نکات مهم بعد از عمل زیبایی بینی

جراحی بینی یک عمل زیبایی در صورت است که معمولا برای بخشیدن زیبایی و تعادل به صورت فرد یا نوسازی بینی انجام می شود. در طول جراحی بینی (رینوپلاستی)، غضروف و استخوان های بینی اصلاح می شود. گاهی اوقات نیز برای بهبود نتیجه، از جراحی بینی همراه با گرافت استفاده می شود. اگر به تازگی جراحی بینی انجام داده اید یا قصد انجام آن را دارید، باید مراقبت های بعد از جراحی بینی را جدی بگیرید. زیرا صرف نظر از نوع جراحی انجام شده، مراقبت های بعد از جراحی به اندازه ی خود جراحی بینی مهم است. چنانچه تا چند روز بعد از عمل به درستی از بینی خود مراقبت نکنید، با عوارض ناخواسته ای مواجه خواهید شد.

بعد از عمل زیبایی بینی انتظار چه چیزهایی را داشته باشیم؟

وقتی بعد از جراحی بینی به هوش می آیید، حس می کنید که بینی تان سنگین شده. این سنگینی به دلیل گچ روی آن و پانسمان داخل آن است. پانسمان داخلی (تامپون) خیلی زود برداشته می شود زیرا حس ناراحتی به بیمار می دهد و نفس کشیدن را سخت می کند.

روی برش های ایجاد شده بخیه وجود خواهد داشت. پانسمان روی بینی با گاز استریل برای جلوگیری از چکه کردن خون به صورت و لباس ها انجام می شود؛ زیرا بینی شما تا چند روز بعد از جراحی خونریزی خواهد داشت و امری طبیعی است. معمولا خونریزی بعد از یک الی دو روز متوقف می شود. چنانچه خونریزی بعد از چند روز متوقف نگرد، این یک نشانه ی غیرطبیعی است و باید آن را با جراح خود در میان بگذارید.

خونریزی بعد از <a href=عمل بینی” width=”717″ height=”413″ />

یک یا دو روز بعد از جراحی با پزشک خود ملاقاتی خواهید داشت و طی این ویزیت، جراح بینی شما را تمیز کرده و تامپون را بیرون می کشد. احساس درد در صورت و سردرد، ، سرگیجه، کبودی و ورم دور چشم، پیشانی و لب ها از عوارض موقتی جراحی بینی بوده و کاملا طبیعی هستند. کبودی صورت بعد از چند روز از بین می رود و بخیه ها و گچ بینی یک هفته بعد از جراحی توسط جراح برداشته می شوند. برخی افراد بعد از برداشتن گچ بینی فعالیت های روزانه ی خود را از سر می گیرند و برخی دیگر بنا بر صلاح دید پزشک، باید دو هفته صبر کنند.

ورم بینی آهسته آهسته فروکش می کند و آنچه که اوایل در آینه می بینید، بینی واقعی و نهایی شما نیست. بیشتر پزشکان معتقدند که ورم بینی بعد از یک سال به طور کامل می خوابد. اما پس از آن هم شاهد تغییرات جزئی فرم بینی خود خواهید بود. پس صبور باشید و درمورد نتیجه ی عمل بینی خود عجولانه قضاوت نکنید.

مراقبت های بعد از عمل زیبایی بینی

لطفا به خاطر داشته باشید که شما به تازگی یک عمل جراحی سخت و سنگین را پشت سر گذاشته اید. چه عمل انحراف بینی و چه عمل زیبایی بینی را انجام داده باشید، باید مراقبت های بعد از جراحی را جدی بگیرید تا مجبور به جراحی دوم یا همان عمل ترمیمی بینی نشوید.

طرز خوابیدن بعد از عمل زیبایی بینی

اغلب بیماران، به خصوص کسانی که عادت دارند به پهلو بخوابند، شب اول بعد از جراحی بینی را به سختی سپری خواهند کرد. تا هفت شبانه روز بعد از عمل بینی باید به پشت بخوابید و سرتان را کمی رو به بالا قرار دهید. زمانی که به پشت می خوابید، تنفس راحت تر انجام می شود و وقتی که سر رو به بالا قرار می گیرد، به کاهش ورم و کبودی کمک می کند و مانع ایجاد لخته های خون می شود.

شست و شو و استحمام بعد از عمل زیبایی بینی

حمام بعد از <a href=عمل بینی” width=”436″ height=”414″ />

با توجه به اینکه شما در طول این مدت مسکن مصرف خواهید کرد، امکان لیز یا زمین خوردن در حمام زیاد است، پس از کسی کمک بخواهید تا شما را در حمام همراهی کند.

به یکباره زیر دوش نروید و سعی کنید فقط بدنتان را در حمام بشویید. زیر دوش، گچ و پانسمانتان خیس شده و استحکام خود را از دست می دهند. در نتیجه، پوست بینی به اجزای زیرین نچسبیده و ورم آن فروکش نمی کند.

با آب ولرم حمام کنید زیرا آب گرم باعث سرگیجه خواهد شد. وقتی بدنتان را می شویید، تا حد امکان سرتان را رو به جلو خم نکنید. بهتر است روز قبل از جراحی یک استحمام کامل انجام دهید تا چند روز بعد از جراحی نیازی به شست و شوی بدن نداشته باشید.

خمیازه کشیدن و خندیدن بعد از عمل زیبایی بینی

خمیازه یک عمل غیرارادی است که عضله های صورت و سوراخ های بینی را درگیر می کند. خمیازه کشیدن بعد از عمل بینی تاثیر چندانی بر نتیجه ی جراحی ندارد اما بهتر است تا دو هفته بعد از عمل، خمیازه های خود را کنترل کنید.

اما خندیدن بعد از جراحی بینی متفاوت است و باید سعی بیشتری در کنترل کردن خنده های خود داشته باشید. زمانی که می خندید، نوک بینی رو به پایین مایل می شود و پره های بینی رو به اطراف کش می آیند. در این حالت، استخوان و غضروف های فیکس نشده از جای جدید خود حرکت می کنند. بعلاوه، ممکن است بخیه ها زودتر از زمان مقرر باز شوند و شکاف های جراحی جوش نخورند. در این صورت، زخم ها عفونت کرده  و نتیجه ی جراحی بینی دور از انتظار شما خواهد شد.

بعد از عمل زیبایی بینی چه بخوریم؟

رژیم غذایی بعد از <a href=عمل بینی” width=”453″ height=”448″ />

شاید بعد از جراحی روده هایتان مثل قبل عمل نکنند و دچار یبوست شوید. برای جلوگیری از این کار، روزهای اول بعد از عمل غذاهای کاملا آبکی مثل سوپ میل کنید. رفته رفته می توانید غذاهای سفت تر مثل پوره ی سیب زمینی، ژله، اسموتی و بستنی را در رژیم غذایی خود جای دهید.

بعضی از خوراکی های می توانند سرعت بهبود شما را افزایش دهند و بعضی دیگر اثر منفی بر روند بهبود شما خواهند داشت پس قبل از اقدام برای جراحی بینی، بهتر است در مورد خوراکی های شفا بخش برای بعد از جراحی بینی بیشتر بدانید و قبل از روز جراحی این خوراکی ها تهیه و در خانه خود آماده داشته باشید.

بعد از عمل زیبایی بینی چه مدت چسب بزنیم؟

چسب زدن بینی هم یکی از واجبات مراقبت های بعد از عمل است و موجب می شود تا پوست بینی به غضروف و استخوان بچسبد. چسب زدن تا ۶ ماه موثر است و پس از آن بینی تقریبا فرم خود را گرفته و چسب تاثیری ندارد.

موقعیت های اضطراری بعد از عمل زیبایی بینی

جراحی بینی هنوز هم یکی از چالش برانگیزترین جراحی های صورت است که نیاز به دقت و مهارت بالایی دارد. با ترکیب جراح با تجربه، تکنیک صحیح جراحی و مراقبت های بعد از عمل، عوارض جراحی بینی به حداقل می رسد. اما گاهی یک موقعیت اضطراری و فوری مثل موارد زیر بر اثر یک حادثه یا به مرور زمان پیش می آید که باید هر چه سریع تر درصدد درمان و متوقف کردن این شرایط برآمد.

  • خونریزی بینی
  • هماتوم سپتوم بینی
  • عفونت
  • خوب نشدن جای زخم
  • ترکیدن مویرگ ها در زیر پوست
  • بی حسی نوک بینی

خونریزی بینی

در طول جراحی بینی، به خصوص در جراحی بینی های استخوانی، یک قسمت از استخوان بینی برش داده یا برداشته می شود و به رگ های جلویی و زیرپوستی آسیب می رسد. این مسئله احتمال خونریزی بعد از جراحی بینی را افزایش می دهد. خونریزی تا چند روز بعد از عمل هر نوع بینی (اعم از استخوانی و گوشتی) یک عارضه ی طبیعی است.

برای درمان خونریزی بعد از جراحی، معمولا از یک تامپون در داخل بینی به مدت ۴۸ ساعت استفاده می شود. در موارد نادری که خونریزی مجددا روی می دهد، باید دست به دامان روش های جراحی مثل تشخیص آندسکوپی و روش های انعقاد خون شد. در صورتی که نتوان علت و محل دقیق خونریزی را تشخیص داد، باید سرخرگ بینی را از طریق جراحی مسدود کرد.

هماتوم سپتوم (تیغه) بینی

جداسازی غضروف چهارگانه ی بینی از تیغه ی وسط آن ها برای اصلاح بدشکلی ها و دفورمیتی های بینی کاری متداول و معمول در رینوپلاستی است. در انتهای عمل، غضروف ها دوباره به تیغه و سپتوم بینی متصل می شوند. چنانچه غضروف ها به طور کامل در جای خود فیکس و ثابت نشوند، خونریزی بین دو غضروف باعث لخته شدن خون می شود که به آن هماتوم سپتوم بینی می گویند. معمولا ۳ تا ۵ روز بعد از جراحی بینی، ورم شدید سپتوم بینی به داخل دو حفره ی آن راه هوا و تنفس را مسدود می کند.

برای درمان هماتوم بینی، تنها چاره در همه ی موارد، جراحی و خارج کردن لخته ی خون است. پس از آن، داخل بینی تا ۴۸ ساعت پانسمان می شود و پزشک آنتی بیوتیک های موضعی را تجویز می کند.

عفونت

عفونت پس از جراحی بینی باعث نفوذپذیری پوست بینی و راه های بینی یا کلوملا (تیغه ی بین دو سوراخ بینی) می شود و یا توده ی عفونی ایجاد می کند.

عفونت های کوچک را می توان با آنتی بیوتیک ها درمان نمود. اما اگر قسمتی از بینی آبسه کرده باشد، پزشک باید آنجا را برش داده و مایع عفونی را تخلیه کند.

خوب نشدن جای زخم

عفونت، خونریزی یا عدم تامین خون کافی در پوست بینی را می توان به عنوان علل بهبود نیافتن جای زخم و برش جراحی نام برد. در حالت طبیعی، خون بافت های بینی به خوبی و به اندازه تامین می شود و بنابراین، این عوارض به ندرت اتفاق می افتند. دلایل خون ناکافی در بینی می تواند شامل دیابت یا آسیب موضعی ناشی از خطای پزشکی باشد.

چنانچه نکروز پوستی (بافت مردگی در پوست) اتفاق بیفتد، باید از روش های درمان پوست کمک گرفت.

ترکیدن مویرگ ها در زیر پوست

بعد از عمل، ترکیدن تعدادی از مویرگ ها در اطراف بینی طبیعی است. زمانی که مویرگ ها در زیر پوست می ترکند، لکه های کبودی بر روی پوست ایجاد می شود که موقتی هستند و پس از مدتی از بینی می روند. اما در برخی موارد، ممکن است این لکه ها باقی بمانند.

در این صورت، باید پزشک خود را از مسئله باخبر کنید و در صورت نیاز، از متخصص پوست کمک بگیرید.

بی حسی نوک بینی

بعد از جراحی بینی و اصلاح نوک آن، بیمار متوجه بی حسی نوک بینی خود می شود. این بی حسی به دلیل آسیب به عصب های آن نقطه به وجود می آید. دلیل اینکه چرا بی حسی بیشتر در نوک بینی احساس می شود این است که در طول جراحی (چه باز و چه بسته) شکاف ها و برش ها در نوک بینی ایجاد می شوند و زمانی که پوست آن جدا می شود، عصب های نوک بینی آسیب نسبتا بیشتری می بینند. بنابراین بعد از عمل، بی حسی موقتی در نوک بینی امری طبیعی است و برای همه ی بیماران رخ می هد.

بی حسی نوک بینی در بیشتر بیماران پس از دو هفته ی اول بعد از جراحی از بین می رود. اما این مدت زمان بستگی به شدت جراحی انجام شده دارد. نوک بینی بعضی بیماران تا ۶ ماه و برخی موارد نادر تا یک سال و نیم هم بی حس است. پس نگران نباشید و صبر کنید.

مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.