درباره ی تکنیک های جراحی گوش چه می دانید؟

عمل-جراحی گوش

عمل زیبایی گوش

قدیمی‌ها می‌گویند انسان وقتی قدر داشته هایش را می‌داند که آن‌ها را از دست بدهد. بسیاری از ما نیز نمی‌دانیم که گوش هایمان چه توانمندی‌های فوق العاده‌ای دارند. شنیدن، تجربیاتی که انسان در طول زندگی پشت سر می‌گذارد را بهبود می‌دهد، چرا که گوش انسان در اصل طراحی شده تا درک و تفسیر صدا‌ها را ممکن کند. اصولا اجزای صورت و سر چون بیشتر در معرض دید هستند و همواره در اولین برخورد توجه همه به سمت صورت فرد است، از این رو تناسب بین اجزای صورت و اینکه ظاهر معمول را داشته باشند برای همه افراد مهم است. یکی از اجزای سر و صورت که در نگاه اول به چشم می آید گوش فرد است که اگر اندازه و ظاهر معمولی را نداشته باشد جلب توجه می کند.

عمل زیبایی گوش نوعی جراحی پلاستیک است که به منطور اصلاح بد فرمی های گوش انجام می گیرد؛ عمل زیبایی گوش برای درمان بیماری های مادرزادی نیز انجام می شود. به طور کلی هدف جراحی زیبایی گوش، تغییر اندازه و سایز و ظاهر گوش فرد می باشد. جراحی زیبایی گوش یا اتوپلاستی یکی از عمل هایی است که می توان با استفاده از آن سایز و یا شکل گوش خود را تغییر دهید.

ایرادات قابل رفع با جراحي گوش

  • بر طرف کردن انواع مشکلات ظاهری از قبیل گوش بزرگ
  • رفع عدم تقارن و نامساوی بودن اندازه گوش
  • رفع مشکلات مادرزادی در مجرای گوش و شنوایی
  • رفع نواقص اکتسابی که در اثر ضربه یا سوختگی به گوش وارد شده از قبیل استفاده از گوشواره های سنگین

عمل-جراحی گوش

روش های جراحی گوش

انتخاب روش جراحی با توجه به شدت ناهنجاری گوش و خصوصیات غضروف گوش انجام می شود. در كودكان تا ده سال سن غالباً غضروف نرم، الاستیک یا به راحتی پایدار وجود دارد. غالباً برای دستیابی به یک نتیجه از نظر زیبایی و ماندگاری از نظر زیبایی کافی هستند. از آنجا که عوارض بعد از عمل اغلب ممکن است منجر به ناهنجاری های شدید شود، به عنوان یک اصل، هر گوش در مورد نواحی مشکل آن باید جداگانه تحلیل شود و از روش جراحی که باعث کمترین آسیب به غضروف می شود باید استفاده شود.

جراحی زیبایی گوش (اتوپلاستی) چگونه انجام می شود؟

جراحی زیبایی گوش از طریق یک برش در پشت گوش انجام می­ شود. این برش به جراح پلاستیک اجازه برداشتن غضروف را تا زمانی که گوش به پشت و در جایگاه مناسب قرار گیرد می ­دهد. بخیه ­های دایمی ممکن است برای کمک به نگهداری گوش در محل مناسب، مورد استفاده قرار گیرند. تکنیک دیگر شامل تا کردن غضروف به درون خود برای نزدیک­ سازی گوش به سر است. جراحی زیبایی گوش معمولا یک روش سرپایی است. همچنین برای کودکان کم سن بیهوشی عمومی پیشنهاد می­ شود. برای کودکان دارای سن بیشتر و بالغین، یک بی ­حسی موضعی همراه با آرام­بخش ممکن است کافی باشد.

درباره-ی-عمل-جراحی گوش چه می دانید

کاندید های جراحی گوش

بهترین کاندید جراحی زیبایی گوش یا اتوپلاستی کودکان هستند. وجود نقص در گوش باعث تمسخر شدن توسط دیگران می شود که در نتیجه تاثیر منفی بر روی روحیه فرد می گذارد. به همین دلیل اگر جراحی زیبایی گوش در سنین کودکی انجام شود تاثیرات مثبتی در روحیه فرد دارد. متقاضیان جراحی گوش باید بدانند که اتوپلاستی یا جراحی زیبایی گوش نتایج ماندگار و همیشگی دارد به همین دلیل بهتر است جراح گوش خوب و ماهری را انتخاب کنند.

جنبه درمانی و پزشکی جراحی گوش

پیش از انجام جراحی، پزشک به بررسی جوانب پزشکی جراحی می پردازد. مواردی از قبیل:

  • سلامت فیزیکی
  • سلامت ذهنی
  • سوابق پزشکی. پزشک به بررسی ابتلا به شرایط خاص پزشکی و یا انجام جراحی در گذشته می پردازد. چرا که برخی اختلالات بر مواردی از قبیل تعیین نوع بیهوشی تاثیر می گذارند.
  • خطرات و عوارض احتمالی
  • مصرف دارو. بیمار باید مصرف هر گونه دارو و مکمل را به پزشک گزارش دهد. گاهی نیاز به قطع مصرف داروی خاص و جایگزین کردن داروی جدید می باشد.
  • سابقه حساسیت به مصرف دارو در گذشته.
  • آمادگی برای جراحی. نکات و دستورات لازم، جهت آمادگی بیمار، از سوی پزشک اعلام می شوند. به عنوان مثال، ممکن است تغییراتی در زمان و یا دوز مصرف داروها ایجاد شود. این نکات باید عینا رعایت شوند.

نتیجه عمل اتوپلاستی

کودکان : بهترین زمان اصلاح گوش اطفال قبل از رفتن به مدرسه می باشد و غالبا جراحی گوش اطفال نتایج مطلوبی را رقم خواهد زد و تاثیر بسزایی را در روحیه کودک خواهد داشت. یکی از مزیت های عمل اتوپلاستی در سنین پایین این است که غضروف گوش کودکان نرمی و انعطاف پذیری بالایی دارد و زودتر فرم خواهد گرفت. بزرگسالان نیز می توانند مشکلات ظاهری گوش خود را با انجام عمل اتوپلاستي برطرف نمایند اما باید بدانند که غضروف گوش آن ها سفت است و حالت انعطاف پذیری را به اندازه گوش کودکان نخواهد داشت.

نکته مهم این است که به طور کلی نتیجه عمل اتوپلاستي به قدری چشمگیر خواهد بود و ایرادات گوش را برطرف خواهد کرد که رضایت همه افراد را جلب می نماید.

عوارض های موقتی بعد از جراحی گوش

  • امکان ایجاد خشکی دهان و اختلال چشایی وجود دارد .
  • احساس وزوز و سرو صدا تا 5 هفته ی اول طبیعی است و امکان دارد طولانی تر شود
  • امکان بی حس شدن گوش وجود دارد و تا چند ماه بعد از عمل طول می کشد .
  • از آنجایی که مفصل فک در نزدیکی مجرای گوش قرار گرفته است به همین دلیل امکان دارد در برخی موارد مانند باز و بسته کردن دهان و خوردن غذا مشکل ایجاد شود البته بهتر است بدانید تمامی موارد گفته شده موقتی است و بعد از مدت زمان کوتاهی به طور کامل بهبود می یابد.

جراحی گوش

مراقبت های بعد از عمل 

بعد از انجام عمل فرد ممکن است برای مدت چند روز ترشحاتی از گوش داشته باشد و خونریزی خفیفی را از مجرای گوش خود تجربه کند. این موارد طبیعی است و جای نگرانی ندارد. علاوه بر آن ممکن است احساس درد در ناحیه گوش و مجرای گوش داشته باشد، ولی این علایم طی مدت چند روز برطرف می شوند. افراد بسیاری هستند که به علت برخی جهش های ژنتیکی از برخی اختلالات مادرزادی رنج می برند. برخی از این اختلالات ظاهر فرد را تحت تاثیر قرار خواهد داد که گوش هم از این قائله در امان نیست. عمل اتوپلاستی قادر است تا بسیاری از این اختلالات را درمان و از بین ببرد که البته نتایج آن هم در کمترین زمان ممکن نمایان خواهد شد.

ویژگی های یک جراح گوش خوب

  • یک جراح گوش خوب باید صبور باشد و به صحبت های بیمار با دقت گوش کند و او را راهنمایی نماید.
  • زمان کافی را برای معاینه بیمار بگذارد و نکات مربوط به عمل جراحی زیبایی گوش را به بیمار توضیح دهد تا با رعایت آن ها فرد بهترین نتیجه را از انجام جراحی به دست آورد.
  • جراح گوش نباید صرفا به فکر منافع خود باشد و سلامت بیمار را باید اولویت کار خود قرار دهد.
  • در صورتی که بیمار انتظارات نامعقولی از جراحی زیبایی گوش داشت سعی در متقاعد کردن او کندو در صورتی بیمار متقاعد نشد از جراحی او اجتناب کند.

عمل-جراحی گوش-و-تکنیک-های-جراحی

جراحی گوشجراحی های درمانیجراحی های زیباییمقالاتمقالات منتخب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.