جراحی گوش یا اتوپلاستی چیست؟ مزایای عمل جراحی زیبایی گوش چیست؟


اتوپلاستی چیست؟

جراحی گوش یا اتوپلاستی از رایج ترین جراحی های پلاستیک است که با هدف بهبود سایز و حالت لاله یک یا هر دو گوش انجام می گیرد. جراحی پلاستیک گوش روشی است که به وسیله آن شما می توانید به نتیجه دلخواه خود برسید و شکل ظاهری گوش اصلاح می شود. این جراحی می‌تواند عیوب مادرزادی نظیر بیش از حد بزرگ بودن و یا برآمده بودن گوش را اصلاح کند. علاوه بر این، بدشکلی گوش که در اثر آسیب‌های جسمی ایجاد می‌گردد یا با رشد کودک نمایان‌تر می‌شود، برطرف نموده و ظاهر بهتری به آن می‌بخشد.

گوش ها از تاثیرگذارترین اجزای صورت در زیبایی چهره می باشند و قابل پنهان شدن نیستند به همین دلیل با انجام جراحی زیبایی گوش می توانید تمامی ایرادات ظاهری گوش را بر طرف نمایید .جراحی گوش، شکل طبیعی برای گوش‌ها ایجاد نموده و تعادل و نسبت را برای گوش‌ها و صورت ایجاد می‌نماید. تصحیح اشکالات کوچک می‌تواند تاثیر عمیقی در ظاهر فرد و اعتماد به نفس او ایجاد کند. جراحی پلاستیک گوش تنها توسط جراح پلاستیک با تجربه انجام می شود و می تواند تاثیر قابل توجهی بر ظاهر فرد و اعتماد به نفس او داشته باشد.

افراد مناسب عمل زیبایی گوش

  • چنانچه گوش هایتان بیرون زده و برجسته است.
  • چنانچه دچار آسیبی شده اید که در شکل گوش های شما تاثیر گذاشته است.
  • چنانچه به طور مادرزادی دارای گوش های بیش از بزرگ و یا کوچکی هستید.
  • چنانچه اندازه و محل قرارگیری گوش های شما با سرتان متناسب نیست.

عمل جراحی کوچک کردن گوش

برخی افراد از اندازه و شکل گوش خود، ناراضی هستند. نوعی از اتوپلاستی که با عنوان عمل جراحی کوچک کردن گوش شناخته می شود، برای تغییر سایز گوش های بزرگ به کار می رود تا ظاهری طبیعی به آن ها ببخشد. عمل جراحی کوچک کردن گوش که می تواند شامل کوچک کردن لاله ی گوش باشد، به صورت سرپایی انجام می گیرد و می توان از آن برای کودکان و افراد بالغ استفاده کرد. طی عمل جراحی، پزشک غضروف و پوست اضافی را برمی دارد و با تغییر شکل گوش، سایز آن را کوچک تر و طبیعی تر می کند. با استفاده از عمل کوچک کردن گوش که اغلب با عمل جراحی گوش برجسته همراه است، می توان در صورت و گوش ها تقارن و تناسب ایجاد کرد.

جراحی زیبایی لاله گوش

روش اصلاح این بدشکلی روش ترمیم لاله گوش یا همان اتوپلاستی می باشد. عمل جراحی لاله ی گوش روشی است که در آن جراح لاله ی گوش که دچار کشیدگی و یا پارگی شده است را ترمیم می کند. در برخی موارد ممکن است لاله ی گوش حین سوراخ کردن آن تصادفا پاره شود. در موارد دیگر، ممکن است لاله ی گوش عمدا در اثر ایجاد تغییرات، دچار کشیدگی شده باشد. در هر کدام از این موارد، جراح می تواند پارگی ایجاد شده را بخیه بزند تا فرد بتواند دوباره از گوشواره استفاده کند.

امروزه این عمل جراحی بسته به تحمل بیمار بصورت موضعی و بدون بیهوشی قابل انجام است. اگر بیمار تمایل داشته باشد می توان این عمل را تحت بیهوشی خفیف و سطحی انجام داد. در روشهای جدید غضروف لاله گوش شکل داده می شود تا گوش فرد جمع تر بنظر برسد و کمتر از برداشت غضروف استفاده می شود.

اتوپلاستی ترمیمی و جراحی گوش بیرون زده

عمل جراحی ترمیمی گوش برای بالغین تحت بی حسی موضعی به همراه داروی آرام بخش و برای کودکان تحت بیهوشی عمومی انجام می گیرد.  تکنیک های مختلفی برای عمل جراحی گوش برجسته وجود دارد. روشی که جراح انتخاب می کند، به این که گوش فرد به چه میزان اصلاح نیاز دارد، بستگی دارد. روش های مختلف در عمل جراحی تغییر شکل گوش و جراحی گوش برجسته را می توان در دو گروه اصلی طبقه بندی کرد: تغییر شکل غضروف و برش غضروف

تکنیک های برش غضروف شامل ایجاد برش هایی در غضروف می شود تا در بافت تغییر شکل ایجاد کنیم و یا باعث افزودن و یا جداکردن بافت شویم. وقتی از این روش استفاده می شود، جای زخم بزرگی به جا خواهد ماند، اما این جای زخم به زحمت قابل مشاهده خواهد بود. تکنیک های تغییر شکل غضروف شامل استفاده از بخیه ها می شود تا در شکل و موقعیت گوش تغییر ایجاد شود.  اتوپلاستی تغییر شکل غضروف یک عمل جراحی غیر تهاجمی است و اغلب باعث ایجاد انحنای طبیعی در گوش می شود.

برای شروع عمل اتوپلاستی، جراح یک برش در پشت گوش ایجاد می کند تا به غضروف گوش دسترسی داشته باشد. سپس غضروف تغییر شکل داده می شود و پوست اضافه برداشته می شود. در نهایت، در صورت لزوم گوش به سمت سر نزدیک تر می شود و برش توسط بخیه های جذبی بسته می شود. معمولا عمل جراحی زیبایی گوش بسته به وسعت عمل، بین 1 تا 2 ساعت طول می کشد.
اگر فرد دارای گوش های برجسته و بیرون زده باشد، از روش اتوپلاستی برای گوش های بیرون زده استفاده می شود تا گوش ها به سر نزدیک تر شوند. این روش شامل تکنیک های برداشتن پوست از پشت گوش و برش غضروف می باشد. این تکنیک ها به جراح کمک می کند تا بتواند شکلی ایده آل از گوش را ایجاد کند.

 

چرا باید جراحی گوش در سنین پایین انجام شود ؟

دلیل این که جراح گوش توصیه می کند عمل زیبایی گوش در سنین پایین انجام شود، این است که غضروف های گوش انعطاف بیشتری داشته و فرم دهی به گوش آسان تر می باشد. همچنین شرایط روانی که کودک به دلیل ظاهر گوش تحمل می کند نیز برطرف می شود. اما قابل ذکر است جراحی گوش را می توان در هر سنی انجام داد و محدودیت ندارد.

خطر انجام این جراحی به چه میزان است؟

اتوپلاستی یک عمل کاملآ بی خطر و ایمن است و به صورت سرپایی و بدون بی هوشی انجام می شود. در طی جراحی اتوپلاستی، جراح به بازسازی یا تغییر شکل غضروف های گوش می پردازد.

  • این جراحی حدود یک ساعت و کمی بیشتر زمان لازم دارد و بعد از جراحی نیز گوش ها بصورت قرینه و نزدیک به سر خواهند بود.
  • این جراحی نیازی به بستری در بیمارستان نداشته و عوارضی در بر ندارد.
  • نتیجه بدست آمده از جراحی گوش، رابطه مستقیمی با  دانش و مهارت و تجربه جراح دارد. بنابراین انتخاب جراح نیز اهمیت ویژه ای دارد.

دوره نقاهت جراحی گوش

  • بعد از گذشت 3 روز، زمان برداشتن پانسمان رسیده و پس از برداشتن آن نوعی هدبند به بیمار داده می شود که باید 2 تا 3 هفته از آن استفاده شود.
  • پس از انجام اتوپلاستی به دلیل تغییراتی که در غضروف های گوش و پوست آن ایجاد می شود، مقداری تورم در آن بروز می کند که برای کاهش آن باید تقریباً 3 روز سر بیمار را پانسمان نمود.
  • با توجه به نوع روش جراحی، استفاده از هدبند به دلیل اینکه تاثیر زیادی در تثبیت گوش ها در موقعیت جدید و حفظ آن ها در برابر خم شدگی و ضربه دارد، ضروری است.
  • همچنین برای تسکین درد احتمالی بیمار، مسکن هایی برای وی تجویز می شود که در صورت بروز درد فقط باید آن ها را مصرف کند.

مراقبت های بعد از جراحی اتوپلاستی

  • معمولا بعد از عمل گوش ها پانسمان می شوند که با یک بانداژ کشی کاملا به سر می چسبد. 48 ساعت بعد از عمل باید بانداژ باز شده و دوش گرفته شود.
  • پس از استحمام بر روی زخم ها باید از پمادهای آنتی بیوتیک تجویز شده از سوی پزشک، زده شود. اما نیازی به پانسمان مجدد زخم ها نمی باشد. بهترین روش برای حفظ فرم گوش پس از جراحی استفاده از هدبند است که معمولا تا یک هفته توصیه می شود.
  • برش های ایجاد شده معمولا با نخ های قابل جذب بخیه می شوند و نیازی به کشیدن بخیه ها نمی باشد مگر اینکه بنا به تشخیص جراح بخیه کشیدنی زده شود در این صورت بیمار یک هفته بعد از عمل جراحی می تواند برای کشیدن بخیه ها به پزشک خود مراجعه کند.
  • مصرف آنتی بیوتیک های تجویز شده از سوی پزشک بعد از عمل جراحی الزامی است تا از بروز عفونت زخم بعد از عمل جلوگیری شود.
  • در صورت مشاهده کبودی و تورم در ناحیه گوش، باید با فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی در میان گذاشته شود تا اقدامات لازم برای بهبود تورم انجام دهد.
  • استحمام روزانه هیچ مانعی ندارد.
  • تا یک ماه پس از جراحی نباید عینک زده نشود.
  • بیماران ترجیحآ پس از عمل باید به پشت بخوابند و نباید به پهلو و روی گوش بخوابند.
  • پس از گذشت یک هفته پس از جراحی هیچ محدودیتی در انجام فعالیت های ورزشی و روزانه وجود ندارد.

مزایای عمل جراحی زیبایی گوش

بیمارانی که عمل جراحی اتوپلاستی را انجام می‌دهند، در نتیجه آن می‌توانند از مزایای زیر بهره‌مند شوند:

  1. در نتیجه انجام این عمل جراحی کودکان توسط دوستان و اطرافیان خود مسخره نمی‌شوند.
  2. در این نوع عمل برش‌های ایجادشده در سطح حداقل قرار دارند.
  3. این عمل باعث بازیابی ظاهر طبیعی فرد می‌شود.
  4. عمل جراحی اتوپلاستی دارای حداقل دوره استراحت است که تقریباً یک هفته می‌باشد.
  5. عمل جراحی ایمن است و خطرات ناچیز یا نادری در آن وجود دارد.
  6. این عمل جراحی می‌تواند میزان اعتماد به‌نفس و رضایت فرد از خود را افزایش دهد.
  7. این عمل جراحی می‌تواند بسیاری از نواقص گوش را اصلاح کند.
  8. این جراحی می‌تواند شرایط احساسی و روانی فرد را بهبود بخشد.

هزینه عمل زیبایی گوش

هزینه ی این روش به تجربه ی جراح، نوع عملی که انجام می شود، موقعیت جغرافیایی که جراحی در آن انجام می گیرد و … بستگی دارد که هزینه ی این جراحی در هر فردی متفاوت است. برای اطلاع دقیق از هزینه ی این روش می توانید به پزشک خود مراجعه کنید. می توانید برای مشاهده فیلم عمل زیبایی گوش به گالری سایت دکتر میلانی مراجعه کنید.

انتخاب بهترین جراح گوش

همانطور که می دانید در هر جراحی زیبایی انتخاب یک جراح خوب و با تجربه دارای اهمیت زیادی است:

  • برای انتخاب یک جراح گوش خوب می توانید از دوستان و آشنایان خود پرس و جو کنید یا در گوگل جستجو نمایید.
  • هر جراحی از جراحی های خود یک آلبوم نمونه کار دارد که می توانید برای تصمیم گیری بهتر آن را مشاهده کنید.
  • پس از انتخاب جراح زیبایی گوش مورد نظرتان به مطب او رفته و با او مشورت کنید.
  • با بیمارانی که در مطب او حضور دارند صحبت کنید و میزان رضایت آن ها را بسنجید.
  • درباره میزان تحصیلات و سوابق کاری او تحقیق کنید.
  • برای مشاهده نمونه کارهای دکتر مینو مددی نیا ، بهترین جراح گوش اهواز به گالری تصاویر وب سایت یا صفحه اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.

 

 

جراحی های درمانیجراحی های زیباییدسته‌بندی نشدهمقالاتمقالات منتخب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.