عمل جراحی گوش چه مزایای به همراه دارد و چگونه انجام میگیرد؟


همه چیز در مورد جراحی گوش

جراحی گوش که اتوپلاستی نیز نامیده می‌شود می‌تواند شکل، اندازه و نسبت گوش شما را اصلاح نماید. این جراحی می‌تواند نقایص ساختاری گوش مربوط به زمان تولد، مشکلاتی که با رشد ظاهر می‌شوند و نیز بدشکلی‌های گوش ناشی از آسیب‌ها را مرتفع کند. روش مرسوم عمل گوش شامل بخیه زدن غضروف گوش های برجسته و بیرون زده و درنتیجه جمع شدن آن به سمت سر فرد می باشد. این کار باعث می شود که فرد احساس داشتن ظاهری زیباتر و طبیعی تر را تجربه کند.
اتوپلاستی ترمیمی به رفع اختلالات گوش که در اثر آسیب به گوش و یا به طور مادرزادی ایجاد شده اند، کمک می کند. با انجام این جراحی می توان بسیاری از نقص های گوش را برطرف کرد. این عمل ایمن بوده و خطری بیمار را تهدید نمی کند. با انجام این جراحی فرد نسبت به ظاهر خود رضایت بیشتری کسب کرده و میزان اعتماد به نفس در وی افزایش میابد.

تصمیم برای عمل جراحی گوش بسیار فردی بوده و شما باید تصمیم بگیرید که فوائد عمل منطبق با اهداف شما است و آیا مخاطرات و عوارض احتمالی آن برای شما قابل پذیرش است. جراحی پلاستیک خواه به منظور زیبایی یا با هدف بازسازی، نیازمند انتخاب‌های فراوانی است. نخستین و مهمترین آن‌ها، انتخاب یک جراح قابل اعتماد است. بسیار مهم است که از جراح پلاستیک سوالاتی در مورد عمل خود بپرسید.

مراحل انجام عمل گوش

جراحی زیبایی گوش به طور معمول و بسته به میزان جراحی، بین یک تا دو ساعت طول می کشد. تکنیک های مختلفی برای انجام عمل زیبایی گوش در جراحی وجود دارد. تکنیک جراحی که پزشک انتخاب می کند بستگی به میزان اصلاح گوش های بیمار دارد.

مرحله اول – بی هوشی

داروها جهت راحتی شما در هنگام عمل جراحی استفاده می شود. این عمل با بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی و داروهای خواب‌آور قابل انجام است. در این جراحی معمولآ از بی هوشی عمومی استفاده می شود. با این حال پزشک شما بهترین را به شما پیشنهاد می دهد.
مرحله دوم – برش جراحی

روش انتخاب شده توسط پزشکتان بسته به تظاهرات موجود در شخص شما و ارزیابی وی مبنی بر اینکه کدام روش بهترین نتایج را برای شما رقم خواهد زد، فرق خواهد کرد. برش های اتوپلاستی اصولآ در سطح پشتی گوش ایجاد می شوند. هنگامیکه نیاز به ایجاد برش در سطح جلوی گوش باشد، برش ها در چین های گوش ایجاد می گردند تا مخفی بمانند. قسمت محکم اما انعطاف پذیر گوش، غضروف است و این همان قسمتی است که جراح شکل و سایزش را طی این روش تغییر می دهد. هنگامی که غضروف در معرض دید جراح قرار گرفت، حالت گوش را تغییر می دهد و هرگونه پوست یا غضروف اضافی را برمی دارد. تکنیک انتخابی آنها بستگی به هدف شما برای جراحی زیبایی گوشتان می باشد.

اگر فرد بخصوص در بزرگسالان از بزرگی و یا کشیده بودن نرمه گوش ناراضی باشد می توان همزمان یا به تنهایی آن را نیز اصلاح نمود. اندازه و شکل مناسب نرمه گوش مشخص و علامت گذاری شده و بافت اضافه برداشته می شود. بخیه ها در قسمت پایینی نرمه گوش قرار داده می شوند تا کمتر دیده شوند. در موارد نرمه گوش پاره شده در اثر کشش گوشواره یا مسائل مشابه، می توان لبه های زخم را تازه کرده و مجددآ ترمیم نمود. در هر دو مورد عمل روی نرمه گوش تا ۲ هفته بعد از عمل بخیه ها باقی گذاشته می شوند.

مرحله سوم – بستن برش های پوستی

بعد از اینکه جراح حالت غضروف ها را تغییر داد، با بخیه های دائمی آن را در موقعیت جدید خود ثابت می کند. این بخیه ها مانع از بیرون زدگی دوباره گوش می شود. جراح برش ها را با بخیه های خارجی می بندد. سپس یک بانداژ محکم را اطراف سرتان می پیچد. این کار به تثبیت گوش شما در موقعیت جدید کمک می کند. جراح برش ها را در امتداد چین های پوستی یا خط روش مو ایجاد می کند تا قابل رویت نباشد.

کاندیدای مناسب برای عمل جراحی پلاستیک گوش

افرادی کاندیدای مناسبی برای عمل جراحی گوش هستند که:

  • در روند درمانی مشارکت داشته باشند و دستورالعمل ها را به خوبی دنبال کنند.
  • سالم باشند، بدون بیماری خطرناک یا عفونت مزمن گوش که درمان نشده باشند.
  • حداقل ۵ ساله باشند یا به سنی رسیده باشند که غضروف گوش آنها برای اصلاح شدن به اندازه ی کافی رشد کرده باشد.
  • کودکان بایستی قادر به انتقال احساساتشان باشند و وقتی برای جراحی تصمیم گرفته شد اعتراض نکنند.
  • افراد بالغ و سالم که انتظارات واقع گرایانه و اهداف مشخصی از عمل گوش شان داشته باشد.

بهترین زمان برای جراحی زیبایی گوش

جراحی زیبایی لاله گوش روشی موثر برای کودکان و بزرگسالان است و همان طور که اشاره نمودیم برای تمامی سنین بالای چهار سال قابل انجام است. بسیاری از والدین تصمیم می گیرند که این عمل هر چه زودتر روی فرزند آن ها انجام شود تا از اثرات نامطلوبی که ظاهر نامناسب گوش ها ممکن است بر روی اعتماد به نفس کودک بگذارد اجتناب کنند. تصمیم به انجام عمل جراحی زیبایی گوش تصمیمی کاملا اختیاری است که البته باید نظر کودک نیز در آن در نظر گرفته شود.

مزایای جراحی زیبایی گوش یا اتوپلاستی

  1. حالت آینه ای گوش را برطرف می سازد.
  2. این جراحی هیچ گونه عوارضی برای بیماران به همراه نخواهد داشت.
  3. جذابیت بیشتری در فرد ایجاد می کند.
  4. باعث بالا رفتن اعتماد به نفس فرد خواهد شد.
  5. باعث زیبایی کلی صورت و استاندارد شدن اندازه ی گوش می شود.
  6. دوره ی نقاهت بسیار کوتاه است.
  7. گوش های بزرگ و تا شده را اصلاح می کند.
  8. این عمل به خصوص در آقایان با تغییرات مشهودی همراه خواهد بود.
  9. در این جراحی نیازی به برش غضروفی نیست و تنها نیاز به عقب کشیدن گوش ها داریم.

اقدامات قبل از جراحی گوش

  1. بهتر است، بیماران در شب قبل از شروع عمل گوش، استحمام کنند.
  2. بیمارانی که قصد انجام جراحی گوش را دارند، در روز عمل گوش باید ناشتا باشند به همین منظور آن ها باید شام سبک میل کرده و از 8 ساعت قبل از شروع عمل گوش از خوردن و آشامیدن خودداری کنند.
  3. مصرف سیگار و الکل قبل از عمل گوش، سبب ایجاد اخلال در اکسیژن رسانی در حین عمل گوش می شود؛ به همین علت جراح گوش، به افرادی که تصمیم به انجام عمل گوش گرفته اند، توصیه می کند از مدتی قبل از شروع جراحی گوش از مصرف سیگار و الکل خودداری کنند.
  4. افرادی که تصمیم به انجام عمل گوش گرفته اند، باید از مدتی قبل از شروع عمل گوش از مصرف برخی از داروها که سبب بروز اخلال در انعقاد خون می شوند، خودداری کنند؛ چرا که مصرف از این قبیل داروها احتمال خونریزی در حین عمل گوش را افزایش می دهد، برخی از این داروها عبارت اند از: آسپرین، بروفن، ژلوفن و غیره.
  5. هنگامی فرد جهت انجام عمل گوش به پزشک مراجعه می کند، باید پزشک معالج خود را از تمامی سوابق پزشکی خود مطلع کند هم چنین باید در رابطه با حساسیت های دارویی خود نیز به ایشان بگوید.
  6. جراح گوش، برای افرادی که قصد انجام عمل گوش را دارند یک سری دارو و آزمایش تجویز می کند، که مصرف و انجام به موقع آن ها از اهمیت به سزایی برخوردار است از این رو بیماران باید در این مورد بسیار دقت کنند.
  7. افرادی که قصد انجام جراحی گوش را دارند، باید از تنها مراجعه کردن به کلینیک خودداری کرده و حتما با یک همراه در بیمارستان حضور یابند.

مراقبت های بعد از جراحی گوش

  1. در زمان اتمام جراحی، جراح متخصص اقدام به پوشاندن گوش بیمار با بانداژ می نماید.
  2. داروهای تجویز شده توسط جراح را به موقع و به طور کامل مصرف نمایید.
  3. داشتن مقداری درد و تورم بعد از عمل گوش، طبیعی می باشد.
  4. بعد از جراحي گوش، دستکاری نمودن و مالیدن گوش حتی از سر عادت ممنوع می باشد، چرا که این کار سبب ایجاد تاخیر در پروسه بهبودی خواهد شد.
  5. به منظور کاهش درد ناشی از عمل، از مسکن های تجویز شده توسط جراح استفاده نمایید.
  6. بعد از گذشت یک روز الی 1 هفته، بانداژی که بر روی گوش های بیمار قرار داده شده توسط جراح برداشته و یک هد بند مخصوص، جایگزین آن می گردد. این هد بند باید به مدت 7 الی 14 روز بعد از جراحی و تمام مدت ( در طول شبانه روز ) استفاده شود و پس از آن تنها در مواقع شب و تا یکماه باید از این هدبند استفاده گردد.
  7. هدف از استفاده از این هدبند مخصوص، تثبیت موقعیت جدید گوش ها و محافظت از آن ها در برابر ضربه و خم شدن می باشد.

اتوپلاستی یا جراحی زیبایی گوش چیست؟ هزینه جراحی گوش

چه مدت پس از عمل اتوپلاستی نتایج آن را مشاهده خواهیم کرد؟

بلافاصله پس از عمل جراحی می توانید بهبودی در شکل و وضعیت گوش خود را مشاهده کنید، با این حال 4 تا 6 هفته طول می کشد تا بهبودی کامل صورت گیرد و شما بتوانید نتایج نهایی عمل را ببینید.

آیا عمل اتوپلاستی می تواند بر شنوایی فرد تاثیر بگذارد؟

اتوپلاستی در هیچ صورت شنوایی فرد را تغییر نخواهد داد. مکانیسم شنوایی انسان در گوش میانی و داخلی انجام می گیرد.

آیا جراحی اتوپلاستی مانع فعالیت های روزمره می شود؟
تا حدود یک هفته نمیتوانید ورزش های سنگین انجام دهید، همچنین امکان شنا و یا فوتبال نیز وجود ندارد، اما بعد از دوره ی نقاهت میتوانید به راحتی تمامی امور روزمره را انجام دهید.

آیا عمل اتوپلاستی با درد همراه است؟

احساس درد و ناراحتی بخشی از روند بهبودی پس از عمل اتوپلاستی خواهد بود، هرچند درد آن بسیار کم است. در صورت لزوم می توان از داروهای مسکن غیر تجویزی استفاده کرد.

 آیا گوش های بر آمده  قابل اصلاح هستند؟
بله؛ به صورت سالانه، افراد نوجوان و جوان زیادی به جراح پلاستیک  مراجعه می کنند و درخواست جراحی اتوپلاستی را دارند، آنها از اینکه مدام با موهای بلندشان گوش هایشان را بپوشانند دیگر خسته شده اند. شما می توانید به کمک جراحی زیبایی گوش، بافت گوش را کوچک کرده و برآمدگی آن را برطرف نمایید، این جراحی به شما کمک می کند که ظاهر دراز و بر آمده گوش خود را اصلاح نمایید.

اتوپلاستی یا جراحی زیبایی گوش چیست؟ هزینه جراحی گوش

عوارض جراحی گوش

با انجام جراحی زیبایی گوش نیز همانند دیگر جراحی های زیبایی خطراتی بیماران را تهدید می کند که با انتخاب جراح مناسب و ماهر می توان از بروز بسیاری از آن خطرات جلوگیری کرد هم چنین علاوه بر دقت در انتخاب جراح زیبایی گوش، رعایت نکات بعد از جراحی اتوپلاستی نیز تاثیر بسیاری در جلوگیری از بروز عوارض دارد. با این حال برای اینکه مشکلات و نقوص موجود در گوش ها برطرف شود لازم است تا پزشک در پوست گوش برش هایی ایجاد کرده و به این ترتیب به ساختار گوش دست پیدا نموده و ایرادات موجود در آن را برطرف کند. این اقدامات منجر به ایجاد عوارض موقتی همچون تورم و کبودی در گوش ها خواهد شد که طبیعی است. شدت کبودی و تورم حاصل، در افراد مختلف و با توجه به ویژگی های بدنی آن ها و میزان ایرادات موجود در گوش های شان متفاوت می باشد.

 

قیمت جراحی گوش

قیمت جراحی گوش یا اتوپلاستی همانند سایر عمل های جراحی با در نظر گرفتن فاکتورهای متعددی مانند مهارت جراح گوش، هزینه های کلینیک، هزینه های داروها و سایر عوامل سنجیده می شود. در صورت نیاز به کسب اطلاعات در این رابطه می توانید با مطب دکتر میلانی تماس حاصل فرمایید.

اتوپلاستی یا جراحی زیبایی گوش چیست؟ هزینه جراحی گوش

جراحی های درمانیجراحی های زیباییمقالات منتخب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.