شایعات رایج عمل بینی

عمل بینی یکی از چالش برانگیز ترین و در عین حال پرطرفدارترین جراحی های زیبایی است. عمل بینی نه تنها موجب بهبود ظاهر فرد می شود بلکه می تواند مشکلات تنفسی و ساختاری بینی مانند انحراف بینی را نیز اصلاح کرد. با اینکه جراحی بینی امروزه در کشور ما به وفور انجام می شود، اما هنوز شایعات و تصورات غلطی درباره آن وجود دارد که به برخی از رایج ترین آنها می پردازیم.

۱.جراحی بینی بسیار آسان است

جراحی بینی یکی از پیچیده ترین و چالش برانگیز ترین جراحی های پلاستیک است و آسان و پیش پا افتاده بودن آن جزء شایعات رایج عمل بینی است. نه تنها بینی عمل شده باید با صورت هماهنگی داشته باشد، بلکه تمام بخش های خود بینی نیز باید تقارن و هارمونی داشته باشند. به عنوان مثال در اکثر موارد، برداشتن قوز بینی بدون تغییر دادن نوک آن موجب می شود تا نوک بینی بیرون تر از صورت به نظر برسد. از طرفی دیگر، تغییر دادن به نوک بینی بدون دستکاری پل آن، موجب پهن و بلند به نظر رسیدن پل بینی می شود. جراح بینی ماهر، باید درک و توجه فراوانی به جزئیات، هارمونی و نکات ظریف چهره داشته باشد.

۲.بینی های عمل شده همیشه غیر طبیعی به نظر می رسند

هدف جراحی بینی، بهبود ظاهر بینی و در عین حال متقارن سازی صورت است. جراح بینی باتجربه تمام سعی خود را می کند تا نتیجه جراحی بینی علاوه بر زیبایی و سلامتی، طبیعی نیز به نظر برسد. در واقع بینی بسته به سلیقه بیمار، ممکن است به سه روش طبیعی، نیمه فانتزی و فانتزی عمل شود. برخی بیماران خود از جراح می خواهند تا بینی آنها فانتزی یا به اصطلاح عروسکی عمل شود. اگرچه امروزه جراحی بینی عروسکی تقریبا منسوخ شده است.

۳.هر جراح زیبایی می تواند جراحی بینی انجام دهد

درست است، هر متخصص زیبایی قادر به انجام جراحی بینی می باشد، اما از آنجایی که بینی عضوی پیچیده بوده و شامل مقادیر فراوانی استخوان، غضروف و دیگر اجزاء خاص می باشد، مراجعه به جراحی که در این زمینه تخصص نداشته باشد کار عاقلانه ای نیست. بنابراین به دنبال پزشکی متخصص، باتجربه و ماهر باشید که بتواند جراحی بینی تان را به بهترین نحو انجام دهد.

۴.جراحی بینی بسیار دردناک است

با وجودی که بیمار در دوران نقاهت و بهبودی بعد از عمل بینی ممکن است درد داشته باشد،  اما بیشتر بیماران به جای درد، از آزاردهنده بودن این دوران شکایت می کنند. برای راحتی بیشتر در این دوران، بهتر است سر خود را تا حد ممکن بالا نگه داشته (خصوصا هنگام خواب) و از مسکن های تجویز شده توسط پزشک مانند ایبوپروفن استفاده کنید. در صورت تشدید یا ادامه دار شدن درد، سریعا با پزشک خود تماس گرفته و وضعیت را به وی اطلاع دهید.

۵.جراحی بینی تنها به منظور زیبایی انجام می شود

اکثر متقاضیان جراحی بینی، آن را به منظور زیبایی انجام می دهند، اما برخی بیماران از مشکلات عملکردی همچون انحراف تیغه بینی رنج می برند. اینگونه مشکلات، تنفس از راه بینی را برای آنها مشکل می کند و مجبور به جراحی سپتوپلاستی می شوند. جراحی سپتوپلاستی و رینوپلاستی می توانند به صورت همزمان انجام شوند.

۶.بهبودی پس از جراحی بینی، پروسه ای طولانی دارد

می توان گفت این شایعه هم درست و هم نادرست است. مدت زمان بهبودی هر بیمار پس از جراحی بینی به سیستم بدنی وی بستگی دارد. اما اکثر بیماران می توانند با گذشت یک هفته از جراحی بینی به کارهای روزانه خود بازگردند. با این حال بهبودی کامل حدود یک سال پس از جراحی بینی اتفاق می افتد و این به معنی یک ساله بودن دوران نقاهت نیست بلکه می توان گفت که بهبودی نسبی چندین هفته پس از جراحی حاصل می شود و صرفا نتایج عمل ۱ سال بعد مشخص می شود.

۷.بینی عملی می تواند شبیه بینی سلبریتی های دلخواه بشود

بیمار آینده نگر، باید انتظارات واقع گرایانه داشته باشد، زیرا هر شخص صورت و رخ منحصر به فردی دارد. بیمار نباید جراحی بینی خود را با عمل بینی بازیگران مقایسه کند. به عنوان مثال بینی برد پیت علاوه بر غیر قابل دستیابی بودن با جراحی، در چهره اکثر مردان نیز جلوه خوبی ندارد. همچنین بینی بلیک لایولی، بازیگر معروف هالیوودی را هر خانمی نمی پسندد. مثلا بینی های سر بالا با نوک گرد شاید در صورت خانم های قد کوتاه خوب به نظر برسند اما همین مدل ممکن است در افراد قد بلند غیر طبیعی و خوکی به نظر رسد. به طور کلی، بینی باید متناسب با صورت، شخصیت و نژاد فرد باشد.

۸.بیمه هیچ یک از هزینه های جراحی بینی را پوشش نمی دهد

این نیز یکی دیگر از شایعات رایج عمل بینی است که ممکن است در برخی مواقع صحیح باشد. اگر بینی هیچ مشکل عملکردی نداشته و صرفا به منظور زیبایی عمل شود، به احتمال زیاد بیمه هیچ هزینه ای را تقبل نخواهد کرد. در حالی که در بسیاری از موارد، متقاضیان جراحی زیبایی بینی از مشکلات ساختاری و عملکردی نیز رنج می برند. مشکلاتی نظیر انحراف تیغه بینی، تغییرات بینی پس از حادثه یا ضربه، مشکلات تنفسی که با دارو و دیگر روش های درمانی بهبود نیافته است. در صورتی که این مشکلات برای شرکت بیمه ثابت شود، بیمه مبلغ قابل توجهی از جراحی بینی را پوشش خواهد داد. با این وجود باید گفت که برخی کلینیک ها و پزشکان با بیمه کار نمی کنند، به همین دلیل بهتر است طی جلسه مشاوره تمام این اطلاعات را از پزشک خود بگیرید.

۹.جراحی بینی بسیار گران است

همانطور که در متن اشاره شد، در مواردی که بیمار از مشکلات عملکردی، تنفسی یا تغییرات ناشی از ضربه رنج می برد، شرکت بیمه ممکن است کل یا بخشی از هزینه جراحی بینی را به عهده بگیرد. قیمت عمل بینی به عوامل مختلفی نظیر دستمزد جراح مربوطه، هزینه بیمارستان یا کلینیک، دستمزد متخصص بیهوشی و غیره بستگی دارد. بسیاری از جراحان بینی امکان پرداخت هزینه جراحی بینی بصورت اقساط را به بیماران می دهند تا فشار مالی زیادی به آنها وارد نشود. طی جلسه مشاوره می توانید درباره این مسائل با پزشک خود مشورت کنید.

۱۰.جراحی بینی تغییر زیادی در چهره ایجاد نمی کند

برخلاف این گفته، جراحی بینی تفات بسیاری در چهره ایجاد می کند. بینی عضو مرکزی صورت است که به اجزاء دیگر هماهنگی و هارمونی می بخشد. پس از اصلاح شکل بینی به وسیله جراحی، متوجه تغییرات فراوانی در چهره خود خواهید شد.

۱۱.همه متوجه عملی بودن بینی خواهند شد

با وجودی که چهره پس از جراحی بینی تغییرات فراوانی می کند ولی بینی که به  درستی عمل شده باشد، نباید آنقدرها جلب توجه کند. حتی کسانی که از جراحی بینی تان اطلاعی نداشته باشند، ممکن است بگویند که چقدر زیبا تر و شاداب تر شده اید. یک جراحی بینی خوب آن است که فرد با وجود بهبود ظاهری، تغییر انگشت نمایی نکند.

۱۲.کبودی های ناشی از جراحی بینی بسیار وحشتناک است

به دلیلی که در جراحی بینی لازم است برخی از بخش ها شکسته و دوباره فرم داده شوند، تاثیر آن ممکن است بر چشم ها وارد شده و موجب کبودی و ورم بعد از عمل بینی شود. در برخی موارد ممکن است زیر و اطراف چشم بیمار سیاه شود، اما معمولا به آن بدی که مردم فکر می کنند، نیست. این کبودی ها معمولا در عرض یک هفته از بین خواهد رفت اما می توان با مصرف مسکن هایی مانند ایبوپروفن و گذاشتن کمپرس یخ، آن را آرام کرد.

مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.