سن مناسب برای عمل بینی

سن مناسب برای انجام عمل بینی برای هر شخص متفاوت است و بیمار باید اطلاعات کافی درباره روند جراحی بینی، خطرات و عوارض آن داشته باشد. بسیاری از بیماران دوست دارند بدانند بهترین زمان عمل بینی چه سنی است؟ در واقع جراحی بینی عملی ساده است که هیچ محدودیت سنی برای افراد سن بالا که از سلامت کامل برخوردارند، ندارد. محدودیت سنی برای نوجوانان و جوانان تا زمانی است که رشد بینی متوقف شود و سپس فرد می تواند جراحی بینی را انجام دهد. بنابراین بهتر است بدانید رشد بینی تا چه سنی است؟ این سن برای دختران، پایان ۱۶ سالگی (آغاز ۱۷ سالگی) و برای پسران پایان ۱۷ سالگی(آغاز ۱۸ سالگی) پیش بینی شده است.

در سنین بالا، جراحی بینی می تواند به یک چالش تبدیل شود. پوست صورت شروع به افتادن می کند به همین دلیل پس از اتمام جراحی، کشیدن و صاف کردن پوست بسیار دشوار می باشد. به طور کلی؛ نوع پوست بینی اهمیت فراوانی در جراحی بینی دارد و رینوپلاستی برای افراد بالای ۵۵ سال چالش برانگیز خواهد بود.

اندازه بینی بیشتر دختران ۱۶ ساله و پسران ۱۷ ساله تقریبا برابر افراد بزرگسال است و اکثر آنان به بلوغ فیزیکی برای انجام جراحی بینی رسیده اند؛ اما بلوغ روانی نیز نقش بسیار مهمی در جراحی بینی ایفا می کند. با وجودی که تمام نوجوانان و جوانان برای رسیدن به ظاهری بهتر قصد انجام جراحی بینی را دارند اما باید بدانند که این تغییر آنها را محبوب تر نخواهد کرد بنابراین آمادگی روانی از مراحل آمادگی برای جراحی بینی محسوب می شود.

آیا عمل بینی در سن نوجوانی مناسب است؟

عمل بینی در سن ۱۶ یا ۱۷ سالگی می تواند کمک کند که دوران جوانی با اعتماد به نفس بیشتری سپری شود و اگر خود نوجوان هم دلایل منطقی برای جراحی داشته باشد، عمل بینی در این سن برای اون مناسب است. جراحی بینی یکی از پرطرفدارترین جراحی های زیبایی در بین نوجوانان بوده است که می تواند پس از توقف رشد بینی و با رسیدن بینی به ۹۰ تا ۹۵ درصد از اندازه بالغش، انجام شود. جراحی بینی در نوجوانان هم می تواند به اصلاح مشکلات ظاهری و هم مشکلات تنفسی بپردازد. نوجوانان ممکن است با داشتن بینی های کج، قوز دار، با نوکی افتاده یا سوراخ های بزرگ، بینی های پهن یا عقابی، مورد تمسخر اطرافیان و دوستان خود قرار بگیرند و آسیب های روحی بسیار جدی ببینند. جراحی بینی می تواند به نوجوانان کمک کند تا امنیت و اعتماد به نفس خود را افزایش دهند و احساس برتری پیدا کنند.

 

بهترین کاندید از بین نوجوانان برای جراحی بینی کیست؟

قبل از جراحی بینی باید بدانید که آیا شما کاندید خوبی برای جراحی بینی هستید یا خیر؟  مناسب ترین کاندید برای عمل بینی کسی است که در سلامت کامل جسمی و روحی بوده، در سن مناسبی قرار داشته باشد  و از جراحی توقعاتی واقع گرایانه داشته باشد. در صورتی که نوجوانی تعهد پذیر هستید، مشورت های لازم را انجام داده اید، و دارای سه ویژگی زیر هستید، کاندیدای خوبی برای انجام جراحی بینی می باشید.

  • انگیزه بالایی برای انجام تغییرات در زندگی تان دارید.
  • می توانید فعالیت ها و مسئولیت های روزمره خود (کار، مدرسه، خانواده) را برای مدتی متوقف کنید و زیر تیغ جراحی بروید.
  • توانایی تقبل هزینه جراحی توسط جراح مورد علاقه تان را دارید.

زمان مناسب عمل بینی ، برای یک نوجوان چه زمانی است؟

به طور متوسط، هر نوجوانان پس از جراحی بینی به ۸ روز مرخصی پس از جراحی بینی نیاز دارد. تعطیلات زمستانی و تابستان ها بهترین زمان برای انجام جراحی بینی محسوب می شود. البته باید قبل از این ایام، از جراح بینی خود وقت بگیرید تا جراحی شما در این برهه های زمانی انجام شود.

 

مزایای جراحی بینی در نوجوانان

  • در سن پایین و دوران جوانی ، انسان در اوج سلامتی بوده و مناسب برای عمل بینی است چون پس از عمل بینی می تواند سریع تر بهبود پیدا کند.
  • اگر ظاهر بینی تان مانعی برای لذت بردن از زندگی می باشد، با جراحی هر چه سریع تر آن، می توانید بهتر و بیشتر از زندگی خود لذت ببرید.
  • در صورتی که از مشکلات تنفسی رنج می برید، بهتر است هر چه سریع تر آن را درمان کنید.( این جراحی می تواند بدون تغییر ظاهر بینی تان نیز انجام شود.)
  • داشتن ظاهری دلخواه، تنها در دوران نوجوانی می تواند آنقدر برای فرد با ارزش باشد و از دیدن خود لذت ببرد که شاید انجام جراحی بینی در آینده برای وی آنقدر خوشایند نباشد.
  • ممکن است پس از تغییر شکل بینی و افزایش اعتماد به نفس تان، از لاک خود بیرون بیایید و در فعالیت های اجتماعی مشارکت بیشتری داشته باشید. (به خاطر داشته باشید که علیرغم همه ی این موارد، شخصیت درونی شما عوض نخواهد شد و از درون هنوز هم همان فرد قبلی هستید.)
  • انجام عمل بینی در ۱۶ سالگی توسط یک جراح ماهر می تواند به چهره نوجوان، توازن و هماهنگی بخشد. حتی چشم ها، گونه ها و لب ها ممکن است زیباتر از قبل دیده شوند.
  • اگر این واقعا همان چیزی است که می خواهید، اگر با خود صادق هستید و تزلزل ندارید؛ پس شما یک کاندید خوب برای جراحی بینی می باشید.

 

معایب جراحی بینی در نوجوانان

  • نوجوانان ممکن است در این دوره، نگاه بسیار منتقدانه ای به ظاهر خود داشته باشند. تغییرات هورمونی و رشد مغز در این سن باعث می شود تا نوجوانان تصمیم های لحظه ای بگیرند، خود را با دیگران مقایسه کنند، دوست داشته باشند تا شکل دیگران باشند و فکر کنند که کمبود دارند. این علائم نشان می دهد که عمل بینی هنوز برای این شخص مناسب نیست. در این مواقع نوجوان بهتر است صبر کند تا این دوره به پایان برسد. اکثر نوجوانان با پا گذاشتن به دوره ی جوانی درمی یابند که از چهره خود راضی هستند و هیچ ایرادی در آن نمی بینند.
  • شاید فرد در دوران نوجوانی عضوی از صورتش را جراحی کند که بعدها خیلی هم به آن افتخار کند. چیزی که در نظر یک نوجوان ناخوشایند می آید، ممکن است بعد ها برای وی خاص، قابل توجه و نوعی ارثیه از والدینش به حساب آید. نظرات انسان با گذشت زمان تغییر می کنند.
  • جراحی بینی را برای پُز دادن به دیگران یا به دلیل اینکه دیگر همکلاسی هایتان نیز قصد عمل کردن بینی خود را دارند، انجام ندهید. زیرا ممکن است به سرعت از تصمیم خود پشیمان شوید. باید بدانید که عمل بینی در این سن و با این طرز فکر نمی تواند تاثیری در رفتار دیگران با شما داشته باشد و اصلا مناسب نیست. تنها در صورتی تصمیم به جراحی بینی بگیرید که تغییر شکل بینی خواسته قلبی خودتان باشد.
  • ممکن است والدین با تصمیم شما برای جراحی بینی موافق نباشد و در این صورت با آنها دچار مشکل شوید. ممکن است برای برخی افراد، تحمل این درگیری و کشمکش با خانواده از تحمل شکل بینی شان سخت تر باشد. به هر حال برای نوجوانان زیر ۱۸ سال رضایت خانواده الزامی است.
  • ممکن است پس از جراحی دچار عارضه های عمل شوید. البته عوارض عمل بینی به ندرت اتفاق می افتند اما باید قبل از عمل بینی از تمام خطرات و عوارض جراحی اطلاع داشته باشید.( جراح بینی درباره همه ی این موارد برایتان توضیح داده و سوالاتتان را پاسخ خواهد داد). تمام جراحی ها می توانند به نوع خود مشکلاتی را به دنبال داشته باشند.
  • ممکن است در آینده بخواهید دوباره بینی تان را جراحی کنید که به این عمل، جراحی ترمیمی بینی می گویند.(خصوصا اگر جراحی بینی عروسکی (فانتزی) انجام دهید، ممکن است بعد ها از مد بیافتد و بیمار دیگر آن را نپسندد) بنابراین بهتر است صبر کرده و جراحی بینی را یکبار انجام دهید.
  • اگر جراح ماهر و موفقی را برای عمل بینی خود انتخاب نکنید، ممکن است در نهایت از نتیجه جراحی راضی نباشید. بنابراین سعی کنید جراحی را انتخاب کنید که به جراحی بینی به عنوان کسب و کار نگاه نکند بلکه قصد وی تنها کمک به مردم باشد. (شما می توانید این مسئله را در اولین دیدار با پزشکتان دریابید.)

مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.