی که پلک را بالا می‌کشند یا اعصابی که این عضلات را کنترل می‌کنند، ایجاد شود. تومورها، اختلالات عصبی، بیماری‌های سیستمیک، و برخی داروهای خاص نیز می‌توانند در به وجود آمدن پتوز (افتادگی پلک فوقانی)تاثیر گذار باشند. بسته به علت ایجاد آن، پتوز (افتادگی پلک فوقانی) می‌تواند به صورت‌های زیر دسته‌بندی شود:

  • پتوز (افتادگی پلک فوقانی) مکانیکال: به حالتی گفته می‌شود که سنگینی پلک برای عضلات خیلی زیادتر از آن است  که بتوانند بلندش کنند.
  • پتوز (افتادگی پلک فوقانی) نوروژنیک: به حالتی گفته می‌شود که اعصاب متصل به عضلات تحت تأثیر قرار بگیرند.
  • پتوز (افتادگی پلک فوقانی) آپونوروتیک: به حالتی گفته می‌شود که تاندون مسئول لیفت پلک کشیده شده و ضعیف شده باشد.
  • پتوز (افتادگی پلک فوقانی) میوژنیک: به حالتی گفته می‌شود که افتادگی پلک در اثر مشکلی در عضله ایجاد شده باشد که پلک را بالا می‌برد.

عمل پلک چگونه انجام می‌شود؟

عمل پلک یک جراحی ساده و بدون درد است. می‌توان با بی‌حسی موضعی و سرپایی انجام شود و شما بدون نیاز به بیهوشی آنرا به دستان متبحر دکتر جراح خود می سپارید. بطور معمول در این جراحی شما فقط تزریق دو آمپول بی حسی را در اطراف پلک خود احساس خواهید کرد. و بعد از آن شما دیگر چیزی حس نمیکنید. اما گاهی جراح بخاطر استرس و بی تابی بیمار ، ممکن است به او آرامبخش بدهد. این آرامبخش میتواند هم خوراکی باشد و هم تزریقی.

برخی افراد به دلیل ترس و استرس از ابزار جراحی یا مشکلات دیگر، شاید نتوانند تمام طول عمل بی‌حرکت بمانند. برای این دسته از مراجعان می‌توان عمل پلک را در بیمارستان و با بی‌هوشی عمومی انجام داد. ابتدا روی پلک بالا برش‌هایی با لیزر ایجاد می‌شود. سپس پوست و در صورت وجود، چربی اضافه پلک، برداشته می‌شود. در واقع هم طول پلک کوتاه می‌شود و هم پف پلک رفع می‌گردد.

در نهایت پوست پلک بخیه می‌خورد. این بخیه‌ها بسیار ظریف زده می‌شوند که نیازمند جراحی توانمند و با تجربه است. به همین دلیل سعی کنید همیشه برای عمل‌های زیبایی، به‌ویژه جراحی‌های پلک و صورت، به پزشک فوق تخصص جراحی زیبایی مراجعه نمایید. عمل پلک یک جراحی استاندارد است که باید توسط پزشک متخصص انجام شود. متاسفانه تعدادی برای هزینه کمتر، خود را به تیغ کسانی می‌سپرند که در این زمینه تخصص و مهارت ندارند و صدمات جبران‌ناپذیری را به چشم‌ها و پلک‌ها وارد می‌کنند.

در برخی اوقات پیش می‌آید که مراجعه کننده درخواست دارد که پلک‌هایش بیشتر کوتاه شود تا چشمانش درشت‌تر دیده شود. یک پزشک متخصص جراحی پلاستیک هرگز این کار را نمی‌کند؛ چراکه اگر پلک‌ها بیش از اندازه استاندارد و مجاز کوتاه شوند، دیگر کامل بسته نمی‌شوند. این موضوع موجب خشکی چشم و حتی از دست رفتن بینایی بیمار خواهد شد.

اقدامات قبل و بعد از عمل جراحی پلک چشم:

  •  قبل از ورود به اتاق عمل آرایش چهره خود را کاملا پاک کنید.
  • جهت شستشوی چشم ها در 2 روز اول پس از جراحی پلک از سرم فیزیولوژیک استفاده کنید. اما بعد از 2 روز میتوانید از آب جوشیده سرد شده استفاده کنید.
  • معمولا پماد آنتی بیوتیک چشمی جهت مالیدن روی بخیه ها برای شما تجویز می شود.
  • بعد از جراحی زیبایی پلک به مدت 3 روز قطره اشک مصنوعی استفاده کنید.
  • تا 48 ساعت بعد از جراحی زیبایی پلک از کمپرس سرد استفاده کنید. بدین منظور می توانید چند تکه کوچک یخ را در یک کیسه فریزر ریخته درآن را بسته و کیسه را روی صورت خود قرار دهید یا می توانید بسته های مخصوص کمپرس سرد که حاوی ژل است را، از داروخانه خریداری کرده، آن را در فریزر قرار دهید تا منجمد شود وسپس آن را برروی صورت قرار دهید.
  • اگر بعد از عمل زیبایی پلک به مدت یکی دو روز دچار چشم درد یا افت بینایی شدید به سرعت با پزشک جراح خودتان تماس بگیرید.
  • دو هفته قبل از عمل جراحی پلک از دارو هایی نظیر: آسپیرین، بروفن ،ایندومتاسین، پیروکسیکام و مفنامیک اسید مصرف نکنید و چنانچه به هر دلیلی به مسکن نیاز داشتید فقط از استامینوفن ساده یا کودئین استفاده نمایید.
  • آنتی بیوتیک تجویزی را به مدت پنج تا هفت روز باتوجه به نظر پزشک بصورت مرتب مصرف کنید.
  • بعد از عمل کمتر دراز بکشید و هنگام دراز کشیدن نیز بهتر است زیر سر شما کمی بلند تر باشد تا شیب بدن تان بیشتر شود. این کار کبودی و تورم شما به حداقل برسد.

  • قبل از مراجعه به بیمارستان استحمام كامل انجام دهید و از به كار بردن هرگونه زیور آلات خودداری كنید.
  • در یک تا دو روز اول پس از عمل زیبایی پلك ممکن است چند قطره خون از محل بخیه ها خارج شود یا اینکه احتمال تاری دید خفیف وجود دارد که طبیعی بوده و جای نگرانی نیست.
  • در صورت مصرف هر گونه دارو، بیماری های جسمی یا روحی، سابقه جراحی، ابتلا به هپاتیت(یرقان)یا HIV جراح خود را مطلع کنید. همچنین در صورت وجود اعتیاد به مواد مخدر اطلاع دهید.
  • تا دو هفته پس از عمل زیبایی پلك از به کار بردن مواد آرایشی بر روی محل های عمل خودداری نمائید.
  • بسته شدن ناکامل پلک ها در چند هفته اول پس از عمل زیبایی پلك، معمول می باشد در این موارد، قبل از خواب از پماد چشمی استفاده کنید.
  • در دو روز اول پس از عمل زیبایی پلك کبودی و تورم افزایش می یابد و بعدا طی یک تا دو هفته به تدریج و خود به خود رفع خواهد شد.
  • در کسانی که پیش از جراحی زیبایی عدم تقارن شدید پلک ها وجود دارد پس از عمل نیز درجاتی از عدم تقارن خفیف ممکن است باقی بماند .
  • عمل بلفاروپلاستی یا جراحی زیبایی پلک نمی تواند سبب بالا کشیدن ابرو یا درشت شدن چشم ها شود.
  • در روزهای اول پس از عمل زیبایی پلك، پلک شما ممکن است منظره مطلوبی نداشته باشد ولی نگران نباشید در طی چند هفته و با فروکش کردن تورم منظره نهایی پلک مشخص می شود بنابر این در روزهای اول پس از جراحی زیبایی پلک چشم ، سعی نکنید نتیجه عمل را ارزیابی کنید.

یافتن بهترین متخصص جراحی پلک

وقتی صحبت از بهترین جراح پلک یا پزشک معروف جراحی پلک می‌شود، از یک سو معیارهای تخصصی و پارامترهای پزشکی وجود دارد که متخصصان جراحی پلاستیک و انجمن‌های تخصصی با کمک آن، جراحان را ارزیابی و رده‌بندی می‌کنند. از سوی دیگر نکاتی هست که بیماران و افراد عادی نیز با توجه به آن‌ها، می‌توانند بهترین جراح پلک را مشخص کنند.

هزینه جراحی پلک چقدر است؟ آیا بیمه هزینه بلفاروپلاستی را پوشش می دهد؟

هزینه عمل جراحی پلک یا بلفاروپلاستی به نوع و پیچیدگی روش انجام شده بستگی دارد. اکثر بیمه ها تنها هزینه های جراحی پلک های بالا را اگر مانع دید بیمار شده باشد، پوشش می دهند. در صورت وجود این مشکل باید تست های زاویه دید انجام شده و مستند سازی شود. بعضی از شرکت های بیمه برای تایید اینکه بلفاروپلاستی برای اصلاح زاویه دید بوده است به نتیجه آزمایش های میزان دید و عکس نیاز دارند. البته در بیشتر مواقع بلفاروپلاستی به عنوان جراحی زیبایی انجام می شود و از این جهت بیمه هزینه های این عمل را تقبل نمی کند.

در صورتی که جراحی پلک تحت بیهوشی عمومی انجام شود، هزینه آن بیشتر از بی حسی موضعی است، چرا که هزینه اتاق عمل و متخصص بیهوشی نیز به هزینه های عمل اضافه می گردد. معمولا جراحی با تکنیک برش داخلی پلک پایین تحت بی حسی موضعی انجام شده و هزینه کمتری دارد.

یکی دیگر از عوامل موثر در تعیین هزینه بلفاروپلاستی میزان وسعت جراحی است. همچنین ممکن است سایر روش های زیبایی مانند لیفت صورت همزمان با بلفاروپلاستی انجام شود که در این صورت بیمار باید هزینه ی روش های اضافه شده را نیز بپردازد.

جراحی های درمانیمقالات منتخب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.