دوران نقاهت بعد از عمل بینی چگونه خواهد بود

اگر خود را برای انجام جراحی بینی آماده کرده اید، یکی از چیزهایی که باید در نظر داشته باشید و شرایط را برای آن مهیا کنید، دوران نقاهت بعد از عمل بینی است. در واقع، دوران نقاهت بعد از عمل را باید یکی از مراحل جراحی بینی دانست. یعنی همانقدر که برای پیدا کردن جراح باتجربه و متخصص وقت صرف می کنید و همانقدر که خودِ عمل اهمیت دارد، باید نکات و توصیه های جراح برای بعد از عمل را نیز جدی گرفته و مو به مو انجام دهید تا بهترین نتیجه ی ممکن را از عمل بینی خود بگیرید.

در اینجا، مواردی که باید بعد از عمل انتظار آن ها را داشته باشید و نکاتی برای گذراندن دوران نقاهتی کوتاه تر و راحت تر را ارائه می دهیم.

بعد از عمل بینی انتظار چه چیزی را داشته باشیم؟

پس از اتمام عمل بینی موارد زیر را تجربه خواهید کرد. بنابراین، تمامی این علائم طبیعی هستند و نباید آن ها را دلیلی بر خراب شدن نتیجه جراحی بینی خود بدانید و یا بترسید.

درد

معمولا بیماران بعد از برطرف شدن اثرات بیهوشی و بی حسی، کمی احساس درد می کنند. میزان این درد به روش انجام جراحی و میزان تغییرات اعمال شده بستگی دارد اما بیشتر بیماران می گویند که درد احساس شده بسیار کمتر از آن بوده است که تصور می کرده اند. جراح، تعدادی مُسکن برای مصرف در خانه تجویز می نماید. این داروها برای چند روز اول بعد از عمل بینی هستند. در مصرف داروها حتما و جدا از دستورات پزشک خود پیروی کنید. اگر علی رغم استفاده از مسکن ها، درد افزایش یافت یا برای چند هفته طول کشید، جراح بینی خود را در جریان بگذارید.

ورم و کبودی

باد کردن و ورم بینی بعد از عمل یکی از علائم معمولی است و از بین رفتن آن شاید تا چند روز یا چند هفته طول بکشد. میزان و مدت زمان تورم هم به نوع عمل بینی و شدت آن و واکنش بدنتان به پروسه ی بهبودی بستگی دارد. ورم معمولا با کبودی اطراف چشم ها و بینی همراه است و در صورت و اطراف چشم ها احساس پف کردگی خواهی داشت. خندیدن بعد از عمل بینی تا ۳ الی ۴ هفته به طور عادی نخواهد بود و بهتر است به لبخندهای ملیح و کوتاه اکتفا کنید. اگر سقف دهان و لثه های بالایی بی حس شود و یا در آن ها احساس درد کنید، این امر کاملا طبیعی و موقتی است و نباید نگران آن باشید. ورم و کبودی بعد از عمل بینی تا حد زیادی پس از چند روز از بین می رود. اما برای آنکه ورم جزئی بینی هم کاملا بخوابد، به چند ماه فرصت نیاز است.

خونریزی بینی

ممکن است در چند روز اول دوره نقاهت بعد از عمل بینی دچار خونریزی شوید. به طوری که امکان دارد پد زیر بینی خود را هر ۱۰ دقیقه به مدت ۴ ساعت عوض کنید. به شدت باید از فین کردن خودداری نمایید زیرا ممکن است موجب پاره شدن بخیه ها و باز شدن زخم ها شود. با این حال، خونریزی مداوم بینی غیر طبیعی است و باید به پزشک خود مراجعه کنید. در طول هفته اول و به مرور زمان، خونریزی کم و کمتر می شود.

کیپ شدن بینی / سردرد

بعد از عمل بینی احساس می کنید که بینی تان کیپ شده است. بسته به اتفاقاتی که در طول جراحی رخ داده و اینکه بدن شما در برابر بیهوشی چه واکنشی نشان می دهد، احتمال دارد بعد از عمل احساس سردرد داشته باشید. قبل از آنکه درمان سرخود انجام دهید، درمورد داروی مورد نظر از پزشک خود سوال کنید زیرا ایبوپروفن و آسپرین باعث رقیق شدن خون و افزایش خونریزی بینی بعد از عمل می شوند و فرآیند بهبود را با اختلال مواجه می کنند. بعد از جراحی بینی چند بار توسط پزشک خود ویزیت خواهید شد و در طول این جلسات، پزشک تامپون را از بینی خارج کرده و گرفتگی بینی را برطرف می کند.

جدول زمانی دوره نقاهت جراحی بینی

اتفاقاتی که بعد از عمل بینی تجربه خواهید کرد را در این جدول زمانی به طور خلاصه گرد آورده ایم.

زمان چه مـی شـود؟
روز اول به خانه بازمی گردید. تا ۲۴ ساعت از کمپرس آب سرد استفاده می کنید. صورت و بینی کمی متورم و کبود شده و کمی احساس ناراحتی خواهید داشت. پد زیر بینی را در صورت نیاز عوض کنید (هر ۱۰ الی ۲۰ دقیقه یکبار).
روز دوم و سوم اوج ورم و کبودی
روز ۱۴-۵ بخیه های بیرونی برداشته شده یا از بین می روند. پانسمان داخلی و خارجی بینی توسط دکتر برداشته می شود.
هفته ۴-۲ ورم تا حد زیادی از بین می رود. تنفس راحت تر می شود.
پس از یکسال از نتیجه نهایی عمل لذت ببرید.

نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی

اغلب بیماران، به خصوص کسانی که عادت دارند به پهلو بخوابند، شب اول بعد از جراحی بینی را به سختی سپری خواهند کرد. تا هفت شبانه روز بعد از عمل بینی باید به پشت بخوابید و سرتان را کمی رو به بالا قرار دهید. زمانی که به پشت می خوابید، تنفس راحت تر انجام می شود و وقتی که سر رو به بالا قرار می گیرد، به کاهش ورم و کبودی کمک می کند و مانع ایجاد لخته های خون می شود.

استحمام بعد از عمل بینی

به یکباره زیر دوش نروید و سعی کنید فقط بدنتان را در حمام بشویید. زیر دوش، گچ و پانسمان بینی تان خیس شده و استحکام خود را از دست می دهند. در نتیجه، پوست بینی به اجزای زیرین نچسبیده و ورم آن فروکش نمی کند.

با آب ولرم حمام کنید زیرا آب گرم باعث سرگیجه تان خواهد شد. وقتی بدنتان را می شویید، تا حد امکان سرتان را رو به جلو خم نکنید. بهتر است روز قبل از جراحی یک استحمام کامل انجام دهید تا چند روز بعد از جراحی نیازی به شست و شوی بدن نداشته باشید.

تا چند وقت بعد از عمل بینی باید چسب زد؟

تا زمانی که دکتر خودتان تشخیص داده است به این کار ادامه دهید. به بیشتر بیماران توصیه می شود که یک الی سه ماه بعد از جراحی، از چسب بینی استفاده کنند. بعضی ها هم باید مدت طولانی تری این کار را انجام دهند که این مسئله بستگی به تفاوت های شخصی در نوع پوست و سایر موارد دارد. پزشک نحوه چسب زدن بینی را به شما آموزش خواهد داد.

نکات مهم دوران نقاهت بعد از عمل بینی

در دوران نقاهت بعد از عمل بینی خود باید نکات زیر را به یاد داشته و رعایت کنید تا پروسه ی بهبودی تسریع شود و نتیجه ی دلخواه را زودتر در آینه مشاهده کنید.

• مهم ترین نکته: تمامی دستورالعمل های جراح بینی خود را با دقت انجام دهید.
  • در تمامی ویزیت های برنامه ریزی شده بعد از عمل شرکت کنید.
  • چنانچه مورد غیرطبیعی مشاهده کردید، فورا با پزشک خود تماس بگیرید.
  • از اعضای خانواده یا دوستان خود بخواهید تا حدود یک هفته از شما مراقبت کنند.
  • زمانی را برای استراحت کافی در نظر بگیرید (دو هفته مرخصی و استراحت در منزل ایده آل است).
  • تمامی داروها را طبق تجویز و تشخیص پزشک مصرف کنید.
  • تا خارج شدن پانسمان از داخل بینی به هیچ عنوان سر خود را به پایین خم نکرده و فین ننمایید.
  • از دستورات پزشک درباره تغذیه بعد از عمل بینی پیروی کنید. آب زیاد بنوشید.
  • خواب کافی داشته باشید.
  • از نوشیدن مشروبات الکلی جدا خودداری کنید.
  • اگر نیاز به عطسه کردن داشتید، سعی کنید بیشتر از دهان خارج شود تا بینی.
  • برای استفاه از عینک بعد از عمل بینی با جراح خود مشورت کنید.