تخت شدن جای قوز بینی بعد از جراحی

عمل بینی ممکن است با عوارض و خطرات زیادی درگیر باشد که عوارض اصلی آن بعد از جراحی بروز می کنند. برداشتن و تراشیدن قوز بینی یکی از کاربردهای عمل بینی است که داوطلبان بسیار زیادی دارد. در حال حاضر، جراحی تنها راه حذف و برداشتن قوز بینی است. اما در بیشتر موارد، جراحی به یک عارضه به نام “open roof” منجر می شود که در ادامه ی مطلب بیشتر با آن آشنا خواهید شد.

قوز بینی چرا به وجود می آید؟

دلیل به وجود آمدن قوز بینی معمولا مادرزادی و ارثی است و قوز بینی دائمی در اغلب موارد یک ارثیه ی خانوادگی محسوب می شود. اما گاهی یک ضربه به بینی وارد شده و عواقبی مانند شکسته شدن بینی را در پی دارد. شکسته شدن بینی هم در برخی افراد باعث بروز یک پینه یا برآمدگی در نیمرخ بینی می گردد. گاهی در اوایل دوره ی کودکی یک ضربه یا جراحت به بینی وارد می شود اما نتیجه ی آن در دوره ی دوم رشد، یعنی نوجوانی بروز می کند.

قوز بینی در کدام قسمت ایجاد می شود؟

ساختار بینی شامل یک قسمت استخوانی و یک قسمت غضروفی می شود. برآمدگی بینی ممکن است در یک سوم بالایی بینی (پل بینی) و قسمت استخوانی یا در یک سوم میانی و بخش غضروفی آن و یا بین این دو قسمت تشکیل شده و هر دو را درگیر کند (که در اینصورت بینی فرم عقابی را به خود می گیرد). معمولا برآمدگی به وجود آمده در قسمت استخوانی کوچک تر از قوز بخش غضروفی است.

Open roof یا تخت شدن پل بینی چیست؟

بهترین راه برای توضیح عارضه ی اپن روف و تخت شدن پل بینی، تشریح جراحی برداشتن قوز بینی است. قوز بینی همان برآمدگی است که بر روی نیمرخ بینی برخی افراد مشهود است. جراح برای برداشتن این قوز از چاقوی جراحی استفاده کرده و یک تکه از استخوان را می برد. قسمت بریده شده از بینی جدا می شود. از آنجایی که قوز و برآمدگی باعث اتصال استخوان های دو طرف بینی بوده است، پس از جراحی های ناموفق، این دو استخوان تنها از طریق پوست به یکدیگر متصل می شوند. بعد از عمل، بینی از نیمرخ بسیار عالی به نظر می رسد. اما از تمام رخ و روبرو، جای قوز بینی تخت و صاف دیده می شود. به این نقطه ی تخت اپن روف می گویند.

 

تخت شدن پل بینی یکی از عوارض جراحی بینی است که علاوه بر ظاهر نازیبا، باعث ایجاد درد می شود؛ زیرا در این حالت، مخاط بینی تماس مستقیمی با پوست دارد.

آیا تخت شدن پل بینی قابل اصلاح است؟

بله. با جراحی ثانویه می توان این دفورمیتی را اصلاح کرد. جراح در جراحی دوم از روش هایی استفاده می کند که در آن ها استخوان های دو طرف بینی به هم نزدیک شده و جوش می خورند و در نتیجه، هیچ جای خالی بین استخوان های دو طرف بینی باقی نمی ماند.

آیا راهی برای جلوگیری از تخت شدن پل بینی وجود دارد؟

همه می دانیم که پیشگیری بهتر از درمان است. پس همان بهتر که از ابتدا بر عوارض جراحی قوز بینی واقف باشیم و بدانیم که برای جلوگیری از آن ها چه کارهایی باید انجام دهیم.

 

استئوتومی بینی

جراحی استئوتومی بینی را می توان به عنوان بهترین روش جراحی قوز بینی معرفی کرد زیرا قابلیت برداشتن بزرگترین قوزهای بینی را نیز دارد. در این روش، جراح به کمک چاقوی جراحی استخوان برآمده را می تراشد. سپس، استخوان های طرف چپ و راست بینی به شکل کنترل شده ای شکسته و از جای خود تکان داده می شوند. جراح این دو استخوان را به یکدیگر نزدیک می کند تا هیچ فاصله ای بین آن ها نبوده و نتیجه ی جراحی بینی موفقیت آمیز باشد. در آخر، بینی گچ گرفته می شود تا استخوان ها در جای مورد نظر ثابت شده و به هم جوش بخورند. بعد از جراحی استئوتومی بینی باریک تر می شود اما از آنجایی که یکی از جراحی های شدید بینی است، بیمار ورم و کبودی زیاد اما کوتاه مدتی را تجربه خواهد کرد.

البته روش های جراحی دیگری نیز برای برداشتن قوز بینی بدون ایجاد open roof و تخت شدن پل بینی وجود دارد، اما روش استئوتومی بارزترین آن هاست.

مراجعه به جراح ماهر و با تجربه

اگر به یک جراح باتجربه و ماهر مراجعه کنید، دیگر لازم نیست که نگران روش انجام جراحی و نتیجه ی آن باشید. جراح متخصص می داند که کدام روش برای عمل بینی شما مناسب است و از چه ابزار و متدی استفاده کند که شما در نهایت، یک بینی زیبا و بدون نقص عملکردی را در آینه ببینید. جراحی بینی یکی از شخصی ترین جراحی هاست؛ به عنوان مثال، جراحی آپاندیس برای همه به یک شکل انجام می شود و جراح لازم نیست که معیارهای زیبایی آپاندیس در بدن را بسنجد! به همین دلیل، جراحی های اینچنینی بسیار راحت تر از جراحی بینی هستند. در جراحی بینی، جراح خوب به موارد زیر توجه می کند و بینی را طبق این معیارها عمل می کند.

  • زوایای صورت
  • روش مناسب جراحی برای مورد شما
  • حداکثر تلاش برای پیشگیری از عواقب جراحی بینی

گاهی جراح این ها را می داند اما توانایی تحقق بخشیدن به هدف خود را ندارد. بنابراین، تجربه و مهارت در کنار دانش عمل بینی فاکتورهای مهمی هستند. پس نباید مرکز صورت و زیبایی ظاهر خود را به دست هر کسی سپرد و باید تحقیقات لازم درمورد جراح متخصص و زبردست را انجام داد.

مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.