ضربه به بینی عمل شده

ممکن است بینی شما پس از عمل بینی، در معرض اصابت ضربه های مختلف قرار گیرد. علیرغم تلاش ما برای حفاظت از بینی عمل شده ، حقیقت این است که اتفاقات و تصادفات غیر قابل پیش بینی هستند. در مدتی که بینی در حال بهبود است، می تواند به شدت آسیب پذیر باشد. ضربات خفیف و جزئی نگران کننده نیستند اما تاثیر یک ضربه ی قوی می تواند مخرب باشد. زمانی که بینی عمل شده به طور کامل بهبود یافت، نسبت به ضربه مقاوم تر می شود، با این وجود اکثر بینی های عمل شده  که پس از ضربه مشکلات جدی برایشان پیش می آید را می توان با جراحی اصلاح کرد.

ضربات کوچک و جزئی تاثیری در نتیجه عمل بینی ندارند

پس از جراحی بینی، احتیاط و مراقبت از بینی برای جلوگیری از ضربات احتمالی از اهمیت زیادی برخوردار است. در حالی که بسیاری از ما نمی دانیم که در دوران قبل از جراحی، چندین مرتبه در روز به صورت تصادفی بینی مان را لمس می کنیم، می مالیم یا به آن ضربه وارد می کنیم، اما پس از جراحی ناخودآگاه به این حرکات تصادفی نیز حساس شده و برخلاف گذشته، متوجه آنها می شویم. در صورتی که بینی شما پس از یک ضربه شدید، دچار خونریزی و درد شدید شد، سریعا برای معاینه دقیق به پزشک خود مراجعه کنید. با این وجود در بیشتر موارد ضربه، جزئی و خفیف است و تاثیری در نتیجه ی جراحی ندارد. حتی ضربه ی جزئی به بافت های حساس می تواند باعث درد و ناراحتی شدید و افزایش ورم بینی عمل شده بشود.

 

از طرف دیگر ضربه و فشار شدید به بینی عمل شده می تواند گچ بینی را تخریب کند و باعث خونریزی و درد شدید و آسیب به بینی در حال بهبود شود که علت پرهیز از فعالیت های شدید ورزشی (حداقل تا ۴ هفته) نیز همین است. همچنین تا ۴ الی ۶ هفته از عینک زدن یا اعمال هر گونه فشار بر بینی خودداری کنید.

نکاتی که باید برای حفاظت از گچ بینی انجام دهید

  • برخورد با اشیاء: گچ بینی محکم است اما نه به اندازه ی گچ دست و پا. ضربات محکم و فشار شدید می تواند به واسطه ی گچ به ساختار جدید بینی آسیب بزند. البته نباید آنقدر نگران این مسئله باشید که همیشه دستتان را برای جلوگیری از ضربه، جلوی بینی نگه دارید، اما باید احتیاط کنید و از مکان ها و موقعیت هایی که امکان اصابت چیزی به بینی تان زیاد است، دوری کنید.
  • دستکاری گچ بینی: با شروع روند بهبودی، ورم بینی می خوابد و باعث شل شدن و حتی افتادن گچ بینی می شود. با اینکه ممکن است بسیار وسوسه انگیز باشد اما به هیج وجه دخالتی در روند افتادن گچ بینی نکنید حتی اگر احساس کردید که هر لحظه ممکن است بیفتد. دستکاری کردن گچ بینی می تواند منجر به افتادن زود هنگام گچ و تخریب روند بهبودی شود.
  • خیس کردن گچ بینی: مانند هر گچی، گچ بینی هم نباید خیس شود. آب باعث شل شدن گچ و از دست رفتن ساختار آن می شود که در نتیجه گچ دیگر قادر به حفاظت و حمایت از بینی تان نخواهد بود. تا زمانی که پزشک گچ را از روی بینی بردارد؛ بهتر است برای جلوگیری از خیس شدن گچ، در وان حمام کنید. در صورتی که نیاز به شستن صورت داشتید، این کار را با احتیاط انجام دهید و سعی کنید از نزدیک شدن آب به پانسمانتان خودداری کنید.

با اینکه بسیاری از بیماران گچ بینی شان را با گذشت یک هفته در می آورند، اما گچ خود به خود پس از ۵ الی ۱۰ روز به طور کامل می افتد. البته این زمان بستگی به شدت رینوپلاستی و نحوه ی بهبودی بینی دارد. در برخی موارد، با تجه به نحوه ی بهبودی خوب، بیمار می تواند زودتر گچ را در بیاورد، با این حال دیگر بیماران باید برای مدت بیشتری آن را روی بینی نگه دارند.

 

زمانی که وقت در آوردن گچ بینی می رسد، پزشک گچ را بر می دارد و ممکن است مانند زمانی که باند یا چسب زخم را از روی پوستتان می کنید، کمی احساس کشیدگی کنید  که باعث درد یا ناراحتی نخواهد شد.

این اولین باری است که پس از جراحی بینی، می توانید بینی جدیدتان را ببینید و راضی نبودنتان از ظاهر بینی جدیدتان کاملا طبیعی است. زیرا بینی شما زیر تیغ جراحی بوده و سپس با چیز های چسبناک پوشیده شده است. همچنین ممکن است پس از در آوردن گچ نیز هنوز کمی ورم و کبودی روی بینی وجود داشته باشد. نکته مهم در این مرحله این است که نباید وحشت کنید و فکر کنید که بینی شما قرار است از این به بعد این شکل باشد زیرا اینگونه نیست. به مرور زمان و بهبود کامل بینی، ظاهر بینی هر روز بهتر شده و شکل نهایی خود را پیدا می کند.

 

پس از رینوپلاستی باید تا ۳ الی ۴ هفته از بلند کردن اجسام سنگین و ورزش های گروهی اجتناب کنید. این امر باعث کاهش احتمال خونریزی و آسیب به استخوان های در حال ترمیم می شود.

در صورت ضربه خوردن به بینی عمل شده چه کار کنیم؟

از آنجایی که در ماه اول پس از جراحی، بینی بسیار حساس شده و کوچکترین ضربه ای را احساس می کند، ترس از اینکه مبادا به بینی جدید صدمه وارد شده باشد، در بین بیماران بسیار شایع است. قبل از جراحی حتی متوجه لمس کردن ها، دستکاری ها و ضرباتی که در روز به بینی تان وارد می شده، نبودید اما پس از جراحی بینی متوجه هر ضربه ریزی که به بینی می خورد، هستید.

درد شدید و خونریزی از علائم ضربه شدید به بینی عمل شده محسوب می شود. همچنین اگر حس می کنید ظاهر بینی تان نسبت به قبل از ضربه انحراف پیدا کرده سریعا پزشک خود را در جریان قرار دهید.

به طور کلی اگر در دوره ی بهبودی پس از جراحی دچار نگرانی یا مشکل خاصی شدید، تردید نکنید و با پزشکتان تماس بگیرید. پزشک اغلب توصیه ها و دستورالعمل های پس از جراحی را به اطلاع بیمار می رساند اما قطعا می توانید در صورت بروز هر نوع مشکل یا سوالی دیگری وی تماس بگیرید.

به هر حال باید برای اطمینان از سلامت بینی، به پزشک مراجعه کنید تا وی حضوری بینی تان را معاینه کند و از بهبود استخوان ها و نوک بینی مطمئن شود.

مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.