رابطه زناشویی بعد از عمل بینی

از آنجایی که رابطه زناشویی بخش مهمی از سلامت زندگی بسیاری از افراد جامعه را تشکیل می دهد، اطلاع از اینکه (( چه مدت پس از جراحی بینی می توان روابط زناشویی را از سرگرفت؟)) سوالی است که ممکن است برای اکثر بیماران به وجود آید. با این حال پرسیدن این سوال از جراح بینی برای بسیاری از بیماران شرم آور و ناخوشایند است. البته جراحان بینی موظفند تا در برابر چنین سوالاتی، پاسخ کامل و جامعی ارائه دهند زیرا  بیمار باید از ممنوعیت هر فعالیت فیزیکی در طول دوره نقاهت خود آگاهی پیدا کند.

اینکه چه مدت پس از جراحی بینی می توان با همسر خود روابط زناشویی داشت، بستگی به نوع جراحی بینی، میزان درد و توانایی بهبودی بدن بیمار دارد. با وجود زیبایی چهره جدید، عجیب نیست که شما و همسرتان برای از سرگیری رابطه زناشویی بعد از عمل بینی هیجان داشته باشید، اما بهتر است مدتی صبر کنید تا نتیجه دلخواه تان را بگیرید.

به طور کلی، انجام هر فعالیتی شدید تر از پیاده روی، تا ۳ هفته پس از جراحی بینی ممنوع است. این فعالیت ها عبارتند از رقص، دو، دوچرخه سواری، ورزش های قدرتی و رابطه جنسی. ورزش و فعالیت های فیزیکی موجب افزایش احتمال خونریزی داخلی، بالا رفتن فشار خون و اختلال در روند بهبودی می شود. معمولا با گذشت حدود سه هفته از جراحی بینی، جای زخم ها و بافت های تغییر شکل یافته ی درون بینی به قدری ترمیم می یابند که بتوانند افزایش موقت فشار خون را تحمل کنند. با این حال ورزش های گروهی یا فعالیت های پرتابی (مانند بسکتبال، تنیس و غیره) باید به مدت ۶ هفته یا بیشتر کنار گذاشته شوند. سعی کنید حتی پس از بهبودی، قبل از شروع هر ورزش یا فعالیت فیزیکی با پزشک خود مشورت کرده و قبل از اجازه وی اقدامی نکنید.

درد، راهنمای رابطه زناشویی پس از جراحی بینی

حتی اگر مجوز نزدیکی بعد از عمل بینی از سوی پزشک به شما داده شد، حتما به درد بدنتان گوش دهید. به عبارتی دیگر، ممکن است احساس کنید که به طور کامل بهبود پیدا کرده اید، اما هنگام داشتن رابطه زناشویی درد دارید. در واقع بدن از طریق درد به شما می گوید که هنوز برای این کار آماده نیست و باید بهبود بیشتری پیدا کند.

بوسیدن پس از جراحی بینی

یکی از بدترین اتفاقات ممکن پس از جراحی بینی، اصابت ضربه ای ناگهانی به بینی ضعیف و رو به بهبودی است. این اتفاق معمولا زمانی می افتد که عاملی خارجی (می تواند کودک، حیوان خانگی یا شئی باشد) به بینی نزدیک شده و با آن برخورد کند. به همین دلیل بوسیدن پس از جراحی بینی می تواند بسیار خطرناک باشد. بهتر است برای بوسیدن همسرتان، ۴ هفته صبر کنید و این کار را با ملایمت و دقت بالایی انجام دهید.

اقداماتی برای تسریع بهبودی

در این قسمت به ۵ اقدام مهم که می تواند موجب تسریع بهبودی تان گردد، می پردازیم:

• از مصرف داروهای غیر ضروری مانند آسپرین یا هر دارویی که خاصیت رقیق کنندگی خون را دارند، خودداری کنید.
  • از مصرف دوز بالای مولتی ویتامین ها، داروهای گیاهی، انواع چای که دارای مقادیر بالای ویتامین E، جنسیگ، گینگو بلیبا و روغن ماهی می باشند، بپرهیزید.
  • تا ۲ روز پس از جراحی، کمپرس یخ باید روی گونه ها قرار گیرد.
  • بالا نگه داشتن سر در هنگام استراحت می تواند برای کاهش ورم بینی بعد از عمل و سرعت بخشیدن به روند بهبودی مفید باشد.