نارضایتی از نتیجه عمل بینی

شاید هنگامی که سخن از جراحی بینی یا هر جراحی زیبایی دیگری به میان بیاید، پیش خود فکر کنیم که قطعا پس از خروج از اتاق عمل، صورت یا بدنمان کاملا مطابق سلیقه ی ما خواهد شد. اما همیشه اینطور نیست و ممکن است منجر به نارضایتی ما از عمل بینی بشود. در اینصورت چه باید کرد؟

هم در جراحی بینی (چه برای زیبایی و چه برای رفع مشکلات تنفسی) از ده ها تکنیک و روش استفاده می شود. اما چند درصد از این جراحی ها رضایت بخش خواهد بود؟ و چند درصد منجر به نارضایتی بیماران شده و آنها نیاز به عمل ترمیمی بینی داشته اند؟

از آنجایی که بینی در مرکز چهره قرار دارد، کوچکترین نقص و ایرادی می تواند بسیار جلب توجه کند. در واقع جراحان بینی شانسی برای خطا و اشتباه ندارند. آنها باید  علاوه بر درک توازن و هارمونی چهره، با آناتومی بینی نیز آشنایی کامل داشته باشند.

 

بهبود پس از جراحی بینی

از آنجایی که حدود یکسال طول می کشد تا بینی به طور کامل بهبود یابد، نمی توان بلافاصله تشخیص داد که جراحی بینی شکست خورده و نتیجه مطلوب نمی باشد. متاسفانه بهبودی پس از جراحی زیبایی بینی کند صورت می گیرد، با این حال بیمار باید در طول این مدت نشانه هایی از بهبودی در بینی خود ببیند.

پس از رینوپلاستی، بینی بیمار ممکن است تا یک سال ورم داشته باشد. اما معمولا ۹۰ درصد از ورم های بینی تا یک یا دو ماه بعد از عمل بینی از بین خواهند رفت و بیمار می تواند پس از دو هفته در اجتماع ظاهر شود. البته این زمان در هر شخص متفاوت است. در صورتی که در حین جراحی، استخوان بینی شکسته شود، جراح، بینی بیمار را گچ می گیرد تا استخوان بینی بی حرکت و سر جای خود باقی بماند.

بهتر است همه ی سوالات و یا نگرانی های خود را با پزشکتان در میان بگذارید. باید قبل از در نظر گرفتن جراحی ترمیمی، بینی تان کاملا بهبود پیدا کند. همچنین می توانید از جراح بینی درباره انتظاراتی که باید در این یکسال از وضعیت بینی خود داشته باشید و همچنین روش های مقابله با ورم و کبودی سوال کنید. بله ممکن است مراجعه به پزشک در این مدت سخت باشد اما برای به حداقل رساندن احتمال نیاز به جراحی ترمیمی بسیار ضرورت دارد.

 

علت نارضایتی در عمل بینی

چندین دلیل برای نارضایتی بیماران از نتیجه عمل بینی وجود دارد که در این قسمت به معمول ترین دلایل آن می پردازیم.

  • ضعیف بودن برنامه ریزی قبل از جراحی بینی
  • بی دقتی جراح در برش
  • برداشتن بیش از حد غضروف و استخوان از پل بینی
  • تخریب غضروف نوک بینی
  • برداشتن بیش از حد غضروف سپتوم (به دیواره جداکننده سوراخ های بینی سپتوم می گویند.)
  • استفاده ی غیرضروری یا ضعیف از پیوند پوست

 

چگونه می توان از خراب شدن جراحی بینی جلوگیری کرد؟

اکنون این سوال پیش می آید که چگونه می توان از خراب شدن جراحی بینی جلوگیری کرد؟

یکی از مهمترین مراحل جراحی بینی ، پیدا کردن یک جراح بینی خوب در محل زندگی تان  است. همه ی جراحان مهارت کافی برای انجام جراحی بینی را ندارند و همین منجر به نارضایتی بیماران از نتیجه عمل بینی می شود.

در مرحله بعد باید ببینید که آیا شما کاندید خوبی برای جراحی بینی هستید یا خیر؟کاندید خوبی بودن برای جراحی بینی عامل مهمی برای موفقیت جراحی محسوب می شود. در صورتی که ویژگی های یک کاندید خوب را ندارید، جراحی ممکن است با شکست مواجه شود. در برخی موارد، پزشک برای دادن اجازه جراحی ترمیمی بینی، آزمایشاتی قبل از جراحی بینی تجویز می کند تا از سلامت بیمار مطمئن شود.

همچنین باید قبل از جراحی درباره شهرت کلینیک یا بیمارستانی که جراحی در آن انجام می گیرد، تحقیق کنید. طی این تحقیق می توانید با بیماران کلینیک صحبت کنید و درباره رضایت آنها از کلینیک بپرسید. همچنین می توانید از کیفیت این خدمات اطمینان حاصل کنید.

سعی کنید از مراقبت های کادر جراحی و بهبود صحیح و به موقع خود نیز مطمئن شوید. این باعث کاهش احتمال عفونت و دیگر اتفاقاتی می شود که می توانند بر روند بهبودی اثر منفی داشته باشند.

 

راه حل جراحی بینی ناموفق ، جراحی ترمیمی است

آمار دقیقی از تعداد جراحی های ناموفق بینی در دست نیست اما به طور متوسط حدود ۱۰ درصد از بیماران پس از جراحی بینی اولیه، به طریقی به دنبال جراحی ترمیمی بینی هستند.

جراحی ترمیمی بینی تصمیمی نیست که بتوان آن را سریع و عجولانه عملی کرد. جراحی ترمیمی بینی می تواند بسیار پیچیده تر از جراحی اولیه بینی باشد و نیازمند جراحی ماهر با درک صحیح از ساختار بینی و تکنیک های جراحی بینی مدرن است. علاوه بر این، این عمل ممکن است زمان و هزینه بیشتری نسبت به جراحی اولیه داشته باشد.

برخی افراد برای جراحی ترمیمی بینی به همان جراح اولیه خود مراجعه می کنند. برخی دیگر به جراح جدیدی مراجعه می کنند که تخصص بیشتری در جراحی ترمیمی بینی داشته باشد. این تصمیم به تجربه جراح و رابطه بیمار با وی بستگی دارد. در هر صورت انتخاب شما هر چه هست باید مطمئن شوید جراحی که انتخاب می کنید، درک درستی از نحوه به وجود آمدن مشکل تان دارد و می تواند آن را اصلاح کند.

مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.