عمل بینی استخوانی بهتراست یا بینی گوشتی؟ رینوپلاستی چیست؟


رینوپلاستی چیست؟

جراحی بینی یا رینوپلاستی، یکی از پرطرفدارترین و کارآمدترین روش‌های جراحی زیبایی است که سن و سال هم نمی‌شناسد. بینی، یکی از مهم‌ترین اجزای صورت است که تاثیر مستقیم در زیبایی و جذابیت فرد دارد. یک بینی خوش‌فرم، اثر مثبت خود را بر چهره می‌گذارد اما دیده نمی‌شود. از سوی دیگر یک بینی بدفرم و نامتناسب، حتمآ به چشم می‌آید. برای مردان و زنان که از اندازه و شکل بینی خود ناراضی هستند، جراحی بینی یک راه حل زیبایی مطمئن، موثر است. در واقع جراحی بینی یا رینوپلاستی عمل تغییر شکل بینی با هدف زیباسازی بینی و با حفظ عملکردهای طبیعی آن است.

طی جراحی زیبایی بینی فرم و ساختار بینی شما دچار تغییراتی خواهد شد، که با توجه به تناسب صورت این تغییرات ایجاد می شود. جراحی بینی باعث می شود که شما نقص های ظاهری بینی تان را اصلاح نمایید و البته در صورت وجود مشکلات تنفسی و گرفتگی ها آن را به طور کامل درمان نمایید، در حقیقت جراحی بینی می تواند یک عمل درمانی و زیبایی محسوب شود.

بینی گوشتی

به بینی که حاوی غدد چربی زیادی باشد و پوست بینی ضخیم باشد بینی گوشتی گفته می شود. این نوع بینی ها بر خلاف نوک پهن و بزرگ، غضروف های ضعیفی دارند به نحوی که با فشار دست بر روی نوک بینی به راحتی پایین می آیند. در واقع به خاطر ضعف غضروف در این نوع بینی ها، ساختار نگهدارنده و حمایتی بینی ضعیف است. نکته دیگر در مورد بینی های گوشتی آن است که کمی بالاتر از نوک بینی پهن ترین قسمت بینی می باشد. عمل بینی گوشتی در این بینی ها خطرناک و غیر ممکن نیست به شرط آن که اصول جراحی بینی این گونه بینی ها صحیح و توسط جراح ماهر انجام شود.

بینی استخوانی

وجود بینی های استخوانی معمولآ براثر عواملی مانند وراثت می باشد، علاوه براینکه داشتن بینی استخوانی (غضروفی) می تواند خصیصه خانوادگی باشد ممکن است ایجاد این برآمدگی یا قوزها به عواملی نظیر شکستگی در بینی و یا آسیب های که بینی وارد شده است بوجود آمده باشد. در یکسری موارد این صدماتی که به بینی وارد می شود در دوران کودکی احتمال دارد در زمان و دوران نوجوانی که جهش رشد بینی در این دوران رخ می دهد خود را نشان داده و ظاهر گردد.

عمل بینی استخوانی بهتراست یا بینی گوشتی؟

لازم به ذکر است که اصطلاح بینی استخوانی و بینی گوشتی تنها اصطلاحی عامیانه هستند و از نگاه تخصصی این عبارات معنای علمی ندارند. امروزه با پیشرفت علم پزشکی تکنیک هایی که برای جراحی بینی مورد استفاده قرار می گیرد، بسیار پیشرفت کرده و فرقی نمی کند که بینی از نوع استخوانی باشد یا گوشتی. حتی در خصوص بینی غضروفی نیز امکان جراحی زیبایی بینی با نتایجی قابل تحسین فراهم شده است. مهم‌ترین تفاوت بینی استخوانی و گوشتی، میزان ضخامت پوست بینی است. تفاوت جراحی بینی گوشتی با استخوانی هم در ضخامت پوست بینی است که بر روی بینی های گوشتی پوستی ضخیم و بینی‌های استخوانی پوستی نازک پوشانده است.

اگر بخواهیم به نتیجه جراحی بینی استخوانی و گوشتی بپردازیم به طور کلی عمل های گوشتی نتیجه سخت تری به دنبال خواهند داشت چرا که این نوع عمل با چالش بزرگی چون کم بودن نوک بینی همراه است. اما اغلب نتایج جراحی زیبایی بینی استخوانی بسیار زیبا و ایده آل تر می باشد. در واقع شکل پذیری بینی های گوشتی نسبت به بینی های استخوانی و کوچک کردن بینی های استخوانی نسبت به بینی های گوشتی بسیار راحت تر است.

بهبودی در بینی استخوانی سریع‌تر است یا بینی گوشتی

جراحی در بینی­ های استخوانی به ­منظور اصلاح بزرگی و بدفرم ‌بودن استخوان‌های بینی انجام می پذیرد که روند بهبودی سریع تری دارد، اما در بینی­ های گوشتی جراحی روی بافت نرم بینی که دارای پوست ضخیم (بینی گوشتی) است، اعمال می ­شود که بهبودی طولانی‌تر خواهد داشت. همچنین مدت زمان انجام عمل زیبایی بینی استخوانی معمولآ طولانی نیست و به پیچیدگی‌های حین عمل بستگی خواهد داشت. بعد از عمل جراحی بیمار پس از گذشت چند ساعت، می‌تواند مرخص شود و اغلب بیماران درد چندانی پس از عمل ندارند.

تکنیک های عمل بینی

عمل بینی با تکنیک بسته

جراحی زیبایی به روش بسته به طور کلی اولویت دارد. این روش جراحی زیبایی بینی استاندارد است، با برشی که در داخل بینی ایجاد می شود اطمینان حاصل می کند که هیچ زخمی دیده نمی شود. با انکه برش ها پنهان هستند، جراح هنوز می تواند به نقاط زیادی از بینی دسترسی پیدا کند تا به طیف وسیعی از موارد زیبایی و ساختاری رسیدگی کند. با استفاده از برش های داخلی با ابزاری خاص که پوست را از ساختار بینی جدا می کند، جراح به استخوان و غضروف دسترسی بهتری پیدا خواهد کرد. با این کار، جراح ساختارها را بهتر شکل می دهد، به این صورت که یا یک غضروف اضافی را از طریق یک اهدا کننده اتولوگ وارد می کند و یا مقداری از استخوان را می تراشد. بعد از انجام این عمل، برش بخیه می شود و نتیجه آن جراحی زیبایی بدون اسکار است. نکته مهم اینکه بیمار هنوز باید برای بهبودی کامل تورم و کبودی که ممکن است بعد از آن اتفاق بیفتد، چند هفته تا چند ماه صبر کند.

عمل بینی با تکنیک باز

در این روش با ایجاد یک برش در ناحیه غضروف بین دو بینی، پزشک می تواند پوست را از نوک بینی بلند کند و غضروف را بسیار دقیق شکل دهد. جراحی بینی باز به پزشک امکان دسترسی بیشتری به غضروف و استخوان های بینی را می دهد، اما ممکن است جای زخم کوچک بر روی بینی باقی بماند. هنگام بهبودی، جای برش یک زخم بسیار کوچک و تقریبآ نادیده بر بینی می ماند. این روش توسط جراحان ترجیح داده می شود چراکه به راحتی به ساختارهای مختلف بینی دسترسی پیدا می کند.

اقدامات قبل از جراحی بینی استخوانی

  • مصرف دخانیاتی چون سیگار یا قلیون و همچنین مشروبات الکلی موجب اختلال در اکسیژن رسانی در خون می شود. بنابراین از دو هفته قبل از جراحی بینی استعمال دخانیات ممنوع می باشد.
  • از 8 ساعت قبل از جراحی از خوردن و آشامیدن خودداری کنید.
  • در صورتی که دارای سابقه بیماری یا حساسیت دارویی هستید، حتمآ به پزشک خود اطلاع دهید.
  • حتمآ آزمایشات تجویز شده توسط پزشک را انجام دهید و نتیجه را در اختیار جراح خود بگذارید.
  • از به همراه داشتن زیور آلات خودداری کنید.
  • از دو هفته قبل از عمل از دارو های ضد التهاب مثل آسپرین و پروفن استفاده نکنید، چرا که این قرص ها موجب رقیق شدن خون می شوند و احتمال خون ریزی در حین عمل را افزایش می دهند.
  • در جلسه مشاوره با جراح درباره انتظارات خود از جراحی بینی صحبت کنید.
  • یک روز قبل از عمل به اندازه کافی از مایعات استفاده کنید.
  • در روز عمل خانم ها بدون لاک و آرایش به محل جراحی مراجعه کنند.
  • آقایان نیز قبل از عمل ریش و سبیل خود را اصلاح نمایند.
  • شب قبل از جراحی استحمام کنید چرا که ممکن است تا چند روز قادر به حمام رفتن نباشید.
  • روز عمل به اتفاق یک همراه به کلینک یا بیمارستان مراجعه کنید.
  • نیم ساعت قبل از زمان مقرر در محل جراحی حضور داشته باشد.

نکات توصیه شده بعد از عمل جراحی بینی

بعد از عمل جراح بینی برای کاهش درد تزریق و یا درمان خاصی وجود ندارد، بلکه نکات و توصیه هایی وجود دارد که رعایت آن ها سبب تسریع روند درمان و کاهش عوارض عمل بینی می شود.

  •  از لباس دکمه داراستفاده کنید: حداقل به مدت یک هفته اول بعد از عمل، از لباس‌هایی که از عقب یا جلو باز می‌شوند، استفاده نمائید.
  • سر خود را به مدت طولانی پایین نگه ندارید: در روز اول بعد از جراحی باید سر خود را به مدت طولانی پایین نگه ندارید و در حالیکه سر بالا قرار دارد، استراحت کنید. این عمل در کاهش تورم موثر است.
  • استفاده مکرر دارو های تجویز شده توسط پزشک:  تا دو هفته پس از عمل، از مصرف قرص های آسپرین و بروفن (یا ترکیبات حاوی آنها) استفاده ننمایید، همچنین از مصرف دارو های اضافی جدآ خودداری کنید.
  • کمپرس آب سرد و کمپرس آب گرم: تا 48 ساعت اول جراحی قبل از دراوردن تامپون ها هر 2 ساعت یک بار به مدت 20 دقیقه از کمپرس آب سرد و در 48 ساعت دوم جراحی بعد از دراوردن تامپون ها، برای کم کردن کبودی و تورم به همان ترتیب قبل از کمپرس آب گرم استفاده شود.
  • از خوردن غذاهای سفت که به جویدن زیادی نیاز دارد اجتناب کنید: از غذاهای نرم سریع الهضم و مایعات سرد ، استفاده شود.
  • از فین کردن خودداری کنید:  در صورت ایجاد ترشح یا خونابه با یک دستمال کاغذی نرم بینی خود را پاک کنید ، ولی نباید به بینی دست زده شود.
  • استفاده از مرطوب کننده هوا و شستشوی بینی با سرم: تا 2 هفته بعد از عمل توصیه می شود.
  • از انجام فعالیت های جسمی خودداری کنید: مانند ورزش کردن، بلند کردن اجسام سنگین.
  • از مقاربت جنسی تا 10 روز بعد از عمل پرهیز کنید.
  • برای مسواک زدن از مسواک کودک که بسیار نرم است با آرامی و با ملایمت استفاده کنید.
  •  ازعینک استفاده نکنید:  تا حداقل 2 ماه پس از جراحی بینی از استفاده از عینک بپرهیزید.
  • از دوش گرفتن جدا خودداری نمایید: قبل از برداشتن گچ بینی در صورتی که نیاز ضروری به استحمام دارید، از وان استفاده کرده و یا با ظرف روی بدنتان آب بریزید. همچنین قسمت‌هایی از صورت را که خارج از قسمتی است که چسب زده شده، می‌توانید با پنبه مرطوب تمیز کنید.
  • از اعمالی که باعث تحریک شدید عضلات صورت می شوند خودداری کنید: مانند گریه کردن، صحبت زیاد، خندیدن، با دهان باز عطسه کردن و حرکات اضافی صورت
  • از مکالمات تلفنی و فعالیت های اجتماعی طولانی مدت اجتناب کنید.
  • تا زمانی‌که پزشک صلاح بداند باید گچ یا قالب روی بینی در محل خود باقی بماند:  لذا آن را خشک نگه داشته و به آن دست نزنید. برای خارج کردن پانسمان داخل بینی، در زمان تعیین شده آن به پزشک خود مراجعه نمایید. پانسمان پایین بینی را در صورت کثیف شدن تا وقتی که ترشحات بینی قطع شود، تعویض نمایید.

ویژگی های یک جراح بینی خوب

  1. جراح بيني پیش از اقدام به انجام جراحی، در ابتدا با توجه به استاندارد های بینی؛  همچون تناسب بودن آن با سایر اجزای صورت، پهنای بینی، ارتفاع بینی، فاصله بینی و لب بالا و …. نتیجه جراحی بینی را آنالیز خواهد کرد.
  2. جراح بيني باید علاوه بر توجه به انتظارات فرد، تناسبات و آناتومی صورت وی را نیز در حین جراحی بینی در نظر بگیرد؛ چرا که ممکن است تحقق خواسته های فرد از انجام جراحی بینی به بر هم خوردن تناسب و هارمونی صورت او بیانجامد.
  3. یک جراح بيني با تجربه، باید قادر به انجام انواع عمل های زیبایی بینی باشد.
  4. بهترین جراح بيني باید قادر به تجسم نتیجه نهایی جراحی بینی باشد تا بتواند یک دیدگاه کلی از نتیجه جراحی داشته و آن را برای بیمار بازگو نماید.
  5. بهترین جراح بینی موظف است بدون در نظر گرفتن منافع مالی خود، سلامت بیمار را در اولویت قرار دهد.

جراحی های درمانیجراحی های زیباییمقالاتمقالات منتخب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.